Flyhjelp-logo-2.png

Handelsbetingelser

Ved registrering av en sak på Flyhjelp.no aksepterer du automatisk følgende betingelser


1. GENERELT

1.1 Ved oppstart/opprettelse av en sak hos Flyhjelp, aksepterer du automatisk følgende handelsbetingelser.

2. OPPLYSNINGER OM TJENESTELEVERANDØREN

2.1 Hjemmesiden flyhjelp.no eies og drives av FhyHjælp ApS (fra nå av svarende til Flyhjelp).

2.2 Flyhjelp handler på vegne av kunden for å sikre den størst mulige kompensasjonen etter EU Forordning 261/2004.

2.3 Virksomhetsadressen er Dronningensgade 66, 1420 København K, Danmark.

2.4 CVR nr. er DK 36 91 74 90.

2.5 Spørsmål kan rettes til Flyhjelps e-mail: hello@flyhjelp.no

3. AVTALEN

3.1 Flyhjelp vil etter beste evne sikre størst mulig kompensasjon. Det er derfor avgjørende for sakens utfall at kundene kommer med utfyllende, korrekte og presise opplysninger. Ved opprettelse av kundens sak erklærer kunden at opplysningene som er blitt gitt er utfyllende og korrekte.
I tilfelle av at kunden opplyser informasjoner som ikke er i overensstemmelse med ovennevnte kan dette føre til at Flyhjelp vil være berettiget til å fremsende en faktura for Flyhjelp sin mislykket arbeide på saken i henhold til Flyhjelp sin vanlige timepris på NOK 650 inkl. moms.
 
3.2 Flyhjelp handler på kundens vegne ovenfor flyselskapet og er berettiget til å foreta ethvert rettslig skritt for å oppnå størst mulig kompensasjon. 
 
3.3 Flyhjelp kan overta kundens krav mot flyselskapet, via en overdragelsesformular eller Flyhjelp kan være berettiget til å representere kunden overfor flyselskapet via en fullmakts erklæring herom, men i alle tilfelle er kunden ikke berettiget til sideløpene å rette henvendelser til flyselskapet med henblikk på å kreve eller motta kompensasjon for de samme forhold. I tilfelle av at kunden selv velger å ta kontakt sideløpene med flyselskapet, vil Flyhjelp fortsatt være berettiget til å oppkreve salær på vanlig vis, herunder særlig idet at det må formodes at det har vært Flyhjelps kontakt til flyselskapet som har ført til en evt. utbetaling av kravet.
 
For å sikre et best mulig resultat i saken er kunden etter å ha underskrevet fullmakten forpliktet til å underrette Flyhjelp hvis flyselskapet kontakter kunden angående den pågående saken. 
 

3.4 Hvis kunden ønsker å få utgifter som følge av forsinkelsen dekket, skal kvitteringer for disse utgiftene tilføyes på saken når den opprettes. Dersom Flyhjelp ikke har mottatt kvitteringene for ekstrautgiftene innen kravet avsendes til flyselskapet, er Flyhjelp ikke forpliktet til å ettersende krav om refusjon av ekstrautgifter til flyselskapet, medmindre disse overstiger NOK 2.600.

3.5 Kunden har garanti på at saken ikke er overdratt til en tredjemann, og at ingen rettstvist er avventende eller forventet mellom kunden og flyselskapet i den oppstartede sak. En oppstartet sak hos Flyhjelp kan ikke overdras til andre. Viser det seg, at punkt 3.5 ikke har blitt opprettholdt av kunden, vil kunden være forpliktet til å betale salær til Flyhjelp svarende til det det salæret, som Flyhjelp ellers hadde vært berettiget til å motta for en tilsvarende sak, såfremt den manglende overholdelse av punkt 3.5 måtte føre til, at Flyhjelp ikke lenger kan føre kundens sak. Kunden er dessuten ansvarlig for alle utgifter som kommer fra misligholdelsen, herunder tapt rettsavgift, sakomkostninger m.m. i retten.


3.6 Flyhjelp er berettiget til å motta informasjon fra flyselskapet, og fra relevante myndigheter på kundens vegne.


3.7 Flyhjelp er berettiget til å avbryte saken såfremt kunden ikke opplyser tilstrekkelig og presis informasjon samt dokumentasjon.  


3.8 Såfremt kundens forhold forårsaker at Flyhjelp ikke er i stand til å innhente kompensasjonen, har Flyhjelp utført forgjeves arbeid i forbindelse med inndrivelse av kompensasjonen. I dette tilfelle vil Flyhjelp derfor være berettiget til å oppkreve det potensielle salær, som betaling for det utførte arbeide.

3.9 Flyhjelp er berettiget til å inngå forlik med flyselskapet på kundens vegne. 


3.10 Flyhjelp beslutter selv hvilke skritt som er nødvendige for å sikre størst mulig kompensasjon. Det kan ikke stilles krav til måten Flyhjelp forhandler på. 


3.11 Flyhjelp er berettiget til å motta kompensasjon, ekstrautgifter, saksomkostninger, renter, rettsgebyr på vegne av kunden. Etter at Flyhjelp har mottatt kompensasjonen og/eller ekstrautgiftene, vil kundens del herav overføres hurtigst mulig til kunden.  


3.12 Flyhjelp er på ethvert tidspunkt i forløpet berettiget til å avbryte saken hvis Flyhjelp vurderer at det ikke er grunnlag for kompensasjon og/eller refusjon av avholdte utlegg. I tilfelle av at Flyhjelp velger å stoppe saken, vil Flyhjelp fremsende en begrunnet forklaring herom til kundens orientering. Kunden vil heretter igjen få full bestemmelsesrett over sitt krav idet at den signerte fullmakterklæringen ikke lenger anses for å være gjeldene lenger.

3.13 Hvis flyselskapet ikke utbetaler kompensasjonen og/eller refusjon av utgifter påløpt eller kommer med et akseptabelt forlikstilbud kan Flyhjelp automatisk videresende en klage til relevante myndigheter. Flyhjelp vurderer alene om flyselskapets forlikstilbud er akseptabelt.

 
3.14 Flyhjelp vurderer alene om saken skal innbringes til en rettslig instans for å sikre kompensasjon i henhold til EU forordningen 261/2004. Hvis Flyhjelp finner det nødvendig, kan saken innbringes til en domstol uten en særlig avtale med kunden.
 
3.15 Saksbehandlingen varetas hovedsakelig av jurister. Flyhjelp har dessuten faste avtaler med advokater i det omfang som Flyhjelp mener er nødvendig for den konkrete sak.
 
3.16 Flyhjelps kommunikasjon og krav til flyselskapet er fortrolig og kan ikke kreves utlevert.
 
3.17 Avtalen kan til enhver tid avsluttes, men i så fall er Flyhjelp berettiget til å motta salær for det av Flyhjelp sitt arbeide i henhold til Flyhjelps vanlige timepris på NOK 650. I tilfelle av at avtalen ønskes avsluttet – etter at kravet har blitt ført for domstolene – kan dette alene aksepteres, såfremt at det er tale om et fullmaktsforhold. I så fall vil Flyhjelp ha krav på å motta salær, som fastsettes på samme måten, som om saken har blitt vunnet fullt ut av Flyhjelp, og en refusjon av alle de kostnader som Flyhjelp har hatt i denne forbindelse, bl.a. rettssgebyr, sakskostnader, oversettelsesgebyr m.m.
 
3.18 Ønsker kunden å ta tilbake sit samtykke til behandling av kundens personopplysninger, før saken er avsluttet, er Flyhjelp berettiget til å motta salær for Flyhjelps utførte arbeide, idet Flyhjelp heretter ville være forhindret i å håndtere kundens sak. 
 
3.19 Angrefrist
Kunden har 14 dager til å angre på Flyhjelps behandling og håndtering av kravet jf. angrerettloven § 21 (1) Dette gjelder fra tidspunktet kunden oppretter en sak hos Flyhjelp. Fristen regnes som utgangspunkt fra den dagen hvor kunden har opprettet saken hos Flyhjelp via nettsiden www.flyhjelp.no, har underskrevet fullmakten og akseptert handelsbetingelsene.
 
