Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
Flightright sammenlignet 20 flyselskaper i Europa basert på antall forsinkelser og kanselleringer, viljen til å refundere kompensasjon til flypassasjerer og den generelle kundeoppfatningen.
Flyselskapene er rangert basert på pålitelighet, betalingsatferd og kundeoppfatning over en 6-måneders analyseperiode fra 1. desember 2023 til 31. mai 2024. Flightright Index 2024 rangerer nå flyselskapene fra 1 til 5 i de tre kategoriene, der 1 er den dårligste vurderingen og 5 er den beste vurderingen.
Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i det danske selskapet Flyhjelp, mener at flyselskapene skaper problemer for de reisende og bør stilles til ansvar:
"Vi mener det er viktig å gjøre denne typen informasjon tilgjengelig for de flyreisende, slik at de kan bestille sin neste ferie på et opplyst grunnlag. Vi håper også at det vil forplikte flyselskapene til å forbedre servicen overfor kundene", forklarer hun.
Flightrights sammenligning av 20 flyselskaper i Europa 2024:
(laveste vurdering øverst)
Tabellen viser hvordan de 20 europeiske flyselskapene rangeres i kategoriene pålitelighet, kompensasjonsbetaling og kundeoppfatning. Flyselskapene får 1 til 5 poeng i hver kategori, der 1 poeng er den dårligste karakteren og 5 poeng er den beste karakteren. Flyselskapene med de dårligste totalvurderingene er listet opp øverst, og flyselskapene med de beste totalvurderingene er plassert nederst.
*Nedenfor finner du dataforklaringer for Flightright Index 2024;
Slik vurderes flyselskapenes pålitelighet
I denne kategorien har vi vurdert hvert enkelt flyselskaps forsinkelses- og kanselleringstall for å vise hvilke flyselskaper som er spesielt pålitelige eller upålitelige.
For å gjøre dette bruker vi vår egen database med millioner av flydataregistreringer, som oppdateres daglig. Vi sammenligner den også med kommersielle leverandørers databaser for å sikre at informasjonen er så nøyaktig som mulig.
Avbestillinger:
Hvis flyselskapene kansellerte mindre enn 0,51 % av alle flygninger i den undersøkte 6-månedersperioden, får de 5 poeng. Hvis de kansellerte mer enn 2,50 prosent av alle flygninger, får de 1 poeng.
Kanselleringer i prosent (totalt antall kanselleringer av planlagte flygninger):
0,00 % til 0,50 % = 5 poeng = 5 poeng
0,51 % til 1,00 % = 4 poeng = 4 poeng
1,01 % til 1,50 % = 3 poeng = 3 poeng
1,51 % til 2,50 % = 2 poeng = 2 poeng
over 2,50 prosent: = 1 poeng
Forsinkelser:
Når det gjelder forsinkelser, analyserte vi alle flyvninger med forsinkelser på minst 15 minutter. Alt under 15 minutter kategoriserte vi som rimelig punktlig. Hvis mindre enn 5,1 prosent av flyvningene til et flyselskap er forsinket i løpet av perioden, får de 5 poeng. Flyselskaper med mer enn 30 prosent av alle flyvninger som er forsinket med minst 15 minutter, får derimot 1 poeng.
Forsinkelser i prosent fra 15 min (forsinkelser av totalt antall flygninger):
0,00 % til 5,0 % = 5 poeng = 5 poeng
5,1 % til 10,0 % = 4 poeng = 4 poeng
10,1 % til 20,0 % = 3 poeng = 3 poeng
20,1 % til 30,0 % = 2 poeng = 2 poeng
30,1 % og høyere = 1 poeng
Slik vurderes flyselskapenes betalingsatferd
Her har vi undersøkt hvor raskt de ulike flyselskapene utbetaler Flightright-kompensasjon for forsinkede og innstilte flyvninger.
På den ene siden vurderte vi hvor raskt hvert flyselskap betalte kompensasjonen direkte til Flightright uten at vi måtte sende en ekstra betalingsanmodning. Flyselskapene som betalte mer enn 40 prosent av kompensasjonen direkte til oss, fikk 5 poeng. Flyselskaper som betalte mindre enn 10 prosent direkte til oss, fikk 1 poeng.
For det andre har vi sett på hvor mange dager flyselskapene brukte på å overføre de tilsvarende kompensasjonsutbetalingene til Flightright etter at vi hadde bedt om betaling. Hvis det tok mindre enn 15 dager, gir vi 5 poeng. Hvis det tok 101 dager eller mer, får de 1 poeng.
Direkte betalinger til Flightright:
+ 40 % = 5 poeng
30 % til 40 % = 4 poeng = 4 poeng
20 % til 30 % = 3 poeng = 3 poeng
10 % til 20 % = 2 poeng = 2 poeng
5 % til 10 % = 1 poeng = 1 poeng
0 dager til 14 dager = 5 poeng
15 dager til 30 dager = 4 poeng
31 dager til 70 dager = 3 poeng
71 dager til 100 dager = 2 poeng
101 dager og mer = 1 poeng
Slik vurderes kundenes oppfatning av flyselskapene
Vi har gjennomført en undersøkelse for å kartlegge hvor fornøyde tusenvis av kunder er med de ulike flyselskapenes service, og hvor raskt og pålitelig flypassasjerers problemer blir håndtert. Undersøkelsen omfatter i alt syv spørsmål om tilgjengeligheten til flyselskapenes kundeservice, informasjonspolitikk og passasjerstøtte ved flyproblemer. Det var alltid fem mulige svar på spørsmålene, der det dårligste svaret ga 1 poeng og det beste svaret ga 5 poeng.
1: Hvor fornøyd var du med tilgjengeligheten til flyselskapets kundeservice etter at du ble informert om problemet (forsinkelse eller kansellering)?
2: Hvordan vil du vurdere kvaliteten på informasjonen du fikk fra flyselskapet etter at flyet ditt ble forsinket eller innstilt?
3: Hvor raskt svarte flyselskapet på henvendelsen din?
4: Hvor fornøyd var du med de løsningene flyselskapet tilbød for å avhjelpe ulempene som forsinkelsen/innstillingen medførte?
5: Tilbød flyselskapet deg hotellovernatting ved behov?
6: Hva synes du om den generelle hjelpsomheten fra flyselskapets ansatte under hendelsen?
7: Basert på din erfaring, vil du anbefale dette flyselskapet til andre reisende?
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt