Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
*Vi gjør oppmerksom på at dette er en pressemelding til dansk presse, og at innholdet er i samsvar med dette.
45 prosent av danskene som reiser i påsken, velger å fly til feriedestinasjonen. Benedikte Bolvig Lund, advokat, prosedyresjef og ekspert på flypassasjerrettigheter hos Flyhjelp, gir en oversikt over det viktigste flyreisende bør vite om sine rettigheter.
Streiker, kanselleringer og forsinkelser kan legge en demper på feriestemningen i påsken. Spesielt hvis flypassasjerene ikke kjenner rettighetene sine i tilfelle flyet blir forsinket eller innstilt.
Det kan nemlig være en tid- og energikrevende kamp å kreve den kompensasjonen du har krav på hvis det oppstår problemer på flyreisen.
"Flyselskapene er som regel klar over om de må refundere penger eller ikke i det øyeblikket de kansellerer en flyvning. Selvsagt skal flyselskapene informere passasjerene om rettighetene deres, men de gjør det som regel ikke før de blir spurt, sier Benedikte Bolvig Lund.
Flyhjep ble grunnlagt i 2014 og kjøpt opp av Flightright i 2021, og har hjulpet mer enn 400 000 flyreisende som har mottatt mer enn 400 millioner danske kroner i kompensasjon fra flyselskapene.
Flere flyreisende i påsken
Nesten halvparten av danskene som reiser i påsken, flyr til feriedestinasjonen. Det viser en undersøkelse utført av Kanter Media for Europeiske ERV. Københavns Lufthavn forventer rundt 1,5 millioner reisende gjennom flyplassen i løpet av påskeukene. Det er mange reisende, og det er ikke sikkert at reisene blir problemfrie for alle.
Derfor er det lurt å sette seg inn i rettighetene sine på forhånd, forklarer Benedikte Bolvig Lund
"Mange flyreisende kjenner ikke til rettighetene sine. Mange vet for eksempel ikke at de kan kjøpe en billett selv ved en innstilt avgang og få flyselskapet til å refundere kostnaden for den nye billetten hvis de ikke kan tilby et alternativ, sier Benedikte Bolvig Lund.
Her er de fem viktigste tingene du bør være oppmerksom på hvis du får problemer på reisen:
Du har rett til forpleining hvis du må vente lenge på flyplassen
Hvis de reisende må vente lenge på flyplassen, har de også rett til omsorg i form av drikke, måltider, telefonsamtaler og til og med hotellopphold. Hvis flyet er mer enn fem timer forsinket eller helt innstilt, kan passasjerene velge om de vil ha full refusjon eller gratis alternativ transport fra flyselskapet.
Du har rett til kompensasjon for forsinkelser på mer enn 3 timer
Hvis passasjerene ankommer destinasjonen mer enn tre timer for sent, kan de kreve opptil DKK 4 500 i kompensasjon fra flyselskapet. Passasjerer har også rett til kompensasjon for tapte tilslutningsflyvninger. Begge flyvningene må imidlertid ha vært en del av én og samme bestilling. Du har også rett til kompensasjon hvis du ble ombooket til en annen flyvning og ankom destinasjonen på et mye senere tidspunkt.
Hvis flyreisen blir innstilt mindre enn 14 dager før avreise, har du rett til kompensasjon.
Hvis flyvningen blir innstilt, har passasjerene alltid rett til enten refusjon av billetten eller alternativ transport, som flyselskapet må tilby dem. Hvis flyselskapet informerer passasjerene om innstillingen mindre enn 14 dager før avreise, kan passasjerene ha rett til en kompensasjon på opptil 4500 danske kroner. Hvis du selv bestiller en erstatningsbillett for en innstilt flyvning fordi flyselskapet ikke tilbyr en erstatningsflyvning, er det mulig å få refundert den dyrere billetten.
Plutselig streik i flybesetningen gir deg rett til kompensasjon
Ifølge EU-domstolen er en plutselig streik blant flyselskapets ansatte (piloter, flyvertinner, bakkemannskaper) som er organisert av fagforeninger, ikke en ekstraordinær omstendighet, og flyselskapet må derfor kompensere passasjerer som rammes av innstilte eller forsinkede flyvninger. Hvis en streik fører til at en flyvning blir innstilt på kort varsel eller sterkt forsinket, er flyselskapene forpliktet til å organisere alternativ transport for de reisende så snart som mulig. Hvis flyselskapets ansatte går ut i streik, kan de reisende ha rett til en kompensasjon på nesten 4 500 danske kroner. Passasjerer kan også ha rett til kompensasjon hvis flyselskapet ikke har truffet alle rimelige tiltak for å minimere konsekvensene av streiken.
Du har tre år på deg til å kreve kompensasjon for flyproblemer
Flypassasjerer i EU har tre år på seg til å kreve kompensasjon for flyproblemer. På Flyhjælps nettsider kan passasjerene beregne hvor mye de har krav på i kompensasjon hvis de får problemer med reiseplanene sine i påsken.
Ovennevnte er de gjeldende rettighetene for flypassasjerer ved kansellering eller forsinkelse i EUs forordning om flypassasjerrettigheter: Flypassasjerer kan lese mer om EU-passasjerrettigheter og sjekke om de har rett til kompensasjon her.
Ansvarsfraskrivelse: All informasjon i pressemeldingen er basert på de dataene vi har tilgang til. Dataene er pålitelige, men gjør ikke krav på å være fullstendige.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt