Flyhjelp-logo-2.png

Håndtering av tapte flyforbindelser på grunn av forsinkelser: dine rettigheter og alternativer

January 2025

Seneste post

Håndtering av tapte flyforbindelser på grunn av forsinkelser: dine rettigheter og alternativer

January 2025

Connecting flights - ai picture

Kompensasjon for tapte forbindelser ved mellomlandinger

Hvis du ankommer destinasjonen din mer enn 3 timer for sent på grunn av å ha mistet en forbindelse ved mellomlanding, har du rett til kompensasjon. Basert på EUs passasjerrettighetsforordning kan du ha rett til å motta mellom €250 og €600 i kompensasjon. I tillegg må flyselskapet sørge for mat og drikke, dersom flyet er forsinket mer enn 2 timer. 

Hvis du har opplevd en forsinket eller kansellert flyvning, kan du kreve kompensasjon her: 

 

 

 

Hvordan vet jeg hvor mye jeg har krav på i kompensasjon?

Det er ikke lett å navigere i reglene i EU 261/2004-forordningen – det er derfor vi er her for å hjelpe. Men generelt sett er kompensasjonsbeløpet basert på avstanden på hele reisen - fra startflyplassen til det endelige reisemålet. I tabellen nedenfor kan du få en oversikt over anbefalt kompensasjon, i henhold til fly avstanden: 

Flight delay compensation overview

 

Lengre forsinkelser:

Hva om flyet mitt er forsinket i mer enn 5 timer? Hvis flyavgangen er forsinket i mer enn 5 timer, har passasjerene rett til å avbestille billetten. De kan be om alternativ transport eller kan kreve full refusjon for billetten. 

Hva om flyet mitt er forsinket til neste dag? Hvis avreise flyttes til neste dag, sier EU-forordningen at flyselskapet er forpliktet til å finne sine passasjerer overnatting på hotell for natten. Flyselskapet må også dekke eventuelle kostnader ved å få kundene til og fra hotellet og flyplassen. 

 

Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke rekker en videre forbindelse på grunn av en forsinkelse?

  • Få flyselskapet til å gi deg bekreftelse på årsaken til forsinkelsen
  • Samle inn relevant dokumentasjon, for eksempel kvitteringer og bilag
  • Gjør krav på dine grunnleggende fordeler og tjenester på flyplassen 
  • Bestem beløpet på kravet ditt ved hjelp av kalkulatoren vår

 

Hvordan skiller reglene for tapte forbindelser seg fra andre forsinkelser?

Tiden er ofte knapp på overføringsforbindelser. En forsinkelse kan fort føre til at du går glipp av neste fly. EU-lovgivningen beskytter passasjerer og gir dem kompensasjon. Sammenlignet med andre typer forsinkelser eller kanselleringer er det imidlertid noen viktige forskjeller: 

  • Forbindelsesflyet må lande i EU 
  • Kompensasjon gjelder bare hvis forsinkelsen forårsaker en total forsinkelse på mer enn 3 timer på det endelige bestemmelsesstedet 

 

Hvilke vilkår må være oppfylt for å ha rett til erstatning?

Det har vært en rekke rettsavgjørelser som har styrket flypassasjerenes rettigheter til fordel for forbrukeren. Den viktigste forutsetningen å vurdere når du lurer på om du har et gyldig kompensasjonskrav, er om den aktuelle flyvningen faktisk kvalifiserer under EU-forordning 261/2004. 

Merk: Forskriften gjelder for alle flyvninger som tar av fra en flyplass i EU. Det gjelder også for flyvninger som lander i EU, forutsatt at hovedkontoret til flyselskapet som utførte flyvningen også er i EU.   

Det er mulig å gjøre krav på flyreiser som dateres så langt tilbake som 3 år. Denne forskriften gjelder for forretningsreisende, passasjerer som flyr med et lavprisflyselskap, personer som reiser med pakkereise eller barn med betalt billett. 

Viktig: Selv om du har fått kuponger, mat og forfriskninger eller et hotellopphold av flyselskapet, kan du fortsatt fremsette et erstatningskrav.  

 

Krav: 

  • Flyreisene må være en del av én bestilling
  • Du har sjekket inn på flyvningen din i tide (vanligvis ikke mindre enn 45 minutter før avgang) 
  • Du opplevde disse problemene på en flyvning som ble operert for ikke mer enn 3 år siden 
  • Flyselskapet er ansvarlig for forsinkelsen eller kanselleringen (ikke ekstraordinære omstendigheter) 
  • Flyet tok av i EU (fra et hvilket som helst flyselskap) eller landet i EU (forutsatt at flyselskapet har hovedkontor i EU) 
  • Du kan kreve erstatning selv om du har reist med turpakke eller hatt tjenestereise 

 

Hva er ekstraordinære omstendigheter i tilfelle en tapt forbindelsesflyvning?

Hvis en forsinket flyvning under en mellomlanding skyldes "ekstraordinære omstendigheter" som er utenfor flyselskapets kontroll, har du ikke rett til kompensasjon. 

 

Ekstraordinære omstændigheder omfatter f.eks: 

- Alvorlige værforhold 

- Terrorhandlinger, militærkupp eller politisk uro hvis de utgjør en sikkerhetsrisiko 

- Restriksjoner for flygekontroll 

- Akutt passasjersykdom eller nød 

- Streiker blant flygeledere 

 

Situationer, der ikke er klassificeret som "ekstraordinære omstændigheder", omfatter: 

- Tekniske problemer 

- Personalmangel (gjelder også under streik blant flyselskapets eget personell) 

 

Vi ser ofte at flyselskaper oppgir "alvorlige værforhold" som årsak til forsinkelsen og dermed avviser kravet. Dette fritar ikke automatisk flyselskapet fra å betale kompensasjon. I henhold til EU-domstolens avgjørelse av 11 juni 2020 (sak C-74/19) må flyselskapene bevise at de tok alle mulige tiltak for å omdirigere berørte passasjerer så snart som mulig. Flyselskapet må demonstrere at det ikke var mulig å booke om enkeltpassasjerer til en tidligere flygning. Ved å gjøre dette må flyselskapene bevise at de undersøkte muligheten for å ombooke passasjerer ikke bare til sine egne flyvninger, men også flyvningene til andre flyselskaper. Dette inkluderer både direkte og indirekte forbindelser. Dersom et alternativt transportmiddel, som buss, tog eller taxi, kan få en passasjer raskere frem til bestemmelsesstedet, må dette også tas i betraktning. 

Hvis du er uenig i flyselskapets avgjørelse, kan du enkelt og raskt sende inn et krav til Flyhelp

 

Noen ganger må reisen være en enkel reise (i tapte forbindelser)

Hvordan vet jeg om reisen min var en enkelt reise? 

En generell regel er at hvis reisen din er samlet, har du én PNR-kode (Passenger Name Record) for hele reisen. PNR-koder har forskjellige navn på tvers av forskjellige flyselskaper; bestillingsreferanse, bestillingsnummer og reservasjonsnummer er bare noen av begrepene knyttet til PNR-koder. Hvis du kjøper billetten din direkte fra et flyselskap, vil du ofte motta en enkelt PNR-kode, noe som indikerer en samlet reise. Vær imidlertid oppmerksom på at noen lavprisselskaper kan dele reisen inn i flere PNR-koder. Når du kjøper reisen din gjennom et reisebyrå, er det ikke alltid en enkelt reise. I dette tilfellet må du være forsiktig fordi bestillingsnummeret du mottar fra reisebyrået kanskje ikke samsvarer med PNR-koden fra flyselskapet. Å ha samme bestillingsnummer fra reisebyrået betyr derfor ikke nødvendigvis at det er en enkelt reise. Her er et eksempel på en bestillingsbekreftelse fra Kiwi.com, som viser ett Kiwi-bestillingsnummer, men 2 forskjellige PNR-koder. Derfor er det ikke en enkelt reise. 

Kiwi PNR example - connecting flights
 

Det kan fortsatt betraktes som en enkelt reise hvis det ble betalt én samlet pris for hele reisen uten å spesifisere enkeltdeler, og hvis det ble utstedt et enhetlig reisedokument for hele reisen. Dette kan noen ganger skje selv om de forskjellige delene har forskjellige PNR-koder. Ovennevnte forklarer situasjonen din hvis du bestiller en samlet reise. 

Men hva om du bestiller flyreisene dine individuelt? Hvis du setter sammen reisen din med separate billetter fra forskjellige flyselskaper, er du som hovedregel ansvarlig for å bestille turene med god tid til mellomlandinger. Hvis det imidlertid er et forsinket fly under en mellomlanding, vil du ikke være kvalifisert for kompensasjon siden du bestilte reisene med utilstrekkelig tid til overføring, og du vil heller ikke oppfylle kriteriene for en enkelt reise med én PNR-kode. Hvis du er usikker på om reisen din var en enkeltreise, kan du starte kravet ditt her, så finner vi ut av det.  

 

Hva om videreforbindelsene mine betjenes av forskjellige flyselskaper?

Hvis en flyforsinkelse fører til at en passasjer går glipp av en videreforbindelse, og forsinkelsen på den endelige destinasjonen er 3 timer eller mer, har de et gyldig krav på kompensasjon. Reisen må være del av én bestilling for at dette skal gjelde – selv om det ikke spiller noen rolle om du har en blanding av forskjellige flyselskaper i den bestillingen. Hvis en passasjer har bestilt alle etapper av reisen med én enkelt bestilling, må flyselskapet tilby alternativ transport så snart som mulig. Hvis passasjeren har bestilt flyvningene separat – med forskjellige flyselskaper, og den første er forsinket, er det ingenting å gjøre hvis de går glipp av forbindelsesflyet. I tillegg har de ikke rett til alternativ transport organisert av flyselskapet. 

 

Andre grunner til at du kanskje ikke er berettiget til kompensasjon

Som nevnt tidligere har du ikke rett til kompensasjon for et forsinket fly under en mellomlanding hvis det ikke er en enhetlig reise, for eksempel under én PNR-kode. og det er noen få andre unntak. 

Du kan ikke motta kompensasjon for en tapt videre forbindelse hvis: 

- Du er skyld i at du gikk glipp av flyet

- Du var ikke klar over endringer i reisen din 

- Du planla reisen selv og ga ikke nok tid til transport og transport

 

________________________________________________________________________________________

Tilleggstjenester og fordeler ved forsinkelser

Merk: Flyhjelp håndterer kun saker knyttet til nye flybilletter og ikke andre tilleggsutgifter.

Visste du at du som flypassasjer har rett til måltider hvis det er en flyforsinkelse på mer enn to timer? Dette gjelder også hvis det er et forsinket fly under en mellomlanding. Hvis du pådro deg utgifter til mat, drikke, transport mellom flyplassen og et hotell, eller telefonsamtaler på grunn av en tapt videre forbindelse, har du rett til å få refundert beløpet for nødvendige utgifter av flyselskapet. Det krever bare at du tar vare på kvitteringer for utgiftene dine.  

Det kan også være slik at du mistet et fly under en mellomlanding sent på kvelden eller om natten. I denne situasjonen, og hvis neste fly går betydelig senere eller neste dag, har du rett til å bli innkvartert på hotell for flyselskapets regning. Hvis du ikke rekker flyet ditt under en mellomlanding og blir tilbudt en ny avgang innen 3 timer, kan du ikke kreve overnatting med mindre din videre reise fra mellomlandingsdestinasjonen ikke er før neste dag. I det scenariet har du mest sannsynlig rett til overnatting. 

 

Nedenfor er en oversikt over hva passasjerer får rett til og når: 

- Kort avstand (opptil 1500 km): avgang forsinket over 2 timer – 2 telefonsamtaler, e-post eller fakser og gratis mat og forfriskninger

- Middels avstand (mellom 1500 og 3500 km): avgang forsinket over 3 timer – 2 telefonsamtaler, e-post eller faks og gratis mat og drikke

- Langdistanse (over 3500 km): avgang forsinket over 4 timer – 2 telefonsamtaler, e-post eller faks og gratis mat og drikke 

 

Husk å ta vare på kvitteringene dine! 

Det gjør det mye lettere å få kompensasjon for utgiftene dine. Vær imidlertid oppmerksom på at utgiftene dine bør være rimelige. Derfor bør du ikke velge å bo på et 5-stjerners hotell hvis det er et 3-stjerners alternativ i nærheten, og du kan vurdere en sandwich i stedet for en overdådig middag. Utgifter til alkohol anses heller aldri som rimelige i denne sammenhengen. 

 

________________________________________________________________________________________

Hvordan krever jeg kompensasjon for en tapt flyforbindelse?

Først bør du sjekke om forsinkelsen din oppfyller de nødvendige kriteriene for at du skal ha et gyldig krav. Dette kan være en litt komplisert prosedyre – du må finne ut om du oppfyller betingelsene i den europeiske forordningen 261/2004, du må kanskje også sammenligne omstendighetene rundt den tapte forbindelsen med lignende tilfeller og kan til og med trenge tilgang til fly-databaser. Alt dette kan kreve mye innsats for en forbruker, kan være vanskelig å forstå og til slutt vise seg å være frustrerende.  

Som ekspert på luftfart i Europa er dette vår spesialitet. Vi kan i løpet av få minutter avgjøre om du kvalifiserer for kompensasjon. Bare skriv inn fly-informasjonen din i vår unike kompensasjonskalkulator for å bekrefte bekreftelsen. Skadesjekken analyserer hundretusenvis av flyreiser og tilhørende meteorologiske data og vurderer om EU-forordning 261/2004 gjelder for din sak. Ved å bruke dette får du en gratis evaluering av situasjonen din. 

 

 

________________________________________________________________________________________

Tips for mellomlandinger

Hvis det er et forsinket fly under en mellomlanding, og du ankommer for sent til mellomlandingsdestinasjonen, er det ikke mye du kan gjøre. Men hvis den første flyvningen din bare er litt forsinket eller du har en kort mellomlanding, kan du forberede deg litt: 

- Hold styr på reiseruten din: Vit når de forskjellige flyene dine lander og tar av, hvor mye tid du har til mellomlanding osv. 

- Reis med håndbagasje: Hvis du er bekymret for å miste bagasjen under en mellomlanding, bør du vurdere å reise med kun håndbagasje.

- Få oversikt: Hvilken gate lander du ved og hvilken gate må du gå til? Du bør gjøre deg kjent med reiseruten din, spesielt identifisere gaten der flyet ditt lander og gaten for videre forbindelsen. Det anbefales å undersøke avstandene mellom forskjellige porter, spesielt på større flyplasser som London, Amsterdam og Frankfurt.

- Unngå pauser under korte mellomlandinger: Hvis du har begrenset tid mellom flyvningene, er det best å unngå å stoppe for å kjøpe mat, drikke eller handle. Gå i stedet direkte til gaten din.

- Sørg for mulige indrejsetilladelser: Sørg for mulige innreisetillatelser: Selv om det ikke er nødvendig for alle destinasjoner, må du sørge for at du har en gyldig innreisetillatelse hvis du har en mellomlanding i land som USA eller Canada. Uten det kan du bli nektet innreise (og følgelig kan det hende du ikke er kvalifisert for kompensasjon).

Av Sine Wainoe