Kunden har krav på å få en rekke av opplysning om angrefristen og om tjenesteytelsen. Kunden vil motta disse opplysningene per e-post i forbindelse med opprettelsen av saken via nettsiden ovenfor. Angrefristen løper ikke før kunden har mottatt disse opplysningene på skrift (f.eks. på papir eller e-mail).
 
Hvis kunden oppretter saken sin via nettsiden vår mandag den 1., samt mottar opplysningene om tjenesteytelsen, løper angrefristen til og mandag den 15. Hvis fristen utløper på en helligdag, lørdag, grunnlovsdag, juleaftensdag eller nyttårsaftensdag, kan kunden vente til den følgende virkedag. 
 
Den generelle angrefristen har et unntak i angrerettloven § 22 første ledd (c). Angreretten gjelder ikke tjenester hvor tjenesten er levert, dersom kunden har gitt et forhåndssamtykke til levering av tjenesten og erkjenner at angreretten går tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen.
 
Kunden aksepterer Flyhjelps handelsbetingelser ved å underskrive fullmakten og aksept av handelsbetingelsene før saken opprettes. Ved å underskrive fullmakten og akseptere handelsbetingelsene, har kunden gitt et uttrykkelig forhåndssamtykke til at levering begynner. Kunden aksepterer at Flyhjelp begynner med saksbehandlingen i forbindelse med å innhente kompensasjon og/eller refusjon av ekstraomkostningene med en gang saken er opprettet.

Kunden er i denne forbindelse oppmerksom på at dette medfører at angrefristen bortfaller, hvis Flyhjelp innen 14 dager har innhentet kundens krav fra flyselskapet og kunden ikke har benyttet seg av angreretten før det.  

Det kan derfor legges til grunn at kunden mister sin angrerett før utløpet av selve 14 dagers fristen etter angrettloven § 21, som følge av unntaket fra angreretten i § 22 første ledd bokstav c. Det vil skje når Flyhjelp helt ut har hatt utført deres arbeide for kunden før kunden har gitt beskjed om angreretten, idet Flyhjelps behandling og håndtering av kundens krav har blitt påbegynt med kundens aksept.   
 
Kunden kan benytte seg av angrefristen innen angrefristens utløp, selv etter at Flyhjelp helt ut har behandlet og håndtert kundens krav. I et slikt tilfelle vil Flyhjelp være berettiget til et salær for det utførte arbeidet i henhold til Flyhjelps vanlige timepris på NOK 650 inkl. Moms. Det pågjeldende beløpet skal stå i rimelig forhold til Flyhjelps ytelse, idet Flyhjelp allerede har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen.

Hvis kunden ønsker å benytte seg av angrefristen, skal kunden meddele oss om beslutningen i en utvetydig erklæring, eksempelvis gjennom e-post, brev eller fax. Ved bruk av skriftlig og/eller elektronisk melding, skal kunden sende varslet innen fristens utløp. Hvis kunden vil sikre bevis for at varselet er sendt rettidig og innenfor fristen, kan kunden eksempelvis sende brevet som anbefalt og beholde postkvitteringen.  
 
Kunden har også mulighet for å utfylle og innsende et angreformular på vår nettside www.flyhjaelp.no eller gjennom en hvilken som helst annen utvetydig meddelelse på vår nettside. Hvis kunden anvender denne muligheten, kvitterer vi omgående på et varig medium (f.eks. pr. e-post) om at vi har mottatt en melding om benyttelse av angrefristen. 
 
Et varsel om at kunden vil gå fra avtalen skal sendes til: hello@flyhjelp.no og/eller på Flyhjelps postadresse. Det finnes et eget avsnitt om dette på nettsiden vår: www.flyhjelp.no hvor kunden kan finne nærmere informasjon om og hvor kunden kan finne et angreformular. 
 
