Flyhjelp-logo-2.png

 

*Vi gjør oppmerksom på at dette er en pressemelding til dansk presse, og at innholdet er i samsvar med dette.

 

Betydelig færre kanselleringer og forsinkelser til tross for rekordmange reisende i høstferien

 

I årets høstferie har de danske flyplassene opplevd en bemerkelsesverdig forbedring med betydelig færre innstilte og forsinkede fly - til tross for rekordmange reisende.

 

Høstferien er tradisjonelt en av de travleste periodene på danske flyplasser. Familier og feriereisende strømmer hit for å komme bort fra hverdagens kjas og mas. I år har travelheten heldigvis ikke fått de vanlige konsekvensene. 

Flyselskapene har forbedret forsinkelses- og kanselleringsratene sine betraktelig sammenlignet med i fjor når man ser på kanselleringer og forsinkelser i den mest travle uken i året - uke 42.  

I uke 42 i 2023 var 20 % av flyvningene med avgang fra en dansk flyplass forsinket, og 3,6 % ble innstilt. I år ser det betydelig bedre ut, ettersom bare 14,6 % av flyvningene var forsinket og 0,4 % ble innstilt. Et resultat som sannsynligvis har gjort reiseopplevelsen mye enklere for mange passasjerer.

 

Hyppige forsinkelser på andre europeiske flyplasser
Mens danske flyplasser har gjort det bra i år, er situasjonen annerledes på andre europeiske flyplasser. Når vi sammenligner andelen flyforsinkelser på 15 minutter eller mer, er det særlig Storbritannia som er rammet. Her hadde London-flyplassene Heathrow og Gatwick forsinkelser på henholdsvis 28,2 % og 38 %, mens 2,2 % og 0,76 % av alle flygninger ble innstilt. Enda verre var det i Lisboa i Portugal, der over halvparten av alle flyvninger (56,9 %) var forsinket. 

 

Danske flyplasser er på rett

Danske flyplasser viser forbedringer både sammenlignet med fjoråret og sammenlignet med andre europeiske flyplasser. Denne positive utviklingen skaper optimisme hos flykompensasjonsselskapet Flyhjelp, som ser frem til fortsatte forbedringer i reiseopplevelsen. 

"Vi er glade for å se en forbedring i flyselskapenes drift, ettersom det ikke bare er til fordel for de reisende, men også for bransjen som helhet. Vårt engasjement for å støtte flypassasjerers rettigheter vil fortsette, slik at vi sammen kan sikre en enda bedre reiseopplevelse i fremtiden", sier Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i Flyhjelp.  

Det er imidlertid fortsatt utfordringer med både kanselleringer og forsinkelser, så hvis du er blant de uheldige som har opplevd en forsinkelse på over tre timer eller en kansellering, må du huske at reisende i EU har opptil tre år på seg til å kreve kompensasjon for flyproblemer. Du kan beregne hvor mye du har krav på i kompensasjon hvis du har opplevd reiseproblemer i løpet av de siste tre årene, på Flyhjelps nettsider.

Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?

Flyhjelp hjelper deg med å få opptil 6 700 kr. i kompensasjon ved forsinket eller kansellert flyreise

 Tusenvis av glade kunder

 Vi vinner 98% av sakene

 Risikofritt – enkelt og raskt