Flyhjelp-logo-2.png

EU-forordning 261 - Få oversikt over dine rettigheter her

January 2019

Seneste post

Oppdag de beste julemarkedene i Europa - Les guiden vår her

November 2024

EU-forordning 261: EU-regler ved flyforsinkelse og flykansellering

EU-forordning 261/2004 er en lovbestemmelse som ble vedtatt vinteren 2004 og som dekker det området som omhandler kompensasjon og bistand til luftfartspassasjerer i forbindelse med kanselleringer, forsinkelser og boardingavvisninger. I dette innlegget gjennomgår vi EU-regler for flyforsinkelser og flykanselleringer.

 

Sådan får du kompensation igennem EF 261/2004

 

EU-forordning 261's regler gjelder for fly som avgår fra en flyplass i EU eller Norge, samt for flyavganger med europeiske flyselskaper som finner sted i et land utenfor EU, men som lander innenfor EU’s grenser. For å være dekket av EU-forordning 261's regler, må flyet kunne plasseres i én av disse gruppene:

 

  • Flyet er minst to timer forsinket på en rute på 1.500 kilometer eller mindre.
  • Flyet er forsinket tre timer eller mer, hvis det er snakk om intra-EU-ruter eller ruter på mer enn 1.500 kilometer.
  • Flyet er forsinket tre timer eller mer på en rute mellom 1.500 og 3.500 kilometer.

 

Hvilke passasjerrettigheter gir EU-forordning 261 deg ved flyforsinkelse?

Er man passasjer på et fly som kan defineres innenfor denne rammen, kan man ifølge lovgivningen ha rett til:

 

  • Måltider og forfriskninger i en mengde som er passende i forhold til den aktuelle forsinkelsestiden.
  • To telefonsamtaler eller e-postutsendelser.
  • Hotellopphold og eventuell transport til hotellet hvis man må vente én natt eller mer.
  • Hvis flyet er mer enn fem timer forsinket, og passasjeren velger ikke å gjennomføre reisen, har vedkommende rett til å få sin billett refundert. På samme måte kan billetten refunderes hvis det som en del av reisen er inkludert andre flyvninger som i forbindelse med reisens avbrudd blir formålsløse. Det er også mulig, ved første anledning, å velge å få sin billett ombyttet til en billett tilbake til reisens utgangspunkt.
  • Kompensasjon hvis forsinkelsen er på tre timer eller mer.

 

EU-forordning 261/2004 og flykanselleringer

Hvis flyet er kansellert, har du rett til å velge mellom en refusjon av billetten (dette gjelder også eventuelle andre deler av reisen som i forbindelse med kanselleringen mister sitt formål) samt en billett hjem igjen, eller du kan velge om du ønsker en ny flybillett til en annen avgang og fortsette reisen din.

 

Man er dessuten berettiget til:

 

  • Måltider og forfriskninger i en mengde som er passende i forhold til den aktuelle forsinkelsestiden.
  • To telefonsamtaler eller e-postutsendelser.
  • Hotellopphold og eventuell transport til hotellet hvis man må vente én natt eller mer.
  • Økonomisk kompensasjon tilsvarende:
    • 1.500 kilometer eller mindre: 250 euro
    • Europeiske intra-flyvninger på over 1.500 kilometer: 400 euro
    • Andre flyvninger mellom 1.500 og 3.500 kilometer: 400 euro
    • Alle andre flyvninger: 600 euro

 

 

Kompensasjon i forhold til EU-forordning 261/2004

De oppgitte satsene kan halveres hvis passasjeren tilbys omlegging eller ombooking til den endelige destinasjonen med et fly som lander maksimalt fire timer etter det opprinnelig fastsatte ankomsttidspunktet, avhengig av reisens lengde.

 

Ved halvering av kompensasjonen gjelder disse reglene:

  • For flyvninger på opptil 1.500 km kan kompensasjonen halveres hvis man tilbys ombooking som ankommer mindre enn to timer etter opprinnelig ankomsttidspunkt.
  • For flyvninger innenfor EU eller mellom 1.500 og 3.500 km kan kompensasjonen halveres hvis man tilbys ombooking som ankommer mindre enn tre timer etter opprinnelig ankomsttidspunkt.
  • For alle andre flyvninger (dvs. over 3.500 km og utenfor EU) kan kompensasjonen halveres hvis man tilbys ombooking som ankommer mindre enn fire timer etter opprinnelig ankomsttidspunkt.

 

Passasjerer har ikke rett til kompensasjon hvis bakgrunnen for kanselleringen eller forsinkelsen er en ekstraordinær omstendighet, som streik, politisk ustabilitet, sikkerhet eller svært vanskelige meteorologiske forhold, eller dersom passasjeren er blitt informert om kanselleringen minst 14 dager før avgang.

 

Som passasjer har du dessuten ikke rett til kompensasjon hvis:

  • Det er snakk om kansellering 7-14 dager før avgang og det tilbys ombooking hvor avgangstidspunktet ikke er mer enn to timer tidligere og ankomsttidspunktet ikke er mer enn fire timer senere enn opprinnelig planlagt.
  • Det er snakk om kansellering mindre enn 7 dager før avgang og det tilbys ombooking hvor avgangstidspunktet ikke er mer enn én time tidligere og ankomsttidspunktet ikke er mer enn to timer senere enn opprinnelig planlagt.

 

Les mer om dine rettigheter ved flyforsinkelse i vår utdypende artikkel om emnet.

 

Hva er formålet med EU-forordning 261?

EU-forordning 261 er designet for å styrke og beskytte passasjerenes rettigheter over hele Europa. Formålet med forordningen er å sikre at reisende ikke står hjelpeløse i tilfelle flyforsinkelser, kanselleringer, og hvis de nektes ombordstigning mot sin vilje. EU-forordning 261/2004 fastsetter klare regler for kompensasjon og assistanse som flyselskapene må yte hvis deres planlagte flyvninger blir vesentlig forsinket, kansellert eller overbooket. Dette sikrer at passasjerene ikke bare får økonomisk kompensasjon, men også nødvendig støtte som måltider, telefonsamtaler og om nødvendig innkvartering.

 

Dessuten tjener forordningen til å opprettholde et høyt servicenivå i luftfartsindustrien ved å holde flyselskapene ansvarlige overfor sine kunder. Ved å innføre strenge krav om kompensasjon og bistand til reisende, presser EU flyselskapene til å prioritere passasjerenes behov og forbedre deres operasjonelle effektivitet. EU-forordning 261 er også en viktig del av EUs bredere bestrebelser på å fremme gjennomsiktighet og rettferdighet i lufttransport, og den sikrer at alle passasjerer kan nyte godt av ensartede rettigheter, uansett hvilket EU-land de reiser fra eller til. Denne forordningen er et klart signal om at passasjerkomfort og rettigheter er avgjørende prioriteter som understøtter forbrukertilliten og den samlede reiseopplevelsen.

 

Av Sine Wainoe