Flyhjelp-logo-2.png

Flyforsinkelse og kansellering med Royal Dutch Air/KLM

July 2019

Seneste post

Oppdag de beste julemarkedene i Europa - Les guiden vår her

November 2024

Flyforsinkelse og kansellering med KLM

Reisen er planlagt, kofferten er pakket og du er klar til å se hele verden, hvorfor sitter du på flyplassen og venter? Det skyldes vel den forsinkelsen, som de sa at bare ville vare noen få minutter, men som nå har vart i flere timer.

Når ulykken er ute og ferien har fått en dårlig start, er det siste du ønsker å rote rundt i papirer og prosedyrer. Men man tenker gjerne allikevel at noe må gjøres.

I dette innlegget fokuserer vi på flyselskapet Royal Dutch Air / KLM ved å fortelle litt om selskapet og dets nåværende stilling og gjennomgå alternativene dine når det er beklagelige skjer, og du opplever en flyforsinkelse med KLM.

Flyforsinkelse og refusjon med KLM under Korona

Flyselskapet Royal Dutch Air (KLM)

Royal Dutch Air også kjent som KLM, er et nederlandsk flyselskap grunnlagt i 1919. I dag har selskapet inngått en fusjon med det franske selskapet Air France. En beslutning som betyr at gruppen Air France - KLM, nå kan kalle seg det fjerde største flyselskapet i Europa. Selskapet har en flåte på 573 fly som er tilgjengelig, slik at de kan bære passasjerer til 243 forskjellige destinasjoner.

KLMs hovedkontor ligger i Amstelveen, som ligger i nærheten av Holland sin hovedstad Amsterdam og landets største flyplass Schiphol, som har tjent som KLMs hjemmebase siden flyselskapet ble etablert.

KLM er også medlem av SkyTeam, en allianse av en rekke flyselskaper, for å spare kostnader ved å dele flyruter og visse eiendeler, og dermed gi bedre og billigere service til sine kunder.

Som reisende kan du også bli medlem og dra nytte direkte fra SkyTeam-gruppen, og bli en del av KLMs Flying Blue-gruppe. På den måten, når du flyr, vil du tjene poeng som kan brukes av ethvert flyselskap som er en del av SkyTeam. Du får prioritet når du boarder og får muligheten til å velge setet du vil ha om bord på flyet. Bagasjen din vil også bli prioritert slik at den sendes raskere til bagasjenoppsamlingsområdet, og du kan raskt komme deg avgårde, når du lander ved reisemålet ditt.

 

Kompensasjon ved forsinkelse med KLM

KLM er et europeisk selskap og må derfor overholde europeisk forordning 261/2004. Dette betyr at du som kunde kan få erstatning hvis det har vært komplikasjoner på reisen din. Du kan få opptil 4.500 kroner i kompensasjon/erstatning for forsinkelser, kanselleringer og overbookinger.

Hvis flyet ditt er blitt forsinket, må du først sette deg inn i hvor lang tid din endelige reise har tatt i forhold til den planlagte reisen, for å kunne bestemme størrelse på kompensasjonen du har krav på. Kompensasjonen din avhenger av reisens lengde og varigheten av forsinkelsen.

Er reisens lengde mindre enn 1500 km. og forsinkelsen har vart i 2 timer eller mer, har du rett til å motta gratis måltider mens forsinkelsen finner sted. Det samme gjelder dersom reisens lengde er mellom 1500 og 3.500 km. og reisens forsinkelse er 3 timer eller mer, og igjen hvis reisen din er over 3.500 km. og forsinkelsen har vart 4 timer eller lenger.

Hvis forsinkelsen, uansett reisens lengde, er mer enn 5 timer for sent, har du rett til å få billetten din refundert eller å motta en gratis retur til reisens utgangspunkt. I tillegg er selskapet også forpliktet til å betale for eventuelle overnattinger og transport til og fra flyplassen, hvis dette skulle være nødvendig.

 

Flykansellering med Royal Dutch Air KLM

Hvis flyet ditt er kansellert og du ikke har mottatt en klar melding innen rimelig tid, vil du også ha mulighet til å søke om kompensasjon. Reglene om kansellering og din mulighet for kompensasjon er i samsvar med reglene om forsinkelser.

Du har rett til gratis måltider, og du vil være i stand til å rebooke til en annen tur og få dekket eventuelle utgifter i forbindelse med opphold, hvis det skulle være nødvendig, eller du kan velge å få en returbillett til reisenes utgangspunkt. Du kan lese mer om dine rettigheter ved kansellering i vårt innlegg om emnet.

 

Refusjon fra Royal Dutch Air KLM

Hvis du søker økonomisk kompensasjon for en flyforsinkelse eller kansellering, avhenger det kvalifiserte beløpet på reisens lengde, da du som kunde kan kreve økonomisk kompensasjon for alle forsinkelser på over 3 timer. For flygninger under 1,500 km. er kompensasjonen 250 euro. For reiser på mellom 1500 km. og 3.500 km. Er beløpet 400 euro og for alle turer over 3.500 km. Kan det kreves 600 euro.

Hvis kravet om kompensasjon skyldes en forsinkelse, forbeholder flyselskapet seg retten til å redusere beløpet med 50% dersom de klarer å ombestille reisen din slik at ankomsttidspunktet for den planlagte reisen samsvarer med det planlagte. Forsinkelsen måles ut fra ankomsttidspunktet til ditt endelige reisemål.

I tillegg vil du kun kunne motta økonomisk kompensasjon dersom forsinkelsen skyldes forhold som flyselskapet kunne ha forhindret. Dersom komplikasjonene skyldes spesielle forhold, som for eksempel dårlig vær eller arbeidsforbud, vil det ikke være mulig å kreve kompensasjon fra selskapet.

Hvis flyselskapet ønsker å tilby deg rabattkuponger, tilgodebevis, poeng eller lignende, er det også et alternativ. Dette krever imidlertid at du gir skriftlig aksept av denne løsningen før det kan gjøres.

For å være sikker på at du mottar kompensasjonen, er det viktig at du lagrer all informasjon, dokumenter og kvitteringer du har mottatt som er relevante for reisen din. på Flyhjelp.no kan du kostnadsfritt oppgi data for flyet ditt og beregne hvor mye du har krav på i kompensasjon

Av Philip Brechmann