Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
*Vi gjør oppmerksom på at dette er en pressemelding til dansk presse, og at innholdet er i samsvar med dette.
Reiseselskapene melder om stor interesse for feriebestillinger i Syden i årets isolert sett travleste uke - uke 40. Den store etterspørselen betyr at det forventes mange reisende, noe som kan føre til forsinkelser og kanselleringer. Benedikte Bolvig Lund, advokat og juridisk direktør i Flyhjælp, deler fem viktige rettigheter du som passasjer må kjenne til hvis uhellet er ute.
Høstferien står for døren, og rekordmange dansker velger å fly til varmere og solfylte strøk. De store reisebyråene opplever en massiv økning i salget av høstferier sammenlignet med samme tid i fjor.123
Generelt ser det ut til at danskenes reiselyst er økende. Ifølge Danmarks Statistik var det 16,5 millioner avreisende passasjerer fra danske flyplasser i 2023, noe som er 2,5 millioner flere passasjerer og en økning på 18 % sammenlignet med 2022. Ser vi på Københavns lufthavn alene, var det en økning på 2,3 millioner passasjerer i 2023, eller 21 % flere avreisende passasjerer sammenlignet med 2022.
"Med økt trafikk på flyplassene er det en risiko for at ikke alle får en problemfri reise. Derfor er det viktig at du som flypassasjer er klar over hvilke rettigheter du har dersom det oppstår forsinkelser eller kanselleringer underveis. Det er ingen tvil om at streiker, kanselleringer og forsinkelser kan legge en demper på en ellers god ferie - spesielt hvis du ikke kjenner rettighetene dine. Derfor er det så viktig å informere seg på forhånd", sier Benedikte Bolvig Lund.
Kjenn dine rettigheter før ulykken skjer
Det kan være en tid- og energikrevende kamp å få den kompensasjonen du har krav på, men her er de fem viktigste tingene du som flyreisende bør være oppmerksom på i tilfelle problemer:
1. Rett til forpleining under lange ventetider på flyplassen
Hvis du opplever lang ventetid på flyplassen, har du rett til forpleining, inkludert drikke, måltider, telefonsamtaler og til og med hotellovernatting. Ved forsinkelser på over fem timer eller innstilte flyvninger kan du velge å få full refusjon eller gratis alternativ transport fra flyselskapet.
2. Kompensasjon for forsinkelser på 3 timer eller mer
Hvis du ankommer destinasjonen med en forsinkelse på mer enn tre timer, kan du kreve en kompensasjon på opptil 4500 danske kroner fra det aktuelle flyselskapet. Dette gjelder også for tapte overgangsflyvninger, forutsatt at begge flyvningene er en del av samme bestilling.
3. Ikke signer eller godta tilbud som kan begrense rettighetene dine
Hvis du for eksempel aksepterer en kupong, kan det bety at du mister retten til erstatning. Sørg derfor alltid for å sjekke hva tilbudet eller kupongen betyr for din rett til kompensasjon før du aksepterer det.
4. Rett til kompensasjon ved plutselig streik
Ifølge EU-domstolen er plutselige streiker blant flyselskapets ansatte (piloter, stewarder/stewardesser, bakkemannskap) som er organisert av fagforeninger, ikke en ekstraordinær omstendighet. Derfor må flyselskapet kompensere deg for både innstillinger og forsinkelser som skyldes disse streikene. Hvis streiken fører til at flyvningen din blir innstilt på kort varsel eller sterkt forsinket, er flyselskapet forpliktet til å arrangere alternativ transport så snart som mulig. Hvis flyselskapet ikke har iverksatt alle rimelige tiltak for å minimere konsekvensene av streiken, kan du ha rett til kompensasjon.
5. Tre års frist for å kreve kompensasjon for flyproblemer
Flyreisende i EU har opptil tre år på seg til å kreve kompensasjon for flyproblemer. På Flyhjelps nettsider kan du beregne hvor mye du har krav på i kompensasjon hvis du opplever problemer med reiseplanene dine i høstferien.
De nevnte rettighetene er nedfelt i EUs forordning om flypassasjerers rettigheter. Hvis du vil ha mer informasjon om EU-passasjerrettigheter og sjekke om du har rett til kompensasjon, kan du lese videre her.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt