Flyhjelp-logo-2.png

Streik: Den verste form for flykansellering

May 2019

Seneste post

Streik: Den verste form for flykansellering

May 2019

Streik: Den verste form for flykansellering

Når kan du få kompensasjon for et forsinket eller kansellert fly på grunn av en streik?

Hva har du rett til når du blir utsatt for en streik?

Hvordan krever du, det du har rett til?

Få svar på disse spørsmålene og mange flere i veiledningen under, hvor Flyhjelp gir deg oversikt over dine rettigheter ved streik.

(Foto: Fraport AG)

En av de typiske grunnene til flyforsinkelse eller kansellering av fly er streik, men dessverre er det ikke all slags streik som gir deg rett til kompensasjon for turen. Det er ikke alltid det første du tenker på når du er på flyplassen, men det er en ting som er veldig viktig, hvis du vil kreve kompensasjon. Det kan være lurt å finne ut, hvem som streiker, så du vet om det er mulig å få kompensasjon.

 

Kan man få kompensasjon ved streik?

Når man snakker om streik, kan det være vanskelig å skille mellom hva som er dekket og hva som ikke er. Imidlertid har våre advokater vært på saken for å prøve å oversette forordningen, til et mer forståelig språk i denne guiden.

Som passasjer har du potensielt rett til å kreve erstatning for kansellering eller forsinkelse som streiken har forårsaket, men det krever at streiken ligger innenfor flyselskapets kontroll. For eksempel kan flyselskapene ikke gjøre noe med at flyplasspersonalet streiker, siden det ikke er flyselskapet som er på den andre siden. På den annen side, hvis Norwegian sine flyvertinner og personale streiker, er det innenfor Norwegian sin kontroll og de må betale erstatning for kansellering eller forsinkelse.

Hvis du er så uheldig at du har opplevd en streik, hvor du ikke har krav på erstatning, er du ikke helt uten rettigheter. Flyselskapet har fortsatt en plikt til å ombooke deg slik at du kan fortsette reisen.

Du vil kanskje oppleve at flyselskapet forskyver avreise. I disse tilfellene kan du ha rett til å bestille deg selv en ny reise gjennom samme eller et annet flyselskap og deretter kreve erstatning for billetten, men dette må du være forsiktig med ettersom det kan være vanskelig å forsvare det i en domstol. I disse situasjonene er Flyhjelp klar til å gi råd og veilede deg om hvordan du kan være sikker på at du får alt erstattet. Du kan også lese mer om flykansellering her.

 

Ekstrautgifter i forbindelse med streik

I tilfelle streik er flyselskapene alltid forpliktet til å forsørge deg. Dette betyr at du kan kvalifisere for ulike tjenester i løpet av perioden du venter på å fortsette reisen. De ulike tjenestene flyselskapet skal betale på dine vegne er:

  • Mat og drikke
  • Overnatting
  • Transport mellom overnatting og flyplassen.

Det finnes forskjellige måter å få dette på. Flyhjelp anbefaler at du alltid prøver å gå gjennom flyselskapet som er ansvarlig for å forsørge deg først. Flyselskaper tilbyr vanligvis mat og drikke i form av matkuponger. Vær oppmerksom på disse, da de kan ha en verdi som ikke er tilstrekkelig i forhold til forsinkelsens varighet. Dette betyr at du har rett til å selv supplere beløpet, og senere be om erstatning. Vi hos Flyhjelp er klar til å gi deg råd.

Hvis flyforsinkelsen eller flykanselleringen varer lenge, og du må overnatte, kan du være kvalifisert for overnatting på flyselskapets bekostning. Hvis du er kvalifisert til å få overnatting dekket har du også rett til transport mellom overnattingen og flyplassen. Alt som handler om ekstrautgifter kan være komplisert ettersom reglene er veldig generelle. Hvorfor ekstrautgifter er kompliserte, kan du lese mer om i Flyhjelps guide til ekstrautgifter. I denne guiden kan du også få gode råd om å navigere forordningen slik at du kan kreve å få dekket ekstrautgiftene dine.

 

Ulike former for streik

Historisk, ser vi begge fomer for streik hos Flyhjelp. I januar (16/01/19) så vi sikkerhetspersonell på flere tyske flyplasser streik. Siden det er sikkerhetspersonalet som streiker, er det ikke mulig å gjøre passasjeren berettiget til erstatning. Til tross for dette har du selvsagt noen rettigheter: Retten til å forsørges og retten til å bli ombooket.

I juli (25/07-18) så vi Ryanairs kabinbesetning i streik, noe som førte til en høst fylt med streik blant Ryanairs ansatte. I slike tilfeller er Ryanair forpliktet til å betale erstatning da streiken ligger innenfor Ryanairs kontroll. Man har med hensyn til passasjeren de samme rettighetene som ovenfor, og har videre rett til å motta kompensasjon for kansellering eller forsinkelse.

Du kan se en tabell nedenfor som viser de to forskjellige typene av streik satt opp mot hverandre:

Hvad er dina rettigheter når flyselskapet streiker? - Flyhjelp

Dessverre har man ikke alltid rett til å motta kompensasjon for en flybillett som har blitt forsinket eller kansellert på grunn av streik. Du kan imidlertid stille krav til flyselskapene i kraft av din rett til å bli forsørget, noe som gir deg rett til å få dekket ekstrautgiftene dine.

Er du i tvil om hva slags streik du har opplevd? Eller er du i tvil om reisen din er kvalifisert for kompensasjon, du er velkommen til å kontakte oss på telefon 80 06 91 47 eller mail: hello@flyhjelp.no.

Av Mathias Krogh

Bli med i vårt sosiale medier

Har du allerede en sak?