Flyhjelp-logo-2.png

Slik foregår saksbehandlingen fra start til slutt hos Flyhjelp

October 2024

Seneste post

Slik foregår saksbehandlingen fra start til slutt hos Flyhjelp

October 2024

Slik foregår saksbehandlingen hos Flyhjelp

Hvorfor skal det være så komplisert? Det tenker noen mennesker når de ønsker å få utbetalt sin berettigede kompensasjon etter å ha opplevd et kansellert fly eller en flyforsinkelse. Men det finnes heldigvis hjelp å få.

Kompensasjonskravet kan være en tidkrevende affære og noen ganger ende i en kamp i retten. Flyhjelp er din erfarne samarbeidspartner som har kontroll på alle de juridiske teknikalitetene som kan spille en avgjørende rolle.

 

Les videre når vi hos Flyhjelp tar deg med bak kulissene og forteller hvordan en sak kan forløpe.

 

Opprettelse av en sak hos Flyhjelp

Du har nettopp opplevd at ditt fly er forsinket eller til og med blitt kansellert. Uff. Den gode nyheten er at du muligens er berettiget til kompensasjon. Du kan lese om reglene og når du har rett til kompensasjon ved henholdsvis en flyforsinkelse eller et kansellert fly, men noen ganger kan det være vanskelig å vurdere selv, da andre faktorer kan spille inn. Er du i tvil om du har rett til kompensasjon? Bruk vår kompensasjonskalkulator for å se hvor mye du kan få utbetalt. Det er faktisk også her du samtidig kan opprette din sak - og det tar bare 3 minutter.

 

Når du oppretter en sak hos oss, fyller du ut vårt såkalte claim check. Ditt claim check vil være forskjellig avhengig av om du har opplevd en flykansellering eller forsinkelse.

Du trenger ikke være nervøs for å glemme å legge til noen opplysninger; hvis vi mangler info, sørger vi for å kontakte deg.

 

Så snart du har opprettet din sak hos Flyhjelp, lages det en overdragelseserklæring som du signerer digitalt. Så snart dette er gjort, overføres din sak til Flyhjelp og vårt morselskap Flightright, og vi kan nå føre din sak.

Flyhjelp har flere juridiske eksperter som spesielt kjenner EU-forordning 261/2004 ut og inn, og vi har lovlig inkassotillatelse, noe som gjør det mulig og lovlig for oss både å føre din sak og å inndrive pengene fra flyselskapet.

 

Første steg

Når din sak er overført til oss, begynner vi arbeidet med en gang.

Første steg er å sende et påkrav til flyselskapet. Dette er nødvendig og uunngåelig, da flyselskapet skal ha mulighet til å reagere på saken.

 

Når påkravet er sendt, kan dette ende i tre scenarier:

  • Flyselskapet reagerer og gir Flyhjelp og passasjeren rett, og utbetaler deretter kompensasjonen.
  • Flyselskapet innleder dialog med Flyhjelp, noe som kan ende både positivt eller negativt. Hvis flyselskapet er uenige, må saken gå til retten.
  • Flyselskapet reagerer ikke på påkravet, og det er nå mulig å ta saken til retten.

 

Hos Flyhjelp har vi erfart at det ofte er de store, nasjonale flyselskapene som er flinke til å svare, mens lavprisselskapene er mindre gode til å svare når det innledende påkravet sendes.

Noen av de store flyselskapene har vi imidlertid god dialog med, hvor Flyhjelp for eksempel sender en liste der vi har samlet flere passasjersaker. Flyselskapet har deretter mulighet til å gjennomgå listen, og utbetaler kompensasjonen til de passasjerene hvor flyselskapet er enige. De sakene hvor flyselskapet er uenige i påkravet, vurderer vi deretter om vi skal ta til retten.

 

Hvis en sak skal i retten

Når vi arbeider med kompensasjonssaker for flypassasjerer, skiller vi mellom to typer saker:

  • Direct enforcement: saker utenfor retten
  • Court enforcement: saker i retten

 

Veldig mange saker bringes for retten. Faktisk er det snakk om ca. 50 % av alle saker over tid.

Vår rettssaksavdeling står heldigvis klar til å kjempe for alle sakene, og vi har dyktige kollegaer som alle har erfaring med inkassoindrivelse i både Danmark, Sverige, Norge og Finland. Vårt morselskap, Flightright, tar seg av saker som skal for retten i andre land enn Norden.

 

Kompensasjonssaker som skal for retten foregår oftest i det landet hvor flypassasjeren selv er bosatt, og vi har derfor flest saker i henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland. Disse domstolene er også de som vi hos Flyhjelp foretrekker å arbeide med.

Det er imidlertid også mulig å bringe en sak for retten i flyselskapets hjemland dersom det vil være en fordel ved dette.

 

Hvis flyselskapet fortsatt ikke vil utbetale kompensasjon, starter kampen om bevisene i retten. Dette gjelder spesielt i saker som omhandler kansellering eller forsinkelse, og hvor flyselskapet hevder at det er snakk om en "ekstraordinær omstendighet”.

 

Ekstraordinære omstendigheter kan for eksempel være:

  • Uvanlige værforhold (hvis de utgjør en sikkerhetsrisiko)
  • Terror/militærkupp og politisk uro (omstendigheter som utgjør en trussel mot den allmenne sikkerheten)
  • Flyforbud (Air Traffic Control)
  • Akutt sykdom eller illebefinnende hos en passasjer
  • Ekstern streik, for eksempel blant flyvelederne eller lufthavnspersonalet
  • Sikkerhetstiltak i lufthavnen
  • Visse tekniske feil på flyet

 

Hvis flyselskapet faktisk kan bevise i retten at det var ekstraordinære omstendigheter som var årsaken til kanselleringen eller forsinkelsen i den aktuelle saken, slipper de for å utbetale kompensasjonen. Men de må bevise det først!

 

Hvor lang tid tar en kompensasjonssak når jeg oppretter den hos Flyhjelp?

Det kan være vanskelig å gi et presist estimat på hvor lang tid en sak tar fra den opprettes, men som utgangspunkt må man regne med 1-2 år for sivile saker i Danmark og Sverige. Det tar ofte litt lengre tid i Norge, da alle sivile saker under 200.000 NOK må gjennom Forliksrådet først. Saker i Finland kan være enda vanskeligere å tidsestimere, da de kan ta kortere eller lengre tid. Domstolenes saksbehandlingstid i de forskjellige landene avhenger av mange faktorer, inkludert den enkelte domstols kapasitet og ressurser.

 

Husk at du alltid kan følge med i saken din ved å logge inn på din sak.

 

Vi kan alltid bli klokere

Noen ganger velger vi å ta en sak til retten, selv om vi ikke er sikre på å vinne. Dette gjør vi blant annet for å teste hypoteser.

Dette gir oss mye læring som kan brukes i andre saker på lang sikt.

Og når vi vinner, er smilet ekstra stort!

 

Når saken vinnes

Selv om saken er vunnet, er det fortsatt ikke sikkert at flyselskapet husker å utbetale kompensasjonen. Hvis de ikke betaler innen fristen i dommen, sender vi en purring.

Hvis betalingen fortsatt ikke skjer, er det mulig å ta saken til namsretten. Dette kan noen ganger være nødvendig.

 

Når betalingen er mottatt, sjekker vi beløpet for å se om det stemmer.

Noen ganger hender det at vi tar kontakt med deg for å høre om du har mottatt betaling i løpet av saken. Dette er viktig for oss å vite, da vi ellers ikke vil kunne gå til retten hvis det allerede er betalt.

 

Dette gjelder begge typer saker; altså direct enforcement og court enforcement.

 

En omvendt bevisbyrde

I en vanlig rettssak er det den parten som starter saken, som har bevisbyrden for å få det de ønsker (f.eks. betaling). Dette er imidlertid ikke tilfelle når det gjelder flykompensasjonsaker og krav mot flyselskaper etter EU-forordning 261/2004. Her er det snakk om det som kalles omvendt bevisbyrde.

 

Det er omvendt bevisbyrde i denne typen saker fordi flyselskapene har makten og kunnskapen. Bare flyselskapene vet faktisk hva som var årsaken til en kansellering eller forsinkelse – og bare flyselskapene kan forhindre eller minimere en forsinkelse. Som passasjer har du ikke mulighet til å vite om den angitte grunnen for kanselleringen eller forsinkelsen er sann – kanskje får du ganske enkelt ikke noe informasjon fra flyselskapet.

Når du oppretter en sak, innhenter vi relevante data og prøver å utelukke om kanselleringen eller forsinkelsen skyldtes kjente forhold som er en ekstraordinær omstendighet – f.eks. værforhold eller reiserestriksjoner. Vi sjekker også andre flyavganger i samme tidsrom og sammenligner data derfra.

Men til syvende og sist er det flyselskapet som har bevisbyrden, og det er deres ansvar å kunne bevise årsaken til kanselleringen eller forsinkelsen gjennom for eksempel tekniske rapporter, herunder mekanikerrapporter og værmeldinger, og dermed vise at det var snakk om ekstraordinære omstendigheter.

 

Som passasjer har du likevel en bevisbyrde, for eksempel i form av en gyldig flybillett og/eller booking.

 

No cure, no pay

Når du oppretter en sak hos Flyhjelp, betaler du kun for vår hjelp hvis vi vinner saken. Dette er en fordel for deg som flypassasjer. Vår misjon er å gi rettferdighet til alle berørte flypassasjerer, og derfor velger vi kun å ta betaling i saker vi vinner.

 

Flyhjelps Wall of Justice

Rettferdighet fyller en stor del av veggen hos oss. Vår Wall of Justice samler saker hvor vi har lært noe nytt, gjort noe nytt, utvidet forbrukerbeskyttelsen eller oppnådd noe ekstraordinært. Det kan for eksempel være saker som vi har vunnet i lagmannsretten eller høyesterett i Danmark, Sverige, Norge og Finland, som kommer opp og henger på vår Wall of Justice, som vi er virkelig stolte av.

Av Sine Wainoe