Seneste post
Oppdag de beste julemarkedene i Europa - Les guiden vår her
November 2024
Refundering av ekstrautgifter ved flyforsinkelse eller kansellert fly
OBS: Flyhjelp håndterer ikke saker som omhandler andre ekstrautgifter enn nye flybilletter. Ovenstående informerer flypassasjerer om deres rettigheter ved tilfeller av ekstrautgifter i forbindelse med en flyforsinkelse eller kansellering.
Hvis du har opplevd en flyforsinkelse eller kansellering, har du som regel krav på kompensasjon. I noen tilfeller har du også krav på å få dekket utgifter til mat, drikke, hotellopphold og transport til/fra flyplassen.
Det kan imidlertid være vanskelig å forstå hva og når du har rett til å få utgiftene dine dekket.
Her har vi samlet noen av de viktigste tingene du trenger å vite om dine rettigheter til å få for eksempel mat, drikke, transport og hotellopphold refundert.
Hva er mine rettigheter ved en flyforsinkelse?
Du har som utgangspunkt rett til kompensasjon for en flyforsinkelse når avgangen din er mer enn 3 timer forsinket, men faktisk er det noen rettigheter du bør kjenne til allerede når flyet ditt er forsinket i 2 timer.
Etter 2 timers forsinkelse har du nemlig rett til å:
- Sende e-poster fra en internettforbindelse som flyselskapet stiller til rådighet.
- Foreta to telefonsamtaler fra en linje som flyselskapet stiller til rådighet.
- Krav til forpleining hvis du flyr en kortere distanse (under 1.500 km).
Din rett til forpleining ved flyforsinkelser og flykanselleringer
Hvis flyet ditt er forsinket, skal flyselskapet tilby deg gratis mat og drikke når:
- Du er 2 timer forsinket, og flyvningen er på under 1.500 km.
- Du er 3 timer forsinket, og flyvningen er innenfor EU og på mer enn 1.500 km.
- Du er 4 timer forsinket, og flyvningen er utenfor EU og på mer enn 3.500 km.
Hvis flyselskapet ikke har gjort dette, og du selv har hatt utgifter til måltider, kan du forvente å få dekket måltider innenfor et rimelig prisnivå. I en norsk lufthavn vil dette som regel være 100-150 NOK per person. Du kan ikke få dekket alkohol, sigaretter og dyre matvarer. Det er derfor viktig at du holder kjøpene dine innenfor et rimelig beløp, ellers kan du ende opp med å få avslag på refusjonen og måtte dekke beløpet selv.
Når du selv legger ut for mat og drikke, er det også viktig at du sørger for å beholde alle kvitteringer, slik at du kan få refundert beløpet av flyselskapet.
Din rett til overnatting ved flyforsinkelser
Hvis forsinkelsen varer over lengre tid eller oppstår om kvelden slik at du trenger overnatting, kan du kreve at flyselskapet betaler for hotellovernatting og eventuell transport til og fra hotellet. Hvis flyselskapet ikke på eget initiativ booker deg inn på et hotell, er det igjen viktig at du velger et hotell i en fornuftig prisklasse, ellers kan du risikere at flyselskapet nekter å refundere utgiftene dine eller bare vil refundere en del av dem.
Det er i utgangspunktet ingen faste retningslinjer for når en forsinkelse eller kansellering gir rett til hotellovernatting. Typisk vil det være hvis flyet ditt ikke har dukket opp sent på kvelden, eller hvis det ennå ikke er planlagt et boardingtidspunkt, at du vil ha mulighet til å overnatte på et hotell i nærheten av flyplassen.
Hvis flyet ditt blir kansellert eller forsinket, har du ofte mulighet til å konsultere flyselskapets personale på flyplassen eller via deres kundeservice. Vi anbefaler alltid at du prøver å komme i kontakt med en representant for flyselskapet før du booker deg inn på et hotell. De ansatte hos flyselskapet kan informere deg om når du kan komme med et annet fly, og gi deg råd om hvilket hotell du bør velge, slik at du er sikker på at du kan få refundert utgiftene.
OBS: Flyhjelp håndterer ikke saker som omhandler andre ekstrautgifter enn nye flybilletter. Ovenstående informerer flypassasjerer om deres rettigheter ved tilfeller av ekstrautgifter i forbindelse med en flyforsinkelse eller kansellering.