Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
(ifølge EU-lovgivningen har du rett til kompensasjon hvis du på grunn av en forsinkelse på ditt første fly, ikke rekker ditt neste fly, noe som fører til at du blir mer enn 3 timer forsinket til din endelige destinasjon.
Opprett en sak hos Flyhjelp, og la oss hjelpe deg med å få din rettmessige kompensasjon for forsinkede fly under mellomlandinger. Det tar bare 3 minutter.
Som nevnt ovenfor, har du rett til kompensasjon hvis en flyforsinkelse fører til at du mister neste fly under en mellomlanding og er mer enn tre timer forsinket til din endelige destinasjon. Det er likevel et krav: det må være en samlet bestilling/reise og ikke flere separate flyvninger. Hvis bestillingen din regnes som en samlet reise, har du som passasjer rett til kompensasjon fra 2700 kr. til 6500 kr., avhengig av flyreisens distanse.
Hvis du ankommer din endelige destinasjon mer enn tre timer forsinket på grunn av et forsinket fly under en mellomlanding, har du rett til kompensasjon på:
Flyvninger under 1.500 km | Flyvninger 1.501 - 3.500 km | Flyvninger over 3.500 km mellom EU-lande | Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-land |
---|---|---|---|
2700 NOK | 4400 NOK | 4400 NOK | 6500 NOK |
En generell regel er at hvis reisen din er samlet, har du én PNR-kode for hele reisen. Flyselskapene har forskjellige navn på PNR-koder; blant annet bestillingsreferanse, bestillingsnummer og reservasjonsnummer.
Hvis du kjøper billetten din direkte fra et flyselskap vil du ofte motta en PNR-kode som indikerer en samlet reise. Du må likevel være oppmerksom på at noen lavprisselskaper kan dele reisen inn i flere PNR-koder.
Når du bestiller turen din gjennom et reisebyrå, utgjør det ikke alltid en samlet reise. I dette tilfellet må du være forsiktig, fordi bestillingsnummeret du mottar fra reisebyrået kanskje ikke samsvarer med PNR-koden fra flyselskapet. Å ha det samme bestillingsnummeret fra reisebyrået betyr derfor ikke nødvendigvis at det er en samlet reise.
Her er et eksempel på en bestillingsbekreftelse fra Kiwi.com som viser et Kiwi-bestillingsnummer, men to forskjellige PNR-koder. Derfor er det ikke en samlet reise:
Reisen din kan likevel betraktes som samlet hvis du betaler et samlet beløp for den, og hvis det ble utstedt et samlet reisedokument for hele reisen. Dette kan noen ganger skje selv om de forskjellige flyvningene har forskjellige PNR-koder.
Det ovennevnte forklarer situasjonen hvis du bestiller en helhetlig reise. Men hva om du bestiller flyreisene dine separat?
Hvis du setter sammen turen din med separate billetter fra forskjellige flyselskap, er du generelt ansvarlig for å bestille turene med god tid til mellomlandinger. Derfor har du ikke rett til kompensasjon hvis du blir forsinket på en mellomlanding, siden du har bestilt turene med utilstrekkelig tid til overføringer, og du oppfyller heller ikke kriteriene for en samlet reise med én PNR-kode.
Hvis du er usikker på om reisen din var en samlet reise, kan du opprette en sak hos Flyhjelp, så kan vi vurdere det for deg.
Visste du at som flypassasjer har du rett til måltider hvis flyet ditt er forsinket med mer enn to timer? Dette gjelder også hvis det er et forsinket fly under en mellomlanding.
Hvis du har hatt utgifter til mat, drikke, transport mellom flyplassen, hotell eller telefonanrop på grunn av et mistet forbindelsesfly, har du rett til å få det refundert av flyselskapet. Da må du bare huske å ta vare på kvitteringer for utgiftene.
Det kan også være at du mistet et fly under en mellomlanding sent på kvelden eller natten. I denne situasjonen, og hvis neste fly går betydelig senere eller neste dag, har du rett til å bli innkvartert på et hotell på flyselskapets regning.
Hvis du mister flyet under en mellomlanding og tilbys en ny avgang innen 3 timer, kan du ikke kreve innkvartering med mindre din videre reise fra mellomlandingsstedet ikke er før neste dag. Hvis det er tilfellet har du mest sannsynlig rett til innkvartering.
Husk å lagre kvitteringene for alt du kjøper!
Bemerk at: Flyhjelp behandler kun saker som gjelder utgifter for flybilletter og ikke andre tilleggsutgifter. Vi har ansett denne tilnærmingen som den beste og mest rettferdige for passasjeren, ettersom flyselskap vanligvis er flinke til å refundere disse beløpene.
Vær imidlertid oppmerksom på at utgiftene dine bør være rimelige. Derfor bør du ikke velge å bo på et 5-stjerners hotell hvis det er et 3-stjerners alternativ i nærheten, og du bør vurdere en sandwich i stedet for en overdådig middag. Utgifter for alkohol regnes heller aldri som rimelige.
Som nevnt tidligere, har du ikke rett til kompensasjon for et forsinket fly under en mellomlanding hvis det ikke er en samlet reise.
Du har heller ikke rett til kompensasjon for et mistet forbindelsesfly i følgende tilfeller:
Hvis et forsinket fly under en mellomlanding skyldes "ekstraordinære omstendigheter," som er utenfor flyselskapets kontroll, har du ikke rett til kompensasjon.
Ekstraordinære omstendigheter inkluderer for eksempel:
Situasjoner som ikke klassifiseres som "ekstraordinære omstendigheter" inkluderer:
Vi ser ofte at flyselskap oppgir "dårlige værforhold" som årsak til forsinkelsen, noe som gir dem anledning til å avvise kravet. Dette gjør de selv om værforholdene var helt fine. Hvis du er uenig i flyselskapets beslutning, kan du raskt og enkelt opprette en sak hos Flyhjelp.
Hvis det er et forsinket fly under en mellomlanding, og du ankommer sent til mellomlandingsstedet, er det ikke mye du kan gjøre. Hvis ditt første fly er bare litt forsinket eller du har en kort mellomlanding, kan du imidlertid forberede deg litt:
Hvis du har kjøpt en samlet reise med én eller flere mellomlandinger, blir vanligvis både du og bagasjen din sjekket inn for hele reisen. Derfor trenger du som oftest ikke å hente bagasjen og sjekke den inn igjen under mellomlandingen.
Imidlertid kan det være at du må hente bagasjen og sjekke den inn igjen for å få den overført til neste fly hvis du har kjøpt separate flybilletter. Derfor er det viktig å ha tilstrekkelig tid til å både hente bagasjen, sjekke den inn igjen og gå gjennom sikkerhetskontroll (og eventuelt passkontroll) på nytt. Hvis du er usikker eller har spørsmål om mellomlandingen og bagasjen din, kan du spørre personalet under den første innsjekken eller når du kjøper billetten din.
Noen ganger blir dessverre bagasjen forsinket eller i verste fall mistet. Les mer om hva du skal gjøre hvis du opplever forsinket eller mistet bagasje.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt