Flyhjelp-logo-2.png

Nedenfor kan du få tilsendt en link for å følge saken din

Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert på saken, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge din sak. Du kan også bruke linken for å laste opp nye dokumenter til saken eller for å korrigere dine opplysninger.

Rettigheter ved kansellering av fly
Ble flyet kansellert? Les om din rett til kompensasjon her

 

Hvis flyet ble kansellert kan du ha rett til kompensasjon! Du har rett til en kompensasjon på opptil 5.500 kr hvis flyavgangen ble kansellert uten at dette skyldtes «ekstraordinære omstendigheter». Du har ikke rett til kompensasjon dersom flyselskapet informerte deg om kanselleringen minst 2 uker før planlagt avgangstid.

Du kan hurtig få svar på om du er berettiget til kompensasjon, og i så tilfelle hvilket beløp du kan få i kompensasjon, ved å fylle ut opplysninger om reisen i vår kompensasjons-kalkulator nederst på siden.


Lang ventetid i lufthavnen ved aflyst fly

Det kan bli lange ventetider når flyet blir kansellert, så hva har du krav på?

 

Kompensasjon ved flykansellering

Hvis flyet er blitt kansellert like før avreise, kan du ha rett på kompensasjon. Selv om flyselskapet finner et nytt fly til deg, og du kan ombordstige nokså kort tid etter at du opprinnelig skulle hatt avgang, kan du likevel være berettiget kompensasjon dersom du ankommer senere enn 2 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttidspunkt.


En kansellering som medfører en forsinkelse på mellom 0 og 2 timer ved ankomst gir ikke de berørte passasjerene rett til kompensasjon. Faktisk ankomsttidspunkt er når flyet har landet, dørene åpnet og passasjerene har fått tillatelse til å forlate flyet.

Vær oppmerksom på at flere flyselskaper beregner det faktisk ankomsttidspunkt med utgangspunkt i «touch down» eller når flyet er parkert. Dette er imidlertid ikke den korrekte måten å beregne forsinkelsen på i henhold til gjeldende rettspraksis.

Foreldelsesfrist for flykanselleringssaker

Hvis du har vært ute for en flykansellering i løpet av de siste 3 årene kan du ha krav på økonomisk kompensasjon. I Norge har slike type saker 3 års foreldelsesfrist. Det kan derfor lønne seg å undersøke om kanselleringer som ligger opp til 3 år tilbake i tid gir deg rett til kompensasjon. 3-årsregelen gjelder også ved flyforsinkelser.

Vær oppmerksom på at foreldelsesfristen kan variere avhengig av hvor hvor du reiser fra og til, fordi dette kan føre til saken har verneting utenfor Norge.

Kansellering pga. usedvanlige omstendigheter

I henhold til EU-forordning 261/2004 har flypassasjerer dessverre ikke rett til kompensasjon, dersom kanselleringen skyldes usedvanlige omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var satt i verk av flyselskapet.

Slike ekstraordinære omstendigheter inkluderer bl.a. følgende:


  • Streiker (enkelte typer)
  • Ekstraordinære værforhold (værforhold som f.eks. reduserer synligheten eller utgjør en sikkerhetsrisiko)
  • Terror/militærkupp (omstendigheter som utgjør en trussel mot offentlig sikkerhet)
  • Restriksjonen pålagt av flegelderene (ATC-control) 
  • Akutt sykdom eller illebefinnende blant passasjerene
  • Bird strike

Du skal imidlertid være oppmerksom på at flyselskapene ofte hevde at kanselleringen skyldes «ekstraordinære omstendighet» for å unngå å betale kompensasjon, selv om årsaken reelt sett var innenfor flyselskapets ansvarsområde. Er du i tvil om hvorvidt kanselleringen skyldtes ekstraordinære omstendigheter? Opprett en sak hos Flyhjelp, slik at vi gratis kan vurdere om det i er grunnlag for å kreve kompensasjon. 

 

Hva har du krav på?

Hvis man som flypassasjer opplever at flyet blir kansellert, har man valget mellom å få refundert billettprisen eller å få en ny billett til den opprinnelige destinasjonen ved første mulige anledning. 

I henhold til EU-forordning 261/2004 har man rett til nødvendige måltider, hotellovernatting, transport mellom hotell og flyplass, samt to telefonsamtaler. Flyselskapet er forpliktet til å tilby ovennevnte uten kostnad for passasjerene. Hvis man som passasjer ikke blir tilbudt måltider, innkvartering m.m. ved en kansellering, og man derfor har hatt ekstrautgifter som følge av kanselleringen, kan man kreve å få disse utgifter refundert av flyselskapet. Har du hatt ekstrautgifter i forbindelse med kanselleringen bør du derfor spare på kvitteringene og sende kopier av disse til Flyhjelp sammen med ditt krav.

Flyselskapene er forpliktet til å dekke flypassasjerers utgifter til måltider, hotell m.m. selv om årsaken til kanselleringen er ekstraordinære omstendigheter som ikke gir rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004. Er du i tvil om hvorvidt du kan få refundert dine ekstrautgifter? Fyll ut vårt online-skjema eller ring oss på tlf: 82 82 90 90. Vårt juridiske personale vil stå klar til å besvare dine spørsmål.

 

Klar til å komme i gang? Forsinket eller kansellert fly?

Flyhjelp hjelper deg med å få opptil 5.750 kr. i kompensasjon ved forsinket eller kansellert flyreise

 Norges beste Trustpilot-score
 Vi vinner 98% av sakene
 Risikofritt – enkelt og raskt

Flyhjelp i pressen

aftenposten.png Dagsavisen.png VG.png
Netavisen.png dagbladet.png

Flyhjelp i pressen

aftenposten.png Dagsavisen.png VG.png
Netavisen.png dagbladet.png