Angrefristen er overholdt hvis kunden sender sin melding om utøvelse av angreretten innen angrefristens utløp.4. PRISER

 

4. PRISER inkl. moms

4.1 Hvis flyselskapet utbetaler kompensasjon har Flyhjelp krav på salær for det juridiske arbeidet og administrasjon med at inndrive kompensasjonen fra flyselskapet.

Salæret fastsettes pr. passasjer etter kompensasjonstype:

Kompensasjon etter EU 261/04 artikkel 7, stk 1 a): 75,00 euro.
Kompensasjon etter EU 261/04 artikkel 7, stk 1 b): 120,00 euro.
Kompensasjon etter EU 261/04 artikkel 7, stk 1 c): 180,00 euro.

Kompensasjon etter EU 261/04 artikkel 7, stk 2 a): 37,50 euro.
Kompensasjon etter EU 261/04 artikkel 7, stk 2 b): 60,00 euro.
Kompensasjon etter EU 261/04 artikkel 7, stk 2 c): 90,00 euro.


4.2 Oppnås det ikke kompensasjon hos flyselskapet er Flyhjelp ikke berettiget til å oppkreve salær.

4.3 Refunderer flyselskapet kundens utgifter til mat og drikke, hotellovernattinger eller transport mellom flyplassen og hotellet i forbindelse med flyforsinkelsen refusjon av kundens reise, d.v.s. såkalte ekstraomkostninger, har kunden krav på 70% av disse ekstraomkostningene. I tilfelle at det ikke kan oppnås refusjon av kostnader. Utlegg, er Flyhjelp ikke berettiget til å oppkreve salær herom.

4.4 Refunderer flyselskapet prisen for kundens reise har kunden også rett på 70% av reisens pris. 

4.5 Dersom det påløper morarenter hitrørende fra ditt krav mot flyselskapet, tilfaller disse rentene Flyhjelp.

4.6 Hvis flyselskapet tar gebyr for å overføre kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene til Flyhjelp vil gebyret fratrekkes i den til kunden berettigede andel av kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene.

4.7 Såfremt Flyhjelp har gebyrer forbundet ved en overførsel til kundens bankkonto, for eksempel en konto som ikke er norsk, fratrekkes gebyret i den til kunden berettigede andel av kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene. Kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene blir som regel overført til kunden som EUR. Dette er begrunnet med at Flyhjelp mottar beløpet i EUR. Kunden kan dermed få et vekselsgebyr når kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene mottas, dette er Flyhjelp uvedkommende. 

4.8 Rabattkuponger kan innløses frem til det tidspunktet hvor flyselskapet har overført kompensasjon og evt. ekstrautgifter til Flyhjelp eller kundens konto. Etter dette er det ikke lengre mulig å få rabatt på Flyhjelps salær. Bemerk at det kun er mulig å bruke én rabattkupong. Ved bruk av flere rabattkuponger vil Flyhjelp anvende den rabatkupongen som gir kunden størst rabatt. Ved en rabattkupong forstås en kode eller omstendighet som gir hjemmel til å oppnå en rabatt på prisen for Flyhjelps tjeneste.

4.9 Såfremt Flyhjelp bedømmer at saken skal innbringes for retten, avholder Flyhjelp utgiftene til sakens gang ved retten. Såfremt det i forbindelse med rettsaken tildeles saksomkostninger, prosessrenter, rettsavgift eller andre utgifter/inntekter forbundet med varetagelsen av rettsaken, tilfaller disse Flyhjelp.

5. ANSVAR OG ANSVARSBEGRENSNING

5.1 Flyhjelp kan ikke gjøres ansvarlig, såfremt kunden mener å være berettiget til en større kompensasjon enn den som er oppnådd av Flyhjelp eller såfremt Flyhjelp må ta sig av kundens krav, men imidlertid ender med ikke og få medhold over for flyselskapet eller såfremt Flyhjelp under prosessen/forløpet måtte motta opplysninger fra flyselskapet, som ender med å medføre, at Flyhjelp ikke lengere kan behandle kundens krav med et positivt resultat til følge eller såfremt Flyhjelp måtte treffe beslutning under prosessen/forløpet om ikke lengere å kunne behandle kundens krav m.m..

