Flyhjelp-logo-2.png

Flyforsinkelse og kompensasjon

Var flyet ditt forsinket? Her kan du lese om mulighetene dine for å motta kompensasjon.

Visste du at hvis du har opplevd at flyet ditt var forsinket eller kansellert i løpet av de siste tre årene, har du mulighet til å få opptil 4 500 kr i kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004?


Her i Flyhjelp er vi eksperter på passasjerers rettigheter ved flyreiser. Vi hjelper deg med å få den kompensasjonen du har krav på fra flyselskapet. 

Dine rettigheter ved flyforsinkelser - kort oppsummert

Ønsker du en kort oversikt over dine rettigheter ved forsinket fly? Her er de: 

  •  Du har som hovedregel rett til kompensasjon på mellom 2700 og 6500 kr ved en flyforsinkelse, hvis du ankommer til reisemålet ditt 3 timer senere eller mer
  • Venter du i lufthavnen i 2 timer eller mer, har du rett til måltider og forfriskninger

For å ha rett til kompensasjon, kreves det at: 

  • Flyforsinkelsen ikke skjedde mer enn 3 år siden 
  • Flyselskapet selv er skyld i flyforsinkelsen
  • Flyet ditt lettet innenfor EU (uavhengig av flyselskap) eller landet innenfor EU (hvis det er et europeisk flyselskap)

Du kan ha rett til kompensasjon uansett om du reiser på egen ferie, i forbindelse med jobb, eller hvis du har kjøpt flyreisen som en del av en pakkereise.  

Ønsker du å lese mer om dine rettigheter, finner du en fullstendig oversikt lenger ned på denne siden, der vi har samlet all nødvendig informasjon du trenger.

Økonomisk kompensasjon ved flyforsinkelser

Retten til økonomisk kompensasjon ved flyforsinkelser er ikke direkte fastsatt i loven, men gjennom rettspraksis er det slått fast at passasjerer som er mer enn tre timer forsinket, har rett til kompensasjon, da det anses som en kansellering

Hva skal jeg gjøre når flyet mitt er forsinket?

Vi vet at det kan være vanskelig å unngå å bli litt stresset når du oppdager at flyet ditt blir betydelig forsinket og du derfor ikke rekker frem til destinasjonen din til planlagt tid. Heldigvis er det noen ting du kan gjøre allerede nå for å få den beste opplevelsen i øyeblikket, men også for å sikre en mest mulig effektiv og oversiktlig kompensasjonssak. 

Når flyet ditt er forsinket og du ønsker å få kompensasjon, er det noen få ting du bør være oppmerksom på: 

  • Det er ekstremt viktig at du beholder alle relevante reisedokumenter. Dette inkluderer ombordstigningskortet ditt, men også kvitteringer og eventuell parkeringsbillett, hvis det er aktuelt.
  • Be flyselskapet om en skriftlig bekreftelse på flyforsinkelsen, der årsaken til forsinkelsen blir angitt.
  • Ta gjerne bilder som bevis for flyforsinkelsen. Dette kan for eksempel være bilder av avgangstavlen og skjermbilder fra kommunikasjonen din med flyselskapet.
  • Noter det nye ankomsttidspunktet på reisemålet ditt.
  • Be flyselskapet om å betale for måltider og/eller forfriskninger. Behold kvitteringer for mat og drikke du inntar på flyplassen i mellomtiden, til du kommer med neste flyavgang.
  • Ikke skriv under eller aksepter noen tilbud som eventuelt kan gi avkall på dine rettigheter, da du da kanskje ikke får den rettmessige kompensasjonen. 
  • Du kan velge å vente eller avbryte flyvningen hvis flyforsinkelsen varer lenger enn 5 timer.
  • Hvis det er snakk om en lengre flyforsinkelse, kan du be flyselskapet betale for et hotellrom for overnatting
  • Husk å beholde alle kvitteringer. 
  • Opprett din sak hos Flyhjelp, og la oss hjelpe deg med å motta den rettmessige kompensasjonen din. 
  •  

Hvert år taper norrmän penger på flyforsinkelser.

Dessverre er det mange som ikke kjenner til rettighetene sine når de blir utsatt for en flyforsinkelse. Nettopp derfor taper nordmenn tusenvis av kroner hvert eneste år, selv om de har rett på kompensasjon for det forsinkede flyet. 

Det er flere årsaker til at det går tapt penger hvert år, blant annet: 

  • Manglende kunnskap om rett til kompensasjon. 
  • Det kan være vanskelig å få overblikk over hele prosessen for kompensasjon selv. 
  • Flyselskapene avviser krav om kompensasjon basert på feilaktig informasjon. 

Heldigvis er det hjelp å få. Flyhjelp har allerede hjulpet flere hundre tusen passasjerer med å få den rettmessige kompensasjonen for flyforsinkelser som de ellers ikke hadde fått utbetalt. Vi hjelper dermed med å få tilbake pengene dine etter en flyforsinkelse, som for eksempel kan ha påvirket resten av reisen eller bare vært en stor ulempe. 

Når har jeg rett til erstatning ved flyforsinkelse? 

Retten til kompensasjon avhenger av hvor lenge du har blitt forsinket. Forsinkelsen måles fra tidspunktet du ankommer til den endelige destinasjonen din. Vanligvis utløser det kompensasjon hvis du er mer enn tre timer forsinket, og juridisk sett anses du for å ha ankommet når flyets dører åpnes og du får tillatelse til å stige ut.

Du har i utgangspunktet rett til kompensasjon hvis du:

  • Reiser fra EU
  • Reiser til EU med et EU-flyselskap (det er imidlertid unntak fra denne regelen, inkludert sveitsiske og norske flyselskaper osv., som kan påvirke retten din til kompensasjon)

Hvis du for eksempel reiser fra USA til Dubai, er du ikke dekket av lovgivningen og derfor ikke berettiget til kompensasjon ved flyforsinkelse - selv om flyet ditt skulle være mer enn tre timer forsinket. Det samme gjelder når du flyr til Europa med for eksempel American Airlines, som ikke er et EU-flyselskap.

Hvor mye kan jeg forvente å få i kompensasjon?

Her ser du kompensasjonen din beregnet i kroner per passasjer:

 

Årsak Forsinket ankomsttid Flyvninger under 1 500 km Flyvninger 1 501 - 3 500 km Flyvninger over 3 500 km mellom EU-land Flyvninger over 3 500 km til/fra EU-land
Avlyst* 2 – 3 timer 2700 kr. 1600 kr. 1600 kr. 3300 kr.
Avlyst/Forsinket 3 – 4 timer 2700 kr. 4400 kr. 4400 kr. 3300 kr.
Avlyst/Forsinket Mer enn 4 timer** 2700 kr. 4400 kr. 4400 kr. 6500 kr.
Overbooket   2700 kr. 4400 kr. 4400 kr. 6500 kr.

* Hvis avlysningen skjer mindre enn 7 dager før planlagt avgang.

** Hvis avlysningen skjer mellom 14-7 dager før planlagt avgang.

Din rett til kompensasjon avhenger altså av lengden på den direkte flyreisen. Jo lenger du flyr, desto høyere kompensasjon kan du være berettiget til. Er du usikker på hvor mye du har krav på, kan du enkelt finne svar med vår kompensasjonskalkulator. Du legger bare inn avgangs- og ankomstflyplass, detaljer om flyselskapet ditt og forsinkelsen din.

Hvordan hjelper Flyhjelp meg med min kompensasjon?

Flyhjelp består av advokater, jurister, spesialister og saksbehandlere, og vi står klare til å hjelpe deg med rettmessig kompensasjon for et forsinket fly.

Alle er også eksperter på EU-forordning 261/2004, som gir flypassasjerer mulighet til å kreve kompensasjon.

Hvis du opplever en flyforsinkelse, er vi klare til å hjelpe deg på følgende måte: 

  1. Du kontakter oss og gir informasjon om den forsinkede flyreisen din
  2. Vi utarbeider en juridisk påstand
  3. Hvis kravet blir avvist av flyselskapet, kan Flyhjelp skaffe relevant informasjon og tekniske data som kan hjelpe saken
  4. Hvis kravet fortsatt blir avvist av flyselskapet, og vi vurderer at du fortsatt kan ha krav på kompensasjon for flyforsinkelsen, kan vi ta saken din til retten eller andre rettslige instanser
  5. Til slutt kan vi ta saken til tingretten for å inndrive pengene

Flyhjelp har allerede hjulpet nesten 400 000 passasjerer med å få sin rettmessige kompensasjon for flyforsinkelser. Dette betyr at vi per nå har innkassert over 340 millioner kroner i kompensasjon fra flyselskapene - penger som raskt kunne blitt oversett eller gått tapt uten Flyhjelps hjelp til de berørte passasjerene.

Hvor ofte opplever danskene flyforsinkelser?

Sannsynligvis vil du støte på et forsinket fly på et eller annet tidspunkt. Forsinkelser skjer nemlig ganske ofte. Mange kjenner imidlertid ikke til rettighetene sine når det gjelder kompensasjon for forsinkelsen.

Flyhjelp har allerede hjulpet nesten 400 000 passasjerer med å få kompensasjon for flyforsinkelser.
Dette tallet viser naturligvis bare hvor mange som allerede har fått hjelp med kompensasjonen - det faktiske antallet flyforsinkelser i Danmark skjer langt oftere. Dette skyldes blant annet at noen passasjerer ikke er klar over at de har rett til kompensasjon.

Hvor søker jeg kompensasjon for flyforsinkelser?

Du kan enten selv kontakte flyselskapet angående krav om kompensasjon, eller du kan bruke Flyhjelp, hvor vi har et helt team av erfarne eksperter som vet nøyaktig hvordan saken bør håndteres.

Det beste med å bruke Flyhjelp når du søker kompensasjon for en flyforsinkelse, er at du ikke trenger å betale noe hvis du ikke har rett til kompensasjon. Vi jobber etter prinsippet "no cure, no pay", så vi tar kun en liten andel hvis du har rett til kompensasjon.

 

Hva gjør jeg hvis flyet mitt er forsinket og jeg ikke kommer meg til neste?

Du kan ha muligheten til å få erstatning eller kompensasjon hvis du ikke rekker ditt neste fly på grunn av et annet forsinket fly.

Dine rettigheter for erstatning avhenger av om du har kjøpt reisen som en samlet reise under samme bestillingsnummer - eller om du har kjøpt flybillettene separat.

Hvis du har kjøpt en samlet flyreise med mellomlandinger og ditt første fly er forsinket, kan du ha rett til kompensasjon hvis du ikke rekker den neste forbindelsen.

Hvis du derimot har kjøpt to separate flybilletter, kan ikke flyselskapet alltid holdes ansvarlige for at du ikke rekker din neste avgang ved mellomlanding, men du kan derimot ha rett til kompensasjon for forsinkelsen på det første flyet.

Ekstraordinære omstendigheter ved flyforsinkelse

Hvis forsinkelsen skyldes såkalte 'ekstraordinære omstendigheter', som er utenfor flyselskapets kontroll, har du ikke rett til kompensasjon.

Eksempler på ekstraordinære årsaker til forsinkelse inkluderer:

  • Ekstreme værforhold (hvis de utgjør en sikkerhetsrisiko)
  • Terror/militærkupp og politisk uro (omstendigheter som utgjør en trussel mot den generelle sikkerheten)
  • Flyforbud (Air Traffic Control)
  • Akutt sykdom eller ubehag for en passasjer
  • Streik blant flyveledere

Du bør være oppmerksom på at flyselskapet i noen tilfeller kan klassifisere årsaken til flyforsinkelsen som 'ekstraordinære omstendigheter', selv om årsaken faktisk var innenfor flyselskapets kontroll. Dette gjør de for å unngå kompensasjonsansvar, og her kommer Flyhjelp inn i bildet.

Situasjoner som ikke er 'ekstraordinære omstendigheter'

Her er noen eksempler på situasjoner som generelt ikke anses som 'ekstraordinære omstendigheter', det vil si situasjoner der du fortsatt har rett til kompensasjon:

  • Tekniske problemer
  • Mangel på mannskap, inkludert i tilfelle streik blant flyselskapets eget personell.

Ofte ser vi at flyselskapet avviser gyldige krav (for eksempel ved å hevde ekstreme værforhold, selv om været var akseptabelt). Derfor anbefaler vi alltid å opprette en sak hos oss i Flyhjelp hvis du er uenig i flyselskapets avgjørelse.

Er du usikker på om du har rett til kompensasjon? Legg inn informasjon om reisen din i vår kalkulator nedenfor og få umiddelbare svar. Du kan også gjerne sende en e-post til service@flyhjelp.no.

Hvor lenge kan jeg kreve kompensasjon for flyforsinkelse?

Hvis flyet ditt er forsinket, skal du ikke gi opp selv om du ikke har rukket å søke om kompensasjon på kort tid. Du kan nemlig kreve kompensasjon i opptil 3 år etter flyforsinkelsen.

Enten du reiser til eller fra Danmark, har du muligheten til å kreve din rettmessige kompensasjon i opptil 3 år etter opplevd flyforsinkelse.

Hvis du søker om kompensasjon for en gammel sak, er det viktig at du har beholdt alle relevante dokumenter og kvitteringer, da dette vil gjøre saken enklere.

Husk at alle land har sine egne regler for hvor lenge du kan kreve kompensasjon ved flyforsinkelse, men det