Seneste post
Oppdag de beste julemarkedene i Europa - Les guiden vår her
November 2024
Rettigheter ved pakkereiser
Hvis du opplever en flyforsinkelse eller flykansellering, men har kjøpt din flyreise som del av en pakkereise, er det spesielle omstendigheter du bør være oppmerksom på. Det er nemlig ikke alltid at du er berettiget til kompensasjon. En pakkereise er når du kjøper en kombinasjon av to eller flere typer reisetjenester til samme ferie/reise. Dette gjelder for eksempel transport, innkvartering og leiebil. En pakkereise kan enten være arrangert på forhånd eller være en skreddersydd pakke hvor du selv har valgt de ønskede tjenestene.
Din reise defineres som en pakkereise hvis:
- Du bestiller reisetjenester som enten er sammensatt eller bare med hjelp fra en forhandler, inkludert en reisearrangør, online eller fysisk reisebyrå, eller gjennom én enkelt avtale.
Eller
- Du bestiller reisetjenester gjennom separate avtaler med flere forskjellige leverandører, og minst én av følgende betingelser oppfylles:
- Du kjøper reisetjenestene hos én enkelt leverandør.
- Hvis reisetjenestene selges til en samlet pris.
- Hvis reisetjenestene enten markedsføres eller selges som en “pakke”.
- Hvis reisetjenestene sammensettes fra en tilbyder som gir deg rett til å velge blant et utvalg av tjenester.
- Du kjøper reisetjenester hos separate leverandører, men under samme online bestillingssystem.
Dine rettigheter ved pakkereiser avhenger av din booking
Skjer det endringer i din pakkereise, bør du som hovedregel alltid klage direkte til din reisearrangør – selv om endringene skjer hos flyselskapet. Du kan imidlertid også klage direkte til flyselskapet.
Hvis du opplever en flykansellering eller flyforsinkelse i forbindelse med en pakkereise, er du berettiget til kompensasjon, da du er omfattet av EU-forordning 261. Her gjelder de samme reglene som for en flykansellering eller flyforsinkelse, og du kan derfor få en kompensasjon på opptil 7000 NOK, avhengig av flydistansen.
Resten av din pakkereise, inkludert hotell og leiebil, er omfattet av pakkereiseloven, og du får dermed kompensasjon eller erstatning i henhold til den.
Dine pakkereiser rettigheter
Dine rettigheter ved pakkereiser bestemmes av EU-direktiv 2015/2302, som er implementert i pakkereiseloven. Her er samtlige rettigheter vedrørende pakkereiser beskrevet.
Flyhjelp gjør oppmerksom på at vi kun kan hjelpe dersom det er snakk om endringer, kanselleringer og forsinkelser vedrørende flyavganger, og ikke hoteller, annen transport og lignende.
Dine rettigheter i tilfelle flyforsinkelse ved pakkereise
Hvis du opplever en flyforsinkelse som ledd i en pakkereise, er du som hovedregel berettiget til kompensasjon på opptil 7000 NOK, dersom du ankommer til din destinasjon 3 timer (eller mer) senere enn forventet.
For at du skal ha rett til kompensasjon i forbindelse med et forsinket fly i en pakkereise, krever det:
- At du har sjekket inn til tiden.
- At flyforsinkelsen skjedde innenfor de siste 3 årene.
- At det er flyselskapet selv som er skyld i flyforsinkelsen.
- At flyet ditt lettet innenfor EU (uansett flyselskap) eller landet innenfor EU (hvis det er snakk om et europeisk flyselskap).
Dine rettigheter ved pakkereise og kansellert fly
Har du bestilt en pakkereise og opplever et kansellert fly, er du som hovedregel berettiget til kompensasjon på opptil 7000 NOK.
Dine rettigheter ved pakkereise og kansellert fly:
- Du har krav på refusjon av hele billettprisen ved en flykansellering.
- Hvis det er en kansellert flyreise med mellomlandinger, har du krav på en returbillett til det første avreisestedet så snart som mulig, eller
- En ny flybillett til den endelige destinasjonen så snart som mulig. Hvis flyselskapet ikke kan tilby første ledige avgang, skal de betale for turen med et annet flyselskap, eller
- En ny flybillett med en senere avreisedato etter eget valg, dersom det er ledige billetter på avgangen.
Du kan også være berettiget til mat og drikke, transport og overnatting, avhengig av kanselleringens omfang.
Trenger du hjelp til å få din kompensasjon eller har du spørsmål om dine rettigheter ved pakkereiser? Du kan opprette en sak på 3 minutter hos Flyhjelp eller sende oss en e-post på service@flyhjelp.no.