I løpet av de kommende månedene vil Ryanair motta ikke mindre enn 500 stevninger fra Flyhjelp, som hjelper flypassasjerer med å få økonomisk kompensasjon og billettrefusjon fra flyselskapene ved forsinkelser og kanselleringer.
Flyhjelp har samlet inn saker på vegne av mer enn 1000 kunder som søker økonomisk oppreisning fra flyselskapet, og er nå klare til å gå rettens vei for å kjempe for det de mener passasjerene har rettmessig krav på.
Med de mange sakene ønsker Flyhjelp å sende et signal til Ryanair om at flyselskapet er for trege og dårlige i sin håndtering av passasjerkrav, forklarer Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i Flyhjelp.
"Vår erfaring er at når flyselskaper som Ryanair har for lang tid på seg til å behandle saker, kommer de med alle mulige mer eller mindre gode innvendinger for å unngå å betale kompensasjon. Men vi vil ikke akseptere at passasjerrettighetene tilsidesettes på denne måten. Flyselskapene må tvinges til å ta hensyn til passasjerenes rett til kompensasjon og refusjon av billettene, og det ser vi på som vårt ansvar", sier Benedikte Bolvig Lund.
Det gjør Flyhjelp nå med 500 stevninger på til sammen 3,2 millioner danske kroner.
Det er flere tilfeller hvor de kommer fra
Søksmålene kommer i kjølvannet av en dom i Høyesterett i april, der Ryanair vant en sak om utbetaling av billettrefusjoner via en nettbasert billettformidler, en såkalt OTA. Flyhjelp var ikke fornøyd med utfallet fordi det har skapt større usikkerhet om passasjerenes rettigheter i forbindelse med utbetaling av billettrefusjon.
"Det burde ikke være nødvendig å ha en juridisk bakgrunn og kjempe for å få tilbake noe som rettmessig er ditt. Men dessverre viste høyesterettssaken oss at dette vil fortsette å være tilfelle. Det er fortsatt mange passasjerer som hver dag lider under Ryanairs forretningspraksis", sier Benedikte Bolvig Lund.
Hun opplyser også at Flyhjelp har mange flere saker med erstatningskrav enn de 500 de sender inn i denne omgang.
Flypassasjerer har rett til kompensasjon hvis flyvningen blir innstilt eller forsinket i mer enn tre timer, med mindre årsaken ligger utenfor flyselskapets ordinære virksomhet eller kontroll og ikke kunne ha vært unngått. Eksempler på slike årsaker kan være streik, terrorisme, militærkupp, ekstreme værforhold eller flyforbud. Passasjerer har også rett til refusjon av billettprisen eller en ny billett ved kansellering, overbooking eller forsinkelse på mer enn fem timer.