Flyhjelp-logo-2.png

 

*Vi gjør oppmerksom på at dette er en pressemelding til dansk presse, og at innholdet er i samsvar med dette.

 

 

Er flyet ditt innstilt eller forsinket på grunn av SAS-streiken? Da kan du ha rett til kompensasjon

 

 

Hvis flyvningen din blir innstilt eller forsinket på grunn av streiken blant SAS' kabinpersonale, kan du ha rett til opptil 4500 DKK i kompensasjon. 

 

 

120 kabinansatte i SAS har i formiddag meldt sykmelding som følge av brudd i lønnsforhandlingene mellom SAS og Norsk kabinforening. 

Det kan være vanskelig å vite nøyaktig når du kan kreve erstatning for et innstilt eller forsinket fly. Men i forbindelse med den pågående SAS-streiken kan du som regel det, forklarer Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i Flyhjelp, 

"Det er viktig å være klar over at SAS-streiken er en intern streik blant flyselskapets egne ansatte, og at SAS derfor er forpliktet til å håndtere konsekvensene av streiken for de reisende, sier Benedikte Bolvig Lund. 

 

Har flyet ditt blitt innstilt? 

Ved innstilte eller forsinkede flyvninger på mer enn tre timer har du som passasjer rett til kompensasjon på opptil DKK 4 500 per person i henhold til EUs passasjerrettighetsforordning - med mindre det foreligger ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll. 

 

Ekstraordinære omstendigheter kan være svært dårlig vær, fuglestreik, streik i flykontrollen, politisk uro eller sikkerhetsrisiko, noe som betyr at en streik blant SAS' kabinpersonale ikke dekkes - selv om streiken er organisert av en fagforening.   

 

SAS må derfor som hovedregel kompensere deg hvis du blir rammet av innstilte eller forsinkede flyvninger på mer enn tre timer som følge av streiken. Hvis flyet ditt blir innstilt, har du også rett til refusjon av billettprisen eller en ny billett. Hvis flyet ditt er forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til refusjon av billettprisen. Husk å ta vare på kvitteringene for utgifter til nye billetter, mat, drikke og eventuell overnatting. 

 

Flyhjelp går på vegne av flypassasjerene til sak mot flyselskaper ved domstoler over hele Europa og, om nødvendig, ved EU-domstolen. 

 

"Når flyselskapene innstiller flyvninger på grunn av streik, har de plikt til å informere passasjerene om deres rettigheter, men det er ikke alltid de gjør det godt nok. Derfor tar vi kampen mot flyselskapene, slik at passasjerene kan få den kompensasjonen de fortjener for sine innstilte flyvninger, sier Benedikte Bolvig Lund. 

 

Hvis du er usikker på om du har rett til kompensasjon for innstilte eller forsinkede flyvninger, kan du undersøke mulighetene dine på 5 minutter på Flyhjælp.dk. 

 

Benedikte Bolvig Lund oppfordrer også reisende til alltid å bestille flybilletter direkte hos flyselskapene. Dette fordi billettformidlerne ikke er omfattet av den samme forbrukerbeskyttelsen som flyselskapene er. 

"For å få pengene tilbake fra billettøren, må du gå til sak mot billettøren i hjemlandet og i henhold til det landets lovverk, gjennom det landets domstoler og på det landets språk. Det er med andre ord nesten en umulig oppgave, sier Benedikte Bolvig Lund.

Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?

Flyhjelp hjelper deg med å få opptil 6 700 kr. i kompensasjon ved forsinket eller kansellert flyreise

 Tusenvis av glade kunder

 Vi vinner 98% av sakene

 Risikofritt – enkelt og raskt