Flyhjelp-logo-2.png

 

Kompensasjon ved flykansellering

Ble flyet ditt kansellert? Her kan du lese om mulighetene dine og retten til kompensasjon.

Hvis flyet ditt ble kansellert kan du ha rett på opp til 6500 kr i kompensasjon, med mindre flyavgangen ble kansellert grunnet ekstraordinære omstendigheter - som for eksempel ekstremvær eller uroligheter i det området du reiser til. 


Du har ikke rett til kompensasjon dersom flyselskapet informerte deg om kanselleringen minst 2 uker før planlagt avgangstid, eller hvis du fikk ombooket reisen innenfor rimelig tid. 

På denne siden kan du lese alt du trenger å vite om du har opplevd en flykansellering.

Flyhjelp hjelper deg med å få riktig erstatning. Søk om kompensasjon på kun 3 minutter.

 

Rettighetene dine ved kansellering - kort fortalt

Ønsker du en rask oversikt over rettighetene dine i forbindelse med et avlyst fly? Se nedenfor.

  • Du har krav på full refusjon av billettprisen ved flykansellering. Hvis det dreier seg om et kansellert fly som er en del av en reise med mellomlandinger har du rett til en returbillett til det første avreisestedet så snart det er mulig, eller
  • En ny flybillett til den endelige destinasjonen så snart det er mulig. Hvis flyselskapet ikke selv kan tilby den første tilgjengelige avgangen skal de dekke kostnadene for reisen med et annet flyselskap, eller
  • En ny flybillett med en senere avreisedato etter eget valg, forutsatt at det er ledige billetter tilgjengelig på den valgte avgangen.

 

Du har rett til å få tilbudt valgmulighetene og velge det alternativet som passer deg best.

Ved en kansellering er du i noen tilfeller også berettiget til:

  • Mat og drikke
  • Transport til/fra flyplassen
  • Refusjon av utgifter som for eksempel eget betalt hotellopphold, dersom det dreier seg om en kansellering nært opp til avreisetidspunktet.
  • Et kompensasjonsbeløp som omtalt ovenfor

 

Flyhjelp gjør oppmerksom på at vi kun håndterer saker knyttet til selve flyreisen for det avlyste flyet, og ikke ekstra kostnader for mat og drikke eller hotellopphold. Vår erfaring er at flyselskapene i de fleste tilfeller refunderer disse omkostningene uten diskusjon, og derfor anbefaler vi alltid våre kunder å ta kontakt med flyselskapet selv når det gjelder refusjon av ekstrautgifter. Vi hjelper derimot gjerne med å få utbetalt EU-kompensajonen og eventuelt refusjon av billettprisen da flyselskapene dessverre er mer motvillige til å utbetale dette.

Økonomisk kompensasjon ved flykansellering

Ifølge Ifølge EU-forordning 261/2004 har du rett til refusjon og kompensasjon ved kansellert fly. Denne type saker er imidlertid betydelig mer kompliserte enn saker som omhandler flyforsinkelser, da kompensasjonen avhenger av når du ble informert om avlysningen.

Hva skal jeg gjøre når flyet mitt blir kansellert?

Vi vet at det er en svært irriterende situasjon å stå i når flyet ditt blir kansellert, og at det kan være vanskelig å unngå å bli litt frustrert. Likevel kan du i noen tilfeller ha rett til kompensasjon, og det er her vi i Flyhjelp kommer inn i bildet

Men hva kan du selv gjøre? 

For å få saken til å gå så smidig som mulig kan du gjøre følgende:

    • Hvis du selv prøver å søke kompensasjon hos flyselskapet kan det være lurt å ta et skjermbilde av skjemaet etter at du har fylt det ut på deres nettside. Her er det viktig at dato for innsendelse er synlig. Dette gjør det enklere å dokumentere at du har sendt inn en klage.
    • Ta vare på alle reisedokumenter og kvitteringer knyttet til flykanselleringen. Dette kan inkludere ombordstigningskort, eventuelt ny flybillett, skjermbilder av kommunikasjon med flyselskapet, kvitteringer for ekstra kostnader til mat og drikke, samt kvitteringer for eventuell nødvendig overnatting og transport.
    • Kjenn rettighetene dine. Kompensasjonen avhenger av utreisested og destinasjon, om du flyr med et EU-basert flyselskap, og når du har blitt informert om kanselleringen. Dine rettigheter er fastsatt i EU-forordning 261/2004, og du kan lese mer om den lenger ned på siden.
    • Opprett saken din hos Flyhjelp. Vi hjelper deg gjennom hele prosessen, slik at du kan få kompensasjon ved flykansellering.

Når har jeg rett til kompensasjon ved et kansellert fly?

Som hovedregel har du rett til kompensasjon hvis du ankommer til destinasjonen mer enn tre timer etter den opprinnelig annonserte ankomsttiden. Hvis du ankommer til destinasjonen mindre enn tre timer forsinket i forhold til den opprinnelige planen har du derfor ikke rett til kompensasjon. Det finnes imidlertid spesielle tilfeller der kompensasjon kan gis hvis du er mer enn to timer forsinket. Men som utgangspunkt er det en tre timers forsinkelse som kan utløse kompensasjon.

Bemerk at flere flyselskaper ofte betrakter "touch down", eller når flyet står helt stille, som det faktiske ankomsttidspunktet. Dette er imidlertid ikke korrekt med hensyn til din rett til kompensasjon. Det faktiske ankomsttidspunktet er først når flyet har landet, dørene er åpnet, og passasjerene har fått tillatelse til å forlate flyet.

Hvor mye kan jeg forvente i kompensasjon ved flykansellering?

Nedenfor kan du se hva du kan få i kompensasjon ved et avlyst fly, beregnet i kroner per passasjer:

Årsak Forsinket ankomsttid Flyvninger under 1 500 km Flyvninger 1 501 - 3 500 km Flyvninger over 3 500 km mellom EU-land Flyvninger over 3 500 km til/fra EU-land
Avlyst* 2 – 3 timer 2700 kr. 1600 kr. 1600 kr. 3300 kr.
Avlyst/Forsinket 3 – 4 timer 2700 kr. 4400 kr. 4400 kr. 3300 kr.
Avlyst/Forsinket Mer enn 4 timer** 2700 kr. 4400 kr. 4400 kr. 6500 kr.
Overbooket   2700 kr. 4400 kr. 4400 kr. 6500 kr.

* Hvis avlysningen skjer mindre enn 7 dager før planlagt avgang.

** Hvis avlysningen skjer mellom 14-7 dager før planlagt avgang.

Retten din til kompensasjon ved flykansellering avhenger av når avlysningen ble varslet, samt lengden på flyreisen. Hvis du er usikker på hvor mye penger du kan ha rett til ved et avlyst fly kan du enkelt få svar ved å bruke vår kompensasjonskalkulator. Du trenger bare å oppgi avreisested og destinasjon, detaljer om flyselskapet og reisen din, samt når du ble informert om avlysningen.

I Norge er foreldelsesfristen 3 år.

Som flypassasjer har du en foreldelsesfrist på 3 år. Dette betyr at hvis du har opplevd at et fly ble kansellert i løpet av de siste 3 årene kan du ha rett til økonomisk kompensasjon for tapt tid. I Norge er det en foreldelsesfrist på 3 år for denne type saker, så det kan lønne seg å følge opp en kansellering selv om den skjedde for flere år siden. Så lenge du krever kompensasjonen din innenfor de tre årene gjelder dine rettigheter alltid.

Merk at hvis du er bosatt i et annet land kan foreldelsesfristen være kortere eller lengre.

 

Når har jeg ikke rett til kompensasjon for et kansellert fly?

Som utgangspunkt har du rett til kompensasjon ved flykansellering, med mindre kanselleringen skjer i rett tid eller på grunn av "ekstraordinære omstendigheter".

Du har ikke rett til kompensasjon hvis:

  • Kanselleringen skjer grunnet “ekstraordinære omstendigheter” (les mer om dette lengre ned på siden).
  • Du har fått beskjed om kanselleringen minst to uker innen avreise.
  • Du har fått beskjed om kanselleringen minst syv dager innen avreise, og blitt tilbudt en ombooking av reisen som ankommer maksimalt to timer før eller fire timer etter den opprinnelige planlagte reisen. 
  • Du har fått beskjed om kanselleringen mindre enn syv dager innen avreise, og blitt tilbudt en ombooking av reisen som ankommer maksimalt en time før eller to timer etter den opprinnelige planlagte reisen.

Det er flyselskapets ansvar å bevise når du mottok melding om det avlyste flyet. Derfor anbefaler vi å lagre alle dokumenter og bevis på når du faktisk mottok meldingen om avlysningen.

Du har ikke rett til kompensasjon dersom du selv avlyser reisen din.

 

Hvordan kan Flyhjelp hjelpe meg med min erstatning?

Hos Flyhjelp har vi et team bestående av advokater, jurister, kravspesialister og saksbehandlere som er klare til å hjelpe deg hvis du har opplevd å få ditt fly kansellert. 

Alle våre eksperter er også spesialister i EU-forordning 261/2004, som er loven som gir flypassasjerer muligheten til kompensasjon ved kansellering.

Har du opplevd at flyet ditt ble kansellert? Sånn her hjelper vi deg:

      • Du kontakter Flyhjelp og sender den nødvendige informasjonen.
      • Vi utformer et juridisk krav.
      • Hvis flyselskapet avviser kravet har vi muligheten til å kjøpe tilgang til relevante opplysninger og tekniske data knyttet til det avlyste flyet, noe som kan hjelpe saken.
      • Hvis flyselskapet fortsatt avviser kravet, og vår vurdering er at du har rett til kompensasjon, kan vi bringe saken din til domstolen eller andre rettslige instanser.
      • I siste instans kan vi bringe saken til namsmannen som kan kreve inn pengene.

Flyhjelp har allerede hjulpet nesten 400.000 passasjerer - skal vi også hjelpe deg? Fram til nå har vi samlet inn over 340 millioner kroner i kompensasjon fra flyselskaper i forbindelse med forsinkelser og flykanselleringer

Hvor kan jeg søke om kompensasjon ved flykansellering?

Der Det finnes to måter å få kompensasjon på ved en flykansellering:

  1. Du kan selv henvende deg til flyselskapet.
  2. Du kan la Flyhjelp stå for alt arbeidet.

Hos Flyhjelp sitter vi klare med et helt team av eksperter som vet nøyaktig hvordan saken din bør håndteres, og vi kjenner dine rettigheter.

Det koster ikke noe å bruke Flyhjelp hvis saken ikke kan vinnes. Vi opererer nemlig etter prinsippet "no cure, no pay" og tar kun en andel av beløpet når saken vinner.

Søk kompensasjon for flykansellering nå.

Kansellering pga. ’Ekstraordinære omstendigheter’

Skyldes Hvis kanselleringen skyldes “ekstraordinære omstendigheter”, dvs. en situasjon som er utenfor flyselskapets kontroll, har du dessverre ikke rett til kompensasjon.

Slike ekstraordinære situasjoner kan for eksempel være:

  • Eksterne streiker (for eksempel blant lufthavnpersonale, men ikke hvis flyselskapets eget personell streiker)
  • Ekstraordinære værforhold (værforhold som reduserer siktbarheten og utgjør en sikkerhetsrisiko)
  • Terror/militærkupp (omstendigheter som utgjør en trussel mot den offentlige velferden)
  • Utgangsforbud/flyforbud
  • Akutt sykdom eller illebefinnende blant passasjerer
  • Sikkerhetstiltak på flyplassen
  • Visse tekniske feil på flyet

Har I nogle tilfælde kvalificerer flyselskabet årsagen til aflysningen som en ”usædvanlig omstændighed”, også selvom årsagen reelt ikke er en ”usædvanlig omstændighed”. Det gør de i forsøget på at undgå kompensationspligten.

Er du i tvivl om, hvorvidt en “usædvanlig omstændighed” var årsag til din flyaflysning? Når du opretter en sag hos Flyhjælp, sørger vi for at finde ud af, hvad aflysningen skyldes, selvom flyselskabet måske ikke er ærlige i deres første udmelding.

Hva er rettighetene mine ved kansellering?

Hvis flyet ditt er kansellert kan du velge mellom å få refundert billettprisen eller å få en ny billett til din opprinnelige destinasjon så snart som mulig. Hvis du ønsker å endre reisen til en senere tid kan du også velge dette, så lenge det er tilgjengelige seter på senere avganger.

Etter EU 261/2004 har du som passasjer rett til:

  • Forpleining
  • Innkvartering på hotell
  • Transport mellom hotell og flyplass
  • To telefonanrop

Hvis du ikke har blitt tilbudt mat, innkvartering osv. ved en flykansellering når du hadde rett til det, og derfor har hatt ekstra kostnader på grunn av avlysningen, kan du søke om refusjon av mat- og hotellutgiftene og lignende fra flyselskapet. Hvis du har hatt ekstra utgifter i forbindelse med en kansellering er det derfor viktig at du beholder kvitteringene slik at du har bevisbyrden på din side.

 

Flyselskapene er også forpliktet til å dekke flypassasjerenes matkostnader, hotellutgifter osv., selv om årsaken til flykanselleringen er "ekstraordinære omstendigheter" som ikke gir rett til kompensasjon etter EC 261/2004.

Kan jeg også få refundert ekstrautgiftene mine i forbindelse med et kansellert fly?

Hvis flykanselleringen resulterer i en forsinkelse på mer enn to timer, har du rett til forpleining. Dette betyr at flyselskapet er forpliktet til å gi deg mat og drikke samt to telefonanrop (eller e-poster). De skal også tilby en eventuell hotellovernatting og transport til/fra flyplassen hvis nødvendig.

Det er viktig å merke seg at flyselskapet bare dekker dine ekstrautgifter i rimelig omfang, og i forhold til lengden på forsinkelsen. Du kan derfor ikke forvente at de dekker for eksempel alkohol, lange telefonsamtaler eller luksuriøs innkvartering.

Husk alltid å beholde kvitteringene for dine utgifter slik at du har dokumentasjon.

OBS: Flyhjelp tar ikke saker som omhandler andre ekstrautgifter enn nye flybilletter. Det ovenstående er generell informasjon for flypassasjerer om deres rettigheter, med hensyn til ekstra kostnader i forbindelse med flyforsinkelser eller avlysninger.

Hvor mye tar Flyhjelp betalt for å hjelpe med å få erstatning? 

Flyhjelp er på din side, og det betyr at vi opererer etter prinsippet "no cure, no pay". Du trenger derfor ikke å betale noe hvis det viser seg at du ikke har rett til kompensasjon i forbindelse med flykanselleringen. Det er slik vi sikrer deg en god opplevelse med vår tjeneste.

Vi krever kun betaling når saken vinner. Det betyr at vi trekker vårt honorar fra det beløpet vi innhenter fra flyselskapet.

du kan se en fullstendig prisliste her

Skal jeg velge gavekort eller kontant kompensasjon ved flykansellering?

Noen ganger velger flyselskapene å tilby gavekort som kompensasjon for det avlyste flyet i stedet for kontant kompensasjon. Det kan være fristende å akseptere disse gavekortene fordi du da unngår behovet for å starte en sak. Det er imidlertid noen overveielser du bør vurdere før du sier ja.

Les alltid vilkårene nøye først. Du bør også være oppmerksom på følgende:

  • Du har rett til å si nei til gavekort og dermed få pengene dine refundert innen 7 dager.
  • Hvis du aksepterer et gavekort bør du være oppmerksom på at du kan miste pengene dine hvis flyselskapet senere går konkurs og du ennå ikke har brukt gavekortet.
  • Det kan være begrensninger for når eller med hvilke flyreiser et gavekort kan brukes.

Du har altså full frihet til å akseptere eller avslå hvis flyselskapet tilbyr et gavekort for flykanselleringen. Mange synes det er enklere med et gavekort fordi de da ikke trenger å kjempe med flyselskapet for å få pengene tilbake, men akkurat her er Flyhjelp dine eksperter og vi står klare til å hjelpe deg.

EU-Forordningen 261/2004 - dine rettigheter som passasjer ved et kansellert fly

EU-Forordningen 261/2004 gjelder for fly som:

      •  
      • Letter fra en lufthavn i EU (uansett flyselskap)
      • Lander i en lufthavn i EU med et europeisk flyselskap (det kan dog være unntak med bl.a. sveitsiske og norske flyselskaper)

Som tidligere nevnt er EU-Forordningen 261/2004 på din side som passasjer hvis flyet ditt blir kansellert.

Det beskrives nærmere at hvis det er snakk om et kansellert fly skal de berørte passasjerene:

    • Tilbys hjelp fra flyselskapet
    • Ha rett til kompensasjon 
      • Medmindre flyaflysningen meddeles mindst to uger inden afrejseMed mindre det ble gitt beskjed om kanselleringen minst to uker innen avreise. 
      • Med mindre du har fått beskjed om kanselleringen minst syv dager innen avreise, og blitt tilbudt en ombooking av reisen som ankommer maksimalt to timer før eller fire timer etter den opprinnelige planlagte reisen. 
      • Med mindre du har fått beskjed om kanselleringen mindre enn syv dager innen avreise, og blitt tilbudt en ombooking av reisen som ankommer maksimalt en time før eller to timer etter den opprinnelige planlagte reisen.
    • Informeres om alternative transportmuligheter
    • Være oppmerksomme på at de ikke har rett til kompensasjon for det kansellerte flyet hvis det skyldes “ekstraordinære omstendigheter” (les mer om dette lengre opp på siden) 
    • Være klar over at det er flyselskapet sitt ansvar å ha bevis for når meldingen om flykanselleringen ble gitt.
    • Ha rett til mat, transport og innkvartering i nødvendig omfang.

Skal Flyhjelp hjelpe deg med å få riktig kompensasjon for ditt avlyste fly? Det tar bare 3 minutter å opprette en sak - så tar vi oss av resten

Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?

Flyhjelp hjelper deg med å få opptil 6 700 kr. i kompensasjon ved forsinket eller kansellert flyreise

 Tusenvis av glade kunder

 Vi vinner 98% av sakene

 Risikofritt – enkelt og raskt