Flyhjelp-logo-2.png

Hva er det mest miljøvennlige flyselskap?

March 2021

Seneste post

Hva skal jeg pakke? Flyhjelps pakkeliste til deg

September 2021

Hva er det mest miljøvennlige flyselskap?

De fleste er klare over at flyreiser ikke er det beste for miljøet. I 2019 sto luftfarten for 12% av CO2-utslipp fra alle transportmidler. Selv om det prosentvis ikke høres ut som mye, svarer det allikevel til 915 millioner tonn CO2. Noen flyselskaper er allikevel bedre til å minimere deres utslipp enn andre. Den tyske non-profittorganisasjonen Atmosfair, som siden 2005 har bidratt til CO2-kampen på verdensplan, har funnet det mest miljøvennlige flyselskap i deres utarbeide luftfartsindeks. 

I Atmosfairs luftfartsindeks har de sammenlignet kullosffektiviteten av de 200 største flyselskaper i verden. Dette er blitt vurdert ut fra disse faktorene: flytype, setekapasitet og utnyttelse av plass i flyet. Det kan maksimalt gis 100 effektivitetspoeng som det mest optimale flyselskapet kan oppnå ut fra den teknologi som finnes i dag. Atmosfair har valgt å ekskludere lavpris-flyselskap, da flyene oftest er fulle på grunn av de lave prisene. Utslippene per passasjer er derfor en del lavere, og dette parameteret ville være nok til å sende lavprisselskapene øverst på listen. De er derfor ikke beregnet med.  

 

TUI Airways topper listen

Med en score på 79,3 effektitivitetspoenger er britiske TUI Airways vurdert til å være det flyselskapet som slipper ut minst CO2. TUI har i en lang årrekke hatt fokus på bærekraft i hele bedriften, og i deres flyavdeling har de nå vist seg å være verdens beste på området.

Effektivitetspoengene steg mye da flyselskapet investerte en stor sum penger på å skifte ut de fleste av deres flymodeller til Boeing 787 Dreamliner og Boeing 737 MAX, som bruker henholdsvis 20% og 15% mindre drivstoff enn deres tidligere flymodeller. Det er allikevel deres evne til å utnytte deres sittekapasitet så mye som mulig som har gjort at flyselskapet får en høy plassering.

Det har også vært et høyt fokus på få redusert flytiden for på den måten å få redusert utslipp av CO2. Dette har TUI gjort ved f.eks. å skifte ut deres stålbremser med keramiske bremser som reduserer vekten på deres fly og dermed øker farten. I tillegg har de optimert deres flyplanlegging ved blandt annet å minimere mengden av drivstoff og optimert deres flyruter og rengjøringsskjemaer. TUI har også hatt fokus på små endringer som å sortere avfall på flyet, redusere bruken av papir ved å bruke tablets og smartphones når det er mulig. 

 

Europeiske flyselskaper er de mest CO2-vennlige

De europeiske flyselskapene har vist seg å være best på området. 5 ut av de 8 øverste flyselskapene på Atmosfairs liste er nemlig europeiske:

  • TUI Airways, Storbritannia - 79,3 effektivitetspoenger
  • LATAM Airlines, Brasil - 78,8 effektivitetspoenger
  • China West Air, Kina - 77,8 effektivitetspoenger
  • TUI Fly, Tyskland - 77,6 effektivitetspoenger
  • Transavia, Frankrike - 76,3 effektivitetspoenger
  • SunExpress, Tyrkia - 74,9 effektivitetspoenger
  • Air Europa Express, Spania - 73,4 effektivitetspoenger
  • Condor Flugdienst, Tyskland - 71,8 effektivitetspoenger

 

Hvordan ser fremtiden ut for CO2-utslipp fra fly?

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har allerede bidratt en del til å minske CO2-utslipp hos flyselskapene ved å utvikle flytyper som er mer bærekraftige. Deres ambisjoner om å gjøre flybransjen grønnere stopper ikke der.

Boeing har et mål om at de innen 2030 kun vil produsere fly som er i stand til å fly på 100% bærekraftig drivstoff. I øyeblikket er det tillatt å blande maksimalt 50% bærekraktig drivstoff sammen med konvensjonelt drivstoff. Biodrivstoff stammer fra en lang rekke råvarer som f.eks. uspiselige planter, landbruk- og skogsavfall og ugjenvinnelig husholdningsavfall.

Det nye biodrivstoffet slipper ut 80% mindre CO2 enn konvensjonelt flydrivstoff og har potensiale til å nå 100% i fremtiden i følge forskningsorganisasjoner som bla. US Department of Energy og Air Transport Action Group.

Elektriske fly er også i ferd med å bli en realitet, og her vil det være potensiale for å avlaste miljøet for store mengder CO2. Det er allikevel noen utfordringer i forbindelse med produksjon av el-fly. Batteriene som skal drive flyene veier og koster for mye. I tillegg skal lufthavnene ha adgang til en langt større mengde elektrisk energi enn de har i dag.

Fremtiden for denne typen fly ser allikevel positiv ut. I dag er mindre el-fly allerede i drift med plass til få personer som kan brukes til korte distanser. Teknologien er hele tiden i utvikling og flere eksperter innenfor luftfarten er optimistiske innstilt til el-fly. Får man utviklet batterier med økt effektivitet per kilo kan denne flytypen ta fart.   

 

Faktaboks - Om Flyhjelp

Siden 2014 har Flyhjelp hjulpet over 150.000 passasjer med å innhente økonomisk kompensasjon og refusjon for forsinkede og avlyste flyreiser. Det koster ikke noe å opprette sin sak hos oss.

Av Alex Kirkeberg