Seneste post
Oppdag de beste julemarkedene i Europa - Les guiden vår her
November 2024
Flystreik: Den verste formen for kansellering
Du har nettopp fått beskjeden. Det er flystreik! I tillegg til den irriterende og frustrerende situasjonen, begynner alle spørsmålene å melde seg. Kan du i det hele tatt få kompensasjon ved forsinkelse eller kansellering når det er snakk om flystreik? Hva er dine rettigheter ved flystreik? Og hvordan gjør du krav på det du har rett til?
Hos Flyhjelp har vi sørget for å gi deg en enkel oversikt over alle dine rettigheter hvis du skulle oppleve en flystreik. Finn svarene på alle dine spørsmål nedenfor.
(Photo: Fraport AG)
Kan jeg få kompensasjon ved flystreik?
Når man snakker om flystreik, kan det være vanskelig å skille mellom hva som er dekket og hva som ikke er det. Våre jurister har imidlertid jobbet med saken for å forsøke å oversette EU-forordningen til et mer forståelig språk i denne guiden.
Som flypassasjer kan du potensielt være berettiget til kompensasjon hvis ditt fly kanselleres eller forsinkes som følge av en flystreik - men det kommer an på typen streik. Din kompensasjon avhenger av om flystreiken er innenfor flyselskapets kontroll. Det vil si at du ikke kan få kompensasjon hvis det er snakk om streik blant flyplassens ansatte. Hvis det derimot er snakk om streik blant flyselskapets ansatte, inkludert piloter, kabinpersonale og flyingeniører, kan du være berettiget til kompensasjon.
Det skilles mellom to typer flystreik
Dine rettigheter ved flystreik avhenger av hvilken type streik det er snakk om. Det skilles mellom to typer:
- Intern: Streiker blant flyselskapets personale er selskapets eget ansvar. Her er streiken for eksempel blant flyselskapets piloter eller kabinpersonale, men det gjelder også hvis det er snakk om et bagasjehåndteringsfirma som eies av et flyselskap.
- Ekstern: Streiker som ikke er blant flyselskapets eget personale og derfor ikke er selskapets ansvar. Dette faller inn under kategorien "ekstraordinære omstendigheter". Her er streiken for eksempel blant lufthavnens eget sikkerhetspersonale eller bagasjehåndteringspersonale.
Du er kun berettiget til kompensasjon ved flystreik dersom det er snakk om en streik blant flyselskapets egne medarbeidere.
Nedenfor ser du en tabell som viser de to typene flystreiker mot hverandre.
Når er jeg berettiget til kompensasjon ved flystreik?
Du er berettiget til kompensasjon for en flystreik hvis:
- Din flyvning ble forstyrret av en flystreik.
- Ditt fly var forsinket med 3 timer, eller hvis det ble kansellert mindre enn 14 dager før avgang.
- Hvis ditt fly gikk fra et land i EU, eller var et europeisk flyselskap som ankom til et land i EU.
- Din flyreservasjon var bekreftet.
- Forstyrrelsen skjedde innenfor de siste 3 årene.
- Hvis du tok et erstatningsfly og den nye ankomsttiden var betydelig endret fra den opprinnelige ankomsttiden.
- Hvis streiken skjer blant flyselskapets eget personale, inkludert piloter, flyingeniører eller kabinpersonale.
- Hvis streiken er ekstern og flyselskapet allerede visste om streiken, men ikke informerte om dette tidsnok eller forsøkte å begrense den forutsigbare forsinkelsen.
Hva kan jeg få i kompensasjon ved flystreik?
Du kan være berettiget til en kompensasjon på opptil 7000 NOK, avhengig av reisens lengde. Det gjelder ofte de samme reglene for kompensasjon som ved kansellert fly eller flyforsinkelse.
Når er jeg ikke berettiget til kompensasjon ved flystreik?
Du er ikke berettiget til kompensasjon ved flystreik hvis flyselskapet ikke selv har kontroll over streiken. Dette kan for eksempel være når det er:
- Streik blant sikkerhetspersonalet i lufthavnen
- Streik blant bagasjepersonalet
- Streik blant lufttrafikkstyringen
Du kan muligens være berettiget til kompensasjon ved en ekstern streik, dersom flyselskapet allerede kjente til streiken og ikke tidsnok gjorde noe for å unngå eller begrense forsinkelsen. Hvis dette ikke er tilfelle, har du ikke rett til kompensasjon. Du har imidlertid fortsatt rettigheter ved en flystreik, selv om den for eksempel kategoriseres som "ekstraordinære omstendigheter". Flyselskapet har fortsatt plikt til å ombooke deg slik at du kommer med en annen avgang.
Du har rett til en ombooking til en ny reise ved første anledning. Du kan oppleve at flyselskapet utsetter din avgang mer enn dette. I disse tilfellene kan du være berettiget til selv å booke en ny reise gjennom det samme eller et annet flyselskap og deretter kreve erstatning for prisen på den nye billetten. Flyhjelp kan i disse situasjonene hjelpe med å dekke dine utgifter til den nye billetten.
Ekstrautgifter i forbindelse med flystreik
I tilfelle streik er flyselskapene alltid forpliktet til å sørge for deg. Det betyr at du kan være berettiget til ulike tjenester i perioden du venter på å komme videre. De forskjellige typene tjenester som flyselskapet er forpliktet til å betale på dine vegne er:
- Mat og drikke
- Overnatting
- Transport mellom overnattingssted og lufthavnen
Det er forskjellige måter å få denne typen erstatning ved flystreik. Flyhjelp anbefaler at du alltid prøver å gå gjennom flyselskapet som er ansvarlig for din forpleining først. Flyselskapene pleier som regel å stille mat og drikke til rådighet i form av matkuponger. Vær oppmerksom på disse, da de kan være på beløp som ikke er tilstrekkelige for forsinkelsens varighet. Det betyr at du kan være berettiget til å supplere beløpet for senere å be om erstatning.
Hvis flyforsinkelsen eller flykanselleringen som resultat av streik varer lenge, og du har behov for å overnatte, kan du også være berettiget til dette på flyselskapets regning. Hvis du er berettiget til å overnatte på flyselskapets regning, er du også berettiget til transport mellom overnattingsstedet og lufthavnen. Alt dette om ekstrautgifter kan være komplisert, da det er laget for å være veldig generelt. Hvorfor ekstrautgifter er kompliserte, kan du lese om i Flyhjelps oversikt over rettigheter ved ekstrautgifter. I denne guiden kan du også få gode råd til å navigere EU-forordningen, slik at du kan kreve de ekstrautgiftene erstattet som du er berettiget til.
Dine rettigheter ved flystreik blant lufthavnens personale
Hvis det er streik blant lufthavnens personale, for eksempel sikkerhetspersonalet, er du som passasjer ikke berettiget til kompensasjon. Du har imidlertid fortsatt rettigheter, som gjelder:
- Rett til forpleining
- Rett til å bli ombooket
Hva er du berettiget til når flyselskapet eller lufthavnen er under streik?
Du er dessverre ikke alltid berettiget til å motta kompensasjon for en flybillett som er blitt forsinket eller kansellert på grunn av streik. Du kan imidlertid likevel stille krav til flyselskapene på grunn av din rett til forpleining, som berettiger deg til å få dekket dine ekstrautgifter.
Er du i tvil om hvilken type streik du har vært utsatt for? Eller er du i tvil om hvorvidt din reise er berettiget, er du velkommen til å kontakte oss via e-post: service@flyhjelp.no eller søke kompensasjon på 3 minutter her.