5.2 Flyhjelp er derutover på ingen måte ansvarlig for kundens indirekte tap, tap av produksjon, tap av goodwill, tapt arbeidsfortjeneste m.m. I alle tilfelle er Flyhjelps ansvar begrenset rent beløpsmessig slik, at dette ikke kan overstige størrelsen av det salær som Flyhjelp enten har hatt oppkrevd i den pågjeldende sak overfor kunden eller som Flyhjelp maksimalt har mulighet for å kunne oppkreve overfor kunden i den pågjeldende sak. Denne ansvarsbegrensningen er selvsagt ikke gjeldende i tilfelle av grov uaktsomhet eller forsettlig fra Flyhjelps side av. 

5.3 Flyhjelp vil ikke være ansvarlig i tilfelle av force majeure. Som force majeure anses forhold, der er utenfor Flyhjelps kontroll, og som Flyhjelp hverken kunne eller burde ha hatt forutsett ved avtalens inngåelse, såsom krig, terror, brand, oversvømmelse, hærverk og arbeidskonflikter.
 
5.4 Flyhjelp er ansvarlig for produktansvar – både det rettspraksisutviklede produktansvar samt det produktansvar som følger av produktansvarsloven – med hensyn til den av Flyhjelp leverte tjenesteytelse, idet omfang et sånt ansvar følger av preseptorisk lovgivning på dette feltet.
 
5.5 Informasjonene på www.flyhjelp.no er utarbeidet så presist som mulig, men tjenesteutbyderen garanterer ikke korrektheten derav. Tjenesteleverandøren kan ikke gjøres ansvarlig for innholdet på nettsiden, og kan ikke garantere, uansett innholdet på nettsiden, at kunden har krav på kompensasjon og/eller refundering av ekstraomkostninger.
 
5.6 Flyhjelp er ikke ansvarlig for enhver følge av, at kunden har gitt feile bankopplysninger, feil adresse eller lignende, inklusiv, men ikke begrenset til, at kompensasjonen har blitt utbetalt til en feil mottaker. Hvis kompensasjonen, grundet kundens feil har blitt utbetalt til en feil mottaker, skal Flyhjelp ikke være forpliktet til aktivt å gjenvinne den. 
 
5.7 Flyhjelp er ikke ansvarlig for en resultatforpliktelse, men er alene ansvarlig for en innsatsforpliktelse, hvorfor Flyhjelp ikke kan tilpliktes/for at levere sin tjenesteytelse innenfor en gitt tid, idet at Flyhjelps ytelse er avhengig av flere forskjellige faktorer, som er utenfor for Flyhjelps kontroll (Flyselskapenes behandlingstider, Rettenes behandlingstider m.v.) Flyhjælp kan derfor ikke gjøres ansvarlig for en påstått forsinket levering av Flyhjelps tjenesteytelse.

6. KUNDENS ANSVAR OG FORPLIKTELSER

6.1 Flyhjelp aksepterer kun skriftlige kontoopplysninger. Vær vennligst omhyggelig når du oppgir dine kontoopplysninger. Hvis det oppgis feil kontoopplysninger til Flyhjelp og det medfører en overførsel til en bankkonto som du ikke har adgang til, er Flyhjelp ikke tvunget til å utbetale kompensasjonen enda en gang til kundens korrekte konto.

6.2 Betaler flyselskapet kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene m.m. direkte til kunden, er kunden forpliktet til å informere Flyhjelp om dette senest 10 dager etter at kompensasjonen og/eller ekstraomkostningene er mottatt, slik at Flyhjelp kan avregne saken overfor kunden. I tilfelle av dette ikke har skjedd rettidig, er Flyhjelp berettiget til å beregne vanlig prosessrente etter forsinkelsesrentelovens bestemmelser, jf. forsinkelsesrenteloven § 3, første ledd, fra dette tidspunktet og inntil betaling av salæret har blitt utbetalt. Det er salæret som Flyhjelp har rett på å motta fra kunden etter handelsbetingelsene. 

6.3 Hvis kunden har mottatt kompensasjon og/eller ekstraomkostningene direkte fra flyselskapet eller gjennom en tredjepart og ikke informerer Flyhjelp om dette straks innenfor 5 dager, og dette fører til at Flyhjelp har unødvendige omkostninger i form av rettsavgifter, utarbeidelse av stevning, avholdelse av omkostninger til bruk for rettssaken m.m. kan Flyhjelp i tillegg til salæret fakturere kunden herom i henhold til Flyhjelps vanlige timepris på kr. 650 inkl. Moms. 
 
6.4 Kunden skal betale alle fakturaer fra Flyhjelp senest 14 dager etter mottak av denne, medmindre en annen skriftlig avtale har blitt inngått partene mellom eller at innholdet av de mottatte fakturaer fra Flyhjelp er annerledes. 

6.5 I tilfelle av forsinket betaling av Flyhjelps fakturaer er Flyhjelp berettiget til å ta rente av det forfalne beløpet svarende til den vanlige prosessrente etter forsinkelsesrentelovens bestemmelser, jf. forsinkelsesrenteloven § 3, inntil betaling skjer. Flyhjelp er også berettiget til å oppkreve gebyr på kr. 100 pr. purring i overenstemmelse med forsinkelsesrentelovens bestemmelser.

6.6 I tilfelle av at kunden unnlater å betale en forfallen faktura senest 14 dager etter å ha mottatt skriftlig påkrav herom fra Flyhjelp om betaling herav, er Flyhjelp – utover den nevnte rente – berettiget til å gjøre ytterligere misligholdsbeføyelser gjeldene overfor kunden iht. norsk retts vanlige bestemmelser, samt at Flyhjelp er berettiget til å oppkreve gebyr i overenstemmelse med forsinkelsesrentelovens bestemmelser herom for det fremsendte påkrav.

7. FORSIKRING

7.1 Flyhjelp skal herved opplyse, at Flyhjelp ikke er ansvarsforsikret hvilket innebærer, at kun Flyhjelp kan pålegges at dekke de krav som måtte oppstå som følge av feil eller mangler ved rådgivning. Som kunde risikerer kunden herved, at kundens eventuelle erstatningskrav ikke kan honoreres eller oppfylles av Flyhjelp.  

8. Konfidensialitet

8.1 Flyhjelp og deres ansatte er forpliktet til å behandle all informasjon på en lovlig og rimelig måte, som tilsier at kun informasjon som er nødvendig og rimelig i forhold til formålet vil behandles.
 
8.2 De av kunden videresendte/inntastede opplysninger vil bli behandlet fortrolig av Flyhjelp og vil ikke bli videresendt til en tredjemann i videre omfang enn det som er nødvendig for å føre kundens sak på best mulig måte.
 
8.3 Flyhjelp kan ikke garantere sikkerheten ved dataoverførsel via internett. Det betyr at det kan være en risiko for at andre uten tillatelse får adgang til opplysninger når data sender og oppbevares elektronisk. Du opplyser derfor dine personlige opplysninger på eget ansvar med hensyn til overnevnte
 

9. IMMATERIELLE RETTIGHETER

9.1 Den fulle eiendomsrett til alle immaterielle rettigheter vedrørende produkter, tjenesteytelser m.v. gitt av Flyhjelp, herunder patenter, design, varemerker og opphavsrettigheter, tilhører ene og alene Flyhjelp. Kunden er derfor på ingen måte berettiget til å utnytte, anvende, benytte m.m. av disse.

 

10. LOVVALG- OG VERNETINGSKLAUSUL

10.1 Det er uttrykkelig avtalt at dansk lov er gjeldende for avtalen mellom Flyhjelp og kunden. Enhver tvist som måtte oppstå i forbindelse med partenes samhandel, skal avgjøres ved dansk domstol.

Krev din kompensasjon Forsinket eller kansellert fly?

Flyhjelp hjelper deg med å få opptil 5 750 kr. i kompensasjon ved forsinket eller kansellert flyreise

 Tusenvis av glade kunder
 Vi vinner 98% av sakene
 Risikofritt – enkelt og raskt

Bli med i vårt sosiale medier

Har du allerede en sak?