Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
Hvis flyet ditt ble kansellert kan du ha rett på opp til 6500 kr i kompensasjon, med mindre flyavgangen ble kansellert grunnet ekstraordinære omstendigheter - som for eksempel ekstremvær eller uroligheter i det området du reiser til.
Du har ikke rett til kompensasjon dersom flyselskapet informerte deg om kanselleringen minst 2 uker før planlagt avgangstid, eller hvis du fikk ombooket reisen innenfor rimelig tid.
På denne siden kan du lese alt du trenger å vite om du har opplevd en flykansellering.
Flyhjelp hjelper deg med å få riktig erstatning. Søk om kompensasjon på kun 3 minutter.
Ønsker du en rask oversikt over rettighetene dine i forbindelse med et avlyst fly? Se nedenfor.
Du har rett til å få tilbudt valgmulighetene og velge det alternativet som passer deg best.
Ved en kansellering er du i noen tilfeller også berettiget til:
Flyhjelp gjør oppmerksom på at vi kun håndterer saker knyttet til selve flyreisen for det avlyste flyet, og ikke ekstra kostnader for mat og drikke eller hotellopphold. Vår erfaring er at flyselskapene i de fleste tilfeller refunderer disse omkostningene uten diskusjon, og derfor anbefaler vi alltid våre kunder å ta kontakt med flyselskapet selv når det gjelder refusjon av ekstrautgifter. Vi hjelper derimot gjerne med å få utbetalt EU-kompensajonen og eventuelt refusjon av billettprisen da flyselskapene dessverre er mer motvillige til å utbetale dette.
Ifølge Ifølge EU-forordning 261/2004 har du rett til refusjon og kompensasjon ved kansellert fly. Denne type saker er imidlertid betydelig mer kompliserte enn saker som omhandler flyforsinkelser, da kompensasjonen avhenger av når du ble informert om avlysningen.
Vi vet at det er en svært irriterende situasjon å stå i når flyet ditt blir kansellert, og at det kan være vanskelig å unngå å bli litt frustrert. Likevel kan du i noen tilfeller ha rett til kompensasjon, og det er her vi i Flyhjelp kommer inn i bildet
Men hva kan du selv gjøre?
For å få saken til å gå så smidig som mulig kan du gjøre følgende:
Som hovedregel har du rett til kompensasjon hvis du ankommer til destinasjonen mer enn tre timer etter den opprinnelig annonserte ankomsttiden. Hvis du ankommer til destinasjonen mindre enn tre timer forsinket i forhold til den opprinnelige planen har du derfor ikke rett til kompensasjon. Det finnes imidlertid spesielle tilfeller der kompensasjon kan gis hvis du er mer enn to timer forsinket. Men som utgangspunkt er det en tre timers forsinkelse som kan utløse kompensasjon.
Bemerk at flere flyselskaper ofte betrakter "touch down", eller når flyet står helt stille, som det faktiske ankomsttidspunktet. Dette er imidlertid ikke korrekt med hensyn til din rett til kompensasjon. Det faktiske ankomsttidspunktet er først når flyet har landet, dørene er åpnet, og passasjerene har fått tillatelse til å forlate flyet.
Nedenfor kan du se hva du kan få i kompensasjon ved et avlyst fly, beregnet i kroner per passasjer:
Årsak | Forsinket ankomsttid | Flyvninger under 1 500 km | Flyvninger 1 501 - 3 500 km | Flyvninger over 3 500 km mellom EU-land | Flyvninger over 3 500 km til/fra EU-land |
---|---|---|---|---|---|
Avlyst* | 2 – 3 timer | 2700 kr. | 1600 kr. | 1600 kr. | 3300 kr. |
Avlyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 2700 kr. | 4400 kr. | 4400 kr. | 3300 kr. |
Avlyst/Forsinket | Mer enn 4 timer** | 2700 kr. | 4400 kr. | 4400 kr. | 6500 kr. |
Overbooket | 2700 kr. | 4400 kr. | 4400 kr. | 6500 kr. |
* Hvis avlysningen skjer mindre enn 7 dager før planlagt avgang.
** Hvis avlysningen skjer mellom 14-7 dager før planlagt avgang.
Retten din til kompensasjon ved flykansellering avhenger av når avlysningen ble varslet, samt lengden på flyreisen. Hvis du er usikker på hvor mye penger du kan ha rett til ved et avlyst fly kan du enkelt få svar ved å bruke vår kompensasjonskalkulator. Du trenger bare å oppgi avreisested og destinasjon, detaljer om flyselskapet og reisen din, samt når du ble informert om avlysningen.
Som flypassasjer har du en foreldelsesfrist på 3 år. Dette betyr at hvis du har opplevd at et fly ble kansellert i løpet av de siste 3 årene kan du ha rett til økonomisk kompensasjon for tapt tid. I Norge er det en foreldelsesfrist på 3 år for denne type saker, så det kan lønne seg å følge opp en kansellering selv om den skjedde for flere år siden. Så lenge du krever kompensasjonen din innenfor de tre årene gjelder dine rettigheter alltid.
Merk at hvis du er bosatt i et annet land kan foreldelsesfristen være kortere eller lengre.
Som utgangspunkt har du rett til kompensasjon ved flykansellering, med mindre kanselleringen skjer i rett tid eller på grunn av "ekstraordinære omstendigheter".
Du har ikke rett til kompensasjon hvis:
Det er flyselskapets ansvar å bevise når du mottok melding om det avlyste flyet. Derfor anbefaler vi å lagre alle dokumenter og bevis på når du faktisk mottok meldingen om avlysningen.
Du har ikke rett til kompensasjon dersom du selv avlyser reisen din.
Hos Flyhjelp har vi et team bestående av advokater, jurister, kravspesialister og saksbehandlere som er klare til å hjelpe deg hvis du har opplevd å få ditt fly kansellert.
Alle våre eksperter er også spesialister i EU-forordning 261/2004, som er loven som gir flypassasjerer muligheten til kompensasjon ved kansellering.
Har du opplevd at flyet ditt ble kansellert? Sånn her hjelper vi deg:
Flyhjelp har allerede hjulpet nesten 400.000 passasjerer - skal vi også hjelpe deg? Fram til nå har vi samlet inn over 340 millioner kroner i kompensasjon fra flyselskaper i forbindelse med forsinkelser og flykanselleringer
Der Det finnes to måter å få kompensasjon på ved en flykansellering:
Hos Flyhjelp sitter vi klare med et helt team av eksperter som vet nøyaktig hvordan saken din bør håndteres, og vi kjenner dine rettigheter.
Det koster ikke noe å bruke Flyhjelp hvis saken ikke kan vinnes. Vi opererer nemlig etter prinsippet "no cure, no pay" og tar kun en andel av beløpet når saken vinner.
Skyldes Hvis kanselleringen skyldes “ekstraordinære omstendigheter”, dvs. en situasjon som er utenfor flyselskapets kontroll, har du dessverre ikke rett til kompensasjon.
Slike ekstraordinære situasjoner kan for eksempel være:
Har I nogle tilfælde kvalificerer flyselskabet årsagen til aflysningen som en ”usædvanlig omstændighed”, også selvom årsagen reelt ikke er en ”usædvanlig omstændighed”. Det gør de i forsøget på at undgå kompensationspligten.
Er du i tvivl om, hvorvidt en “usædvanlig omstændighed” var årsag til din flyaflysning? Når du opretter en sag hos Flyhjælp, sørger vi for at finde ud af, hvad aflysningen skyldes, selvom flyselskabet måske ikke er ærlige i deres første udmelding.
Hvis flyet ditt er kansellert kan du velge mellom å få refundert billettprisen eller å få en ny billett til din opprinnelige destinasjon så snart som mulig. Hvis du ønsker å endre reisen til en senere tid kan du også velge dette, så lenge det er tilgjengelige seter på senere avganger.
Etter EU 261/2004 har du som passasjer rett til:
Hvis du ikke har blitt tilbudt mat, innkvartering osv. ved en flykansellering når du hadde rett til det, og derfor har hatt ekstra kostnader på grunn av avlysningen, kan du søke om refusjon av mat- og hotellutgiftene og lignende fra flyselskapet. Hvis du har hatt ekstra utgifter i forbindelse med en kansellering er det derfor viktig at du beholder kvitteringene slik at du har bevisbyrden på din side.
Flyselskapene er også forpliktet til å dekke flypassasjerenes matkostnader, hotellutgifter osv., selv om årsaken til flykanselleringen er "ekstraordinære omstendigheter" som ikke gir rett til kompensasjon etter EC 261/2004.
Hvis flykanselleringen resulterer i en forsinkelse på mer enn to timer, har du rett til forpleining. Dette betyr at flyselskapet er forpliktet til å gi deg mat og drikke samt to telefonanrop (eller e-poster). De skal også tilby en eventuell hotellovernatting og transport til/fra flyplassen hvis nødvendig.
Det er viktig å merke seg at flyselskapet bare dekker dine ekstrautgifter i rimelig omfang, og i forhold til lengden på forsinkelsen. Du kan derfor ikke forvente at de dekker for eksempel alkohol, lange telefonsamtaler eller luksuriøs innkvartering.
Husk alltid å beholde kvitteringene for dine utgifter slik at du har dokumentasjon.
OBS: Flyhjelp tar ikke saker som omhandler andre ekstrautgifter enn nye flybilletter. Det ovenstående er generell informasjon for flypassasjerer om deres rettigheter, med hensyn til ekstra kostnader i forbindelse med flyforsinkelser eller avlysninger.
Flyhjelp er på din side, og det betyr at vi opererer etter prinsippet "no cure, no pay". Du trenger derfor ikke å betale noe hvis det viser seg at du ikke har rett til kompensasjon i forbindelse med flykanselleringen. Det er slik vi sikrer deg en god opplevelse med vår tjeneste.
Vi krever kun betaling når saken vinner. Det betyr at vi trekker vårt honorar fra det beløpet vi innhenter fra flyselskapet.
Noen ganger velger flyselskapene å tilby gavekort som kompensasjon for det avlyste flyet i stedet for kontant kompensasjon. Det kan være fristende å akseptere disse gavekortene fordi du da unngår behovet for å starte en sak. Det er imidlertid noen overveielser du bør vurdere før du sier ja.
Les alltid vilkårene nøye først. Du bør også være oppmerksom på følgende:
Du har altså full frihet til å akseptere eller avslå hvis flyselskapet tilbyr et gavekort for flykanselleringen. Mange synes det er enklere med et gavekort fordi de da ikke trenger å kjempe med flyselskapet for å få pengene tilbake, men akkurat her er Flyhjelp dine eksperter og vi står klare til å hjelpe deg.
EU-Forordningen 261/2004 gjelder for fly som:
Som tidligere nevnt er EU-Forordningen 261/2004 på din side som passasjer hvis flyet ditt blir kansellert.
Det beskrives nærmere at hvis det er snakk om et kansellert fly skal de berørte passasjerene:
Skal Flyhjelp hjelpe deg med å få riktig kompensasjon for ditt avlyste fly? Det tar bare 3 minutter å opprette en sak - så tar vi oss av resten
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt