Flyhjelp-logo-2.png

EU-forordning ved flyforsinkelse

January 2019

Seneste post

Streik: Den verste form for flykansellering

May 2019

EU-forordning ved flyforsinkelse

EF-forordning 261/2004 er et lovbestemt regelverk vedtatt vinteren 2004, som dekker området som gjelder kompensasjon og bistand til flypassasjerer ved kansellering, forsinkelser og nektet ombordstigning. I dette innlegget går vi gjennom EU-regler for forsinkelser og kanselleringer.

Forordningen gjelder i Norge i samme grad som den gjelder i alle EU-land. Norge inngår i denne forordningen, da det er et EØS-land, og den er dermed også gjeldende i Norge.

Reglene i forskriften gjelder for fly som går fra en EU-flyplass og generelt også for flyreiser med europeiske flyselskaper som foregår i et land utenfor EU, men som lander innenfor EU. I tillegg skal flyet være i stand til å bli plassert i en av disse gruppene for å oppfylle reglene i EF-forordningen:

·        Flyet er minst to timer forsinket på en rute på 1500 kilometer eller mindre

·        Flyet er forsinket tre timer eller mer for intra-EU-ruter eller ruter på mer enn 1500 kilometer

·        Flyet er forsinket tre timer eller mer under en rute på mellom 1500 og 3.500 kilometer

Hvis du er passasjer på et fly som kan defineres innenfor disse rammebetingelsene, sier loven at du har krav på:

·        Måltider og forfriskninger i et beløp som passer til den faktiske forsinkelsestiden

·        To telefonsamtaler eller e-poster

·        Hotellopphold og transport til hotellet hvis du må vente en natt eller mer

·        Refundering av billetter

o   Hvis flyet er forsinket i mer enn fem timer og passasjeren velger å ikke fullføre reisen, har han eller hun rett til å få tilbake billetten. På samme måte kan billetten refunderes dersom det som en del av reisen er inngått andre flyreiser som, i forbindelse med avbrudd av reisen, blir ubrukelige. Det er også mulig, når det gjelder den første muligheten, å bytte billetten til en billett tilbake til startpunktet for turen.

·        Kompensasjon hvis forsinkelsen er på tre timer eller mer.

 

EU-regler ved flykansellering

Hvis flyet er kansellert, kan du kan få kompensasjon i form av refusjon av billetten (dette gjelder også andre deler av reisen som i forbindelse med kanselleringen mister deres formål). Man kan også, som i forbindelse med forsinkelser, få billetten byttet til en billett tilbake til startpunktet for turen.

·        Kansellering av reisen og kompensasjon i form av refusjon av billetten (dette gjelder også andre deler av reisen som i forbindelse med kanselleringen mister deres formål). Man kan også, som i forbindelse med forsinkelser, få billetten byttet til en billett tilbake til startpunktet for turen

Du har også rett til:

·        Måltider og forfriskninger i et beløp som passer til den faktiske forsinkelsestiden

·        To telefonsamtaler eller e-poster

·        Hotellopphold og transport til hotellet hvis du må vente en natt eller mer

·        Økonomisk kompensasjon:

o   1.500 kilometer eller mindre: 250 euro - Europeiske intra-flyreiser på mer enn 1500 kilometer: 400 euro - Andre fly på mellom 1.500 og 3.500 kilometer: 400 euro - alle andre flyreiser: 600 euro

 

Kompensasjon ift. EU-forordning 261/04

De oppgitte prisene kan halveres dersom passasjeren tilbys omdirigering (re-routing) til sluttdestinasjonen med et fly som lander maksimalt to timer etter opprinnelig planlagt ankomsttiden for fly på 1500 kilometer eller mindre, maks. Tre timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid for europeiske innenriksflyvninger på mer enn 1500 kilometer eller maks fire timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid for alle andre flyreiser.

Passasjerer har ikke krav på kompensasjon dersom årsaken til kanselleringen er en spesiell omstendighet som streik, politisk ustabilitet, sikkerhet eller meteorologiske forhold, eller hvis passasjeren har blitt informert om avbestilling minst 14 dager før avreise. Hvis passasjeren har tilbudt re-routing til sluttdestinasjonen mellom 7 og 14 dager før planlagt avreise, inkluderer denne re-routingen at den reisendes nye avgangstid ikke er mer enn en time tidligere enn den opprinnelige avgangstiden, og at ankomsttidspunktet ikke er mer enn to timer senere enn opprinnelig planlagt ankomsttid, og passasjeren har da ikke krav på kompensasjon, jf. EU-forordning 261/04.

Ler mer om dine rettigheter ved flyforsinkelse i vår artikkel om emnet.

Av Mathias Krogh

Bli med i vårt sosiale medier

Har du allerede en sak?