Flyhjelp-logo-2.png

Hva skal jeg gjøre når flyet er overbooket?

April 2019

Seneste post

Oppdag de beste julemarkedene i Europa - Les guiden vår her

November 2024

Hva skal jeg gjøre når flyet er overbooket?

Den 9. april 2017 ble en mann tvunget av et United Airlines-fly. Dette endte i en blodig strid mellom passasjeren og sikkerhetspersonalet, noe som gikk viralt på sosiale medier.

Dette er det mest voldelige eksempelet man har sett på konsekvensene av overbooking. Pressen tok også opp hendelsen, og hele historien ble spredt enda mer, noe som resulterte i ekstremt dårlig publisitet for flyselskapet United Airlines. Alt dette betydde at innen få timer, falt United Airlines aksjekurs med 5,8 milliarder kroner.

Til tross for dette endret hendelsen ikke noe i det hele tatt. Til tross for at mange fortsatt husker hendelsen, er United Airlines sterkere enn noen gang før. Ved utgangen av 2018 hadde United Airlines aksjekurs økt med 13 milliarder siden hendelsen, dvs. økt med mer enn de mistet. Dessuten overbooker United Airlines fortsatt den dag i dag.

Men hvorfor er flyene overbooket i utgangspunktet? Kan det ikke lønne seg å finne bedre systemer for å unngå tap på nesten 6 milliarder dollar?

Flyhjelp dykker i dette innlegget inn i disse problemene og ser på hvorfor overbooking skjer og hvorfor flyselskapene ikke prøver å unngå det.

Hvor ofte overbookes flyene?

Flyet blir ikke overbooket ved et uhell, men er et strategisk valg fra flyselskapene som forventer at ikke at alle passasjerer møter opp til avgang. Det er ikke helt enkelt å vite hvor ofte flyselskapene faktisk overbooker flyene deres.

Det beste jeg har å gå ut fra, for å finne ut hvor ofte flyselskapene overbooker flyene deres, er Europakommisjonens rapport "SWD/2013/062".

Rapporten beskriver hvor mange som gir opp plassene sine - både frivillig og tvunget. Ifølge rapporten blir det ”oppdaget” at 0,04% av alle passasjerene er overbooket.

Man kan helt sikkert regne med at flyselskapene overbooker oftere enn det som blir "oppdaget”.

Overbooking er en av de største årsakene til misnøye rettet mot et flyselskap. Overbooking er dermed en god måte å sikre at dine nåværende kunder ikke vil være dine fremtidige kunder.

Hvor mange overbookinger flyselskapene faktisk gjør, vet jeg ikke, men jeg tror det må være mye høyere enn de "oppdagede" 0,04% for at det faktisk skal lønne seg for flyselskapene.

Dette er imidlertid ikke helt uten konsekvenser. De største konsekvensene er trolig de som United Airlines opplevde. Men konsekvensene skyldtes sannsynligvis deres måte å håndtere overbookingen på, og ikke overbookingen i seg selv.

Ofte tilbyr flyselskapene en økonomisk kompensasjon for bryet, mot at du bytter til et annet fly. Ikke godta pengene! Ofte kan du ha krav på mye mer.

Du kan kreve mye mer kompensasjon hvis du ufrivillig lar flyselskapet ombooke deg og deretter krever kompensasjon. Denne rettigheten frafalder, hvis du allerede har tatt imot penger, domstolene ser da på det som om du har inngått et frivillig forlik.

Dessverre har du imidlertid ikke alltid rett til erstatning etter å ha blitt nektet ombordstigning. Din rett til å motta kompensasjon avhenger av mange forskjellige faktorer, og du må være oppmerksom på at flyselskapet kan bedra deg.

Men jeg vet hva du tenker. Hvordan unngå å bli lurt av flyselskapene? Hvordan får du kompensasjonen du egentlig har rett til? Det kan være vanskelig å si helt nøyaktig, men her er et forsøk:

Hva skal jeg gjøre hvis jeg blir nektet ombordstigning?

Først og fremst vil jeg anbefale deg å kontakte en tjeneste som Flyhjelp, slik at vi kan veilede deg i situasjonen og fortelle deg nøyaktig hva du skal gjøre for å få mest mulig kompensasjon.

Det er imidlertid ikke alltid at du har mulighet til å ringe, og i disse situasjonene har jeg følgende veiledning:

1: Finn ut om du er dekket av forordningen!

Forordningen som du må dekket av, for å være berettiget kompensasjon, er EU-forordning 261/2004. For å være dekket av forordningen må du fly fra et EU eller EØS-land. Du kan også være dekket hvis du flyr fra et land utenfor EU og lander i EU. Hvis du flyr til et land i EU, er du dekket av forordningen hvis du flyr med et flyselskap med hovedkontor i EU.

Det kan være krevende, men hvis du har funnet ut at du er dekket av forordningen, kan du fortsette å holde flyselskapene ansvarlig ifølge loven. Hvis du ikke er dekket av loven, er det umiddelbart verre, det finnes andre lokale lover som kan gi deg rett til kompensasjon, men få land har slike lover.

Noen flyselskaper har også sin egen form for kompensasjon, vanligvis i form av premium medlemskap, som skal kjøpes før flyturen. Hvis du ikke har rett til erstatning, kan det være lurt å godta kompensasjonen, og kanskje penger, og godta ombookingen.

Du kan lese mer om akkurat hva, hvor og når reisen din er dekket av forordningen i Flyhjelps side om problematikk ved innkreving av kompensasjon.

2: Få skriftlig beskjed om at ombookingen din skyldtes overbooking!

Flyselskapene kan forsøke å nekte rett til erstatning senere, og hevde at ombooking skyldtes noe annet. Du kan unngå disse problemene ved å skaffe skriftlig bevis på at din ombooking skyldtes overbooking.

Du kan også beregne hvor mye kompensasjon du har krav på ved hjelp av Flyhjelps kompensasjonsberegner.

3: Få ekstrautgiftene dine dekket!

Når du har funnet ut at du er dekket av forordningen, og du har mottatt skriftlig bevis på at din ombooking skyldtes overbooking, er du garantert kompensasjon.

Du har også rett til å bli refundert for alle dine ekstrautgifter, mens du venter på å bli ombooket. Disse ekstrautgiftene kan inkludere, for eksempel, den maten og drikken du kjøpte iløpet av forsinkelsens ventetid. Men husk å inkludere alle kvitteringer på ekstrautgiftene, da verken domstolene eller flyselskapene vil dekke dem hvis du ikke har dem.

For å bli ekspert på ekstrautgifter, hva, hvor, og når du kan få dem refundert, les Flyhjelps guide til ekstrautgifter.

4: Krev kompensasjonen din!

Du har gjort alt annet, sørget for at reisen din er dekket av forordningen, og du har gitt skriftlig bevis på at ombookingen din er flyselskapets feil. Det er nå på tide å kreve pengene du har krav på.

Det finnes ulike måter å gjøre dette på, du kan prøve å kreve direkte fra flyselskapet og forsøke å følge opp din egen sak. Husk å beregne ekstrautgifter med i kravet ditt mot flyselskapet.

Alternativt kan du velge å benytte deg av en juridisk formidler som Flyhjelp som har ekspertviten og tar saken din helt til retten.

Klikk her for å starte din sak hos Flyhjelp.

Har du flere spørsmål, er du velkommen til å kontakte Flyhjelp på e-post hello@flyhjelp.no

 

Av Philip Brechmann