Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
*Vi gjør oppmerksom på at dette er en pressemelding til dansk presse, og at innholdet er i samsvar med dette.
Selv om passasjerer ofte har rett til kompensasjon ved innstilte flyvninger, må du være oppmerksom på at det finnes unntak i EU-regelverket som gjør at du som passasjer ikke kan kreve kompensasjon fra flyselskapet hvis flyvningen din blir innstilt eller forsinket.
For mange dansker har sommerferien nettopp begynt, og det kan bety at en flyreise er nært forestående. Da er det godt å kjenne sine rettigheter som flyreisende. Det er nemlig ikke alltid du har rett til økonomisk kompensasjon ved forsinkelser eller innstillinger.
"Det er viktig å være klar over at det faktisk kan oppstå situasjoner der flyselskapene ikke er forpliktet til å kompensere passasjerene hvis de avlyser en flyvning," sier Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i Flyhjælp.
Her er tre situasjoner der du som flypassasjer ikke kan kreve kompensasjon fra flyselskapet. Disse unntakene er basert på EU-forordning 261/2004:
1: Hvis flyvningen blir innstilt på grunn av ekstraordinære omstendigheter
Hvis flyvningen din blir innstilt eller forsinket på grunn av ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll, kan du ikke kreve kompensasjon. Eksempler på ekstraordinære omstendigheter er dårlig vær, birdstrike (når flyet treffer en fugl), eksterne streiker (f.eks. flygeledelsen), politiske uroligheter, sikkerhetsrisiko eller uforutsette tekniske problemer.
"Det passasjerene bør være klar over når det gjelder ekstraordinære omstendigheter, er at flyselskapet fortsatt har en plikt til å forsøke å minimere forsinkelsen så mye som mulig, selv om den opprinnelige årsaken til forsinkelsen var utenfor deres kontroll. Hvis de ikke klarer å overholde plikten til å minimere forsinkelsen, har passasjeren likevel krav på kompensasjon, sier Benedikte Bolvig Lund.
2: Hvis flyvningen blir kansellert mer enn 14 dager før avreise
Hvis flyselskapet informerer deg om kanselleringen minst to uker før planlagt avreisedato, har du ikke krav på kompensasjon for den innstilte flyreisen.
Ved alle innstillinger forsinkelser på mer enn fem timer, uavhengig av årsaken til innstillingen eller når den inntraff, skal passasjerene få tilbud om refusjon eller en ny billett så snart som mulig.
3: Hvis flyselskapet tilbyr alternativ transport
Hvis flyselskapet tilbyr en alternativ flyvning som tar deg til destinasjonen samtidig med den opprinnelige flyvningen, kan det også utelukke retten til kompensasjon. Avhengig av reisens lengde og hvor mye flyselskapet klarer å minimere forsinkelsen, kan kompensasjonen enten halveres eller falle helt bort.
Hvis du er usikker på om du har rett til kompensasjon for den innstilte flyreisen, kan du sjekke mulighetene dine på 5 minutter på Flyhjælp.dk.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt