Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
Hva er skjedd med reisen? Klikk nedenfor for å lese om dine rettigheter:
Jeg har ingen informasjon om status på min reise
Mitt flyselskap er gått konkurs
Jeg har kjøpt min billett fra en tredjepart (supersaver eller momondo f.eks.)
Coronakrisen har på kort tid endret levebetingelsene for mange bransjer i hele verden. En av de bransjer som er hardt rammet av krisen er reisebransjen. Mange land har lukkede grenser og mange forhåndsbetalte reiser er kansellert eller i ferd med å bli kansellert. Forbrukerne er nå i den situasjon at de ikke vet hva fremtiden bringer, og vet ikke status er på deres ferie. Fly- og reiseselskaper som vanligvis er vanskelige å få hjelp fra er nå ytterligere presset, og forbrukere kan derfor forvente lange ventetider når de kontakter selskapene i disse dager.
Det betyr også at mange forbrukere er i en situasjon hvor de blir ignorert eller lurt av flyselskapene.
Hvis flyselskapet har kansellert ditt fly har du fortsatt rettigheter i henhold til Europakommisjonen. Du kan velge mellom disse tre mulighetene hvis flyet er kansellert:
Du skal selv bestemme hvilket alternativ du velger. Dessverre er det noen flyselskaper som forsøker å presse passasjerene til å velge gavekort siden dette betyr at de ikke trenger å refundere billettprisen. Hvis man velger gavekort er det avgjørende at flyselskapet ikke er konkurstruet. Hvis flyselskapet går konkurs vil gavekortet miste sin verdi. Vær oppmerksom på dine rettigheter, og hvis flyselskapet ikke godtar ditt krav om refusjon av den opprinnelige billettprisen, kan du starte en sak hos oss via linken nedenfor:
Hvis ditt fly enda ikke er kansellert og du ikke har fått noen melding fra flyselskapet, må du vente og se hvordan tingene utvikler seg. Vi vet ikke når situasjonen blir bedre og derfor kan hverken vi, flyselskapet eller offentlige myndigheter informere om dine rettigheter for reiser den kommende sommer.
Har du ikke tålmodighet til å vente, skal du absolutt ikke selv kansellere din reise. Kansellerer du reisen selv mister du retten til refusjon, med mindre du har kjøpt dyrere billetter som kan refunderes i henhold til flyselskapets betingelser. Du kan prøve å kontakte flyselskapet og spørre om du kan endre din reise eller få et gavekort, men du skal være oppmerksom på at du ikke har juridisk rett til det. Flyselskapene vil gjerne unngå en refusjon og derfor er det mulig de vil gi deg et gavekort.
Husk at mange flyselskaper har dårlig økonomi på grunn av krisen og står derfor i større fare for å gå konkurs. Hvis du har et gavekort/voucher hos et flyselskap som går konkurs har det ingen verdi og kan ikke brukes.
En pakkereise er en reisebestilling som inneholder minimum to av de følgende:
Hvis du har kjøpt en pakkereise har du flere rettigheter du kan bruke i sammenheng med Corona. I henhold til pakkereiseloven har du rett til hel eller delvis refusjon av din reise, hvis den blir kansellert. Du kan lese om dine rettigheter i henhold til pakkereiseloven her.
Du skal kontakte de som har solgt deg reisen; f.eks. ditt reiseselskap. Noen selskaper har bare valgt å gi gavekort for beløpet på reisen, men du har rett til å avvise det og få pengene refundert. Hvis de avviser å gi deg refusjon eller ignorerer deg kan du bruke Pakkereisenemnda til å klage.
Hvis flyselskapet er gått konkurs innen de har utbetalt refusjon for din reise, eller innen din reise ble kansellert, har du veldig ringe muligheter for å få pengene refundert fra konkursboet, og vi anbefaler du går andre veie.
Har du kjøpt reisen med for eksempel et Mastercard er det mulig du har en konkursforsikring. Du skal kontakte din bank for å få hjelp til dette. Det finnes flere kredittkort som du kan bruke hvis flyselskapet er gått konkurs, og vi anbefaler derfor at du kontakter banken og undersøker hvilke betingelser som gjelder for nettopp ditt kort.
Når et reiseselskap eller flyselskap går konkurs, kan man i Norge søke om erstatning fra Reisegarantifondet. Vær oppmerksom på at de bare dekker kjøpet hvis du har kjøpt en pakkereise.
Hvis du har kjøpt en flybillett fra en tredjepart som f.eks. Momondo eller Supersaver kan det være vanskelig å få sine penger refundert. Flyselskapet sier det er tredjeparten som har solgt billetten som skal refundere, og tredjeparten sier det er flyselskapet som skal refundere pengene.
Vi anbefaler at du først kontakter begge parter for å undersøke om en av de vil refundere billetten frivillig. Hvis begge avviser å refundere billetten er det egentlig flyselskapet som i henhold til loven har ansvar for å refundere pengene. I det tilfellet må du ta saken til retten eller en offentlig instans. Du kan også opprette saken på vår nettside, så hjelper Flyhjelp deg med å få refusjon.
Selv om Coronakrisen er en ekstraordinær situasjon, har du allikevel rettigheter selv om flyselskapene påstår noe annet. Hvis du er i en situasjon som vi ikke har dekket i teksten, eller bare vil snakke om din situasjon med en ekspert, er du velkommen å kontakte oss på epost på service@flyhjelp.no. Vi er klar til å hjelpe deg med din situasjon.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt