Flyhjelp-logo-2.png

Flyhjelps guide til ekstrautgifter

January 2019

Seneste post

Flyforsinkelse og kansellering med Royal Dutch Air/KLM

July 2019

Flyhjelps guide til ekstrautgifter

Når kan du egentlig få dekket ekstrautgifter som du har hatt i forbindelse med et forsinket fly?

Flyhjelp har laget denne guiden til deg som vil ha svar på dette spørsmålet og mange flere.

 

Ekstrautgifter er kompliserte

Hvis flyet ditt er forsinket, kansellert eller overbooket, kan du være kvalifisert til å få erstatning. Du kan lese mer om din rett til erstatning ved forsinkelse eller kansellering her. I tillegg kan du ha krav på refunderte ekstrautgifter du har pådratt seg i forbindelse med din forsinkelse/kansellering. Loven som gir deg rett til refusjon av ekstrautgifter, er den samme loven som gir deg rett til å motta kompensasjon for en forsinket eller kansellert tur. Loven er en EU-forordning og du kan lese mer om den her.

Forordningen som beskriver om en har rett til å motta kompensasjon for flybilletten sin, kan være vanskelig å navigere. Men når det gjelder ekstrautgifter, er det nesten umulig, hvis man ikke setter seg godt inn i lovverket. Dette er fordi den delen av forordningen som omhandler kompensasjon ved forsinkelse og kansellering er mye mer firkantet enn den delen som omhandler ekstrautgifter. Den eneste kommentaren i forordningen, som nevner hvor dyre ekstrautgifter må være for å få dem refundert, sier er at de må være rimelige.

Forordningen er utformet på denne måten, da det er umulig å fastsette et fast maksimumsbeløp som vil være rettferdig på alle flyplasser. Det som er en rimelig pris på Gatwick Airport, kan være uhørt på en liten sør-amerikansk flyplass. Det gir veldig god mening, men samtidig skaper det også mye diskusjon om hva som er rimelig. Diskusjonene om hva som er rimelig, bygger mye på tidligere saker, og krever at du kjenner avgjørelsene til disse. Hos Flyhjelp har vi flere års erfaring, og har kunnskap fra 80.000 saker, som vi formidler i følgende guide.

 

Guiden

Guiden vår er bygget opp i tre trinn. 1: Gjør forsinkelsen deg kvalifisert til å få ekstrautgifter dekket? 2: Er din type ekstrautgift kvalifisert? 3: Har kvitteringen din all nødvendig informasjon?

Av samme grunn som forordningen, kan ikke denne veiledningen si presis hva som er en rimelig pris. Men vi har fortsatt følgende råd til alle som er i tvil om deres ekstrautgift er til en rimelig pris:

- Så lenge du har forsøkt å kontakte flyselskapet eller har brukt sunn fornuft under kjøpet, er vi klare til å ta saken på dine vegne.

 

Trinn 1: Er reisen din kvalifisert?

For å dekke ekstrautgiftene, må reisens forsinkelse være av en viss natur.

Fordi loven er en EU-lov, gjelder den ikke i alle situasjoner, disse situasjonene kan beskrives ut fra følgende 4 typer reiser:

Type 1

Reiser innenfor EU.

Alltid dekket av EU-loven

Type 2

Reiser med avgang fra EU og destinasjon utenfor EU.

Alltid dekket av EU-loven

Type 3

Reiser med avgang utenfor EU og destinasjon i EU.

Noen ganger dekket av EU-loven

Type 4

Reiser utenfor EU

Aldri dekket av EU-loven

Disse typene gir god mening, bortsett fra type 3, som bare dekker noen ganger. Denne typen reise er kun dekket når du flyr med et flyselskap basert i EU. Hvis loven dekker forsinkelsen/kanselleringen, kan du gå videre til neste trinn for å finne ut om ekstrautgiftene dine er kvalifiserte.

 

Trinn 2: Er din type ekstrautgift kvalifisert?

Ifølge loven er det tre typer ekstrautgifter som kan begrunnes. mat, losji og transport. De to siste typene er bare gjeldende etter en lengre ventetid, hvor du har ventet over natten. Du kan bare få dekket transport som du har hatt mellom flyplassen og der hvor du har bodd.

Vi har laget en tabell av de ekstrautgiftene som kan være kvalifiserte og av noen som ikke er.

Kvalifisert tilbakebetaling

Her er de typene ekstrautgifter du kan kvalifisere til å bli refundert.

Ikke-kvalifisert tilbakebetaling

Her er en liste over noen av de typene som du aldri kan kvalifisere for å bli refundert.

  • Måltider og forfriskninger
  • Hotellovernatting
  • Transport mellom flyplass og overnatting
  • Parkering
  • Alkohol
  • Omsorg for kjæledyr
  • Ekstravagante spisesteder Forhåndsbetalte opplevelser (f.eks. Sportsarrangementer, teater, konserter eller lignende.)
  • Forhåndsbetalte hotellovernattinger og planlagt transport.

 

Denne listen er ikke komplett, og det finnes mange flere typer ekstrautgifter som ikke er refunderbare.

For at du skal kunne kreve ekstrautgifter refundert, krever domstolene at utgiftene dine blir gjort til rett tid i forhold til turen. Du kan ikke refunderes for ekstrautgifter dersom de ble gjort før planlagt avgangstid eller etter ankomst. Du kan derfor bare kreve tilbakebetaling av ekstrautgifter, dersom de kjøpes i løpet av selve reisen. Alt dette er uttrykt i bildet nedenfor:Illustration over hvor og hvornår flyselskaberne bør dække ekstraomkostninger

Du kan vanligvis bare få refunderte utgifter som ble gjort under turen.

 

Trinn 3: Er kvitteringen gyldig?

Rettsvesenet krever en rekke opplysninger om kjøpet ditt, dersom Flyhjelp skal kunne kreve å få ekstrautgiften refundert. Nedenfor er en liste over informasjon som må vises på kvitteringen din for at den skal være gyldig.

Følgende må vises på kvitteringen din:

1: Tid og dato

2: Pris

3: Hva som ble kjøpt

4: Hvor det ble kjøpt

Hvis reisen din og ekstrautgifter er kvalifisert til å bli refundert, og kvitteringen din er gyldig, vil vi være klar til å hjelpe deg med tilbakebetaling. Du kan starte din sak her, eller kontakte oss direkte her.

Har du spørsmål som du ikke fikk svar på? Eller er du fortsatt i tvil om du har krav på å få refundert ekstrautgiften din? Vi står klar til rådgiving og veiledning hos Flyhjelp. Du kan kontakte oss på telefon: 80 06 91 47 eller på e-mail: kundeservice@flyhjelp.no

Av Alex Kirkeberg

Bli med i vårt sosiale medier

Har du allerede en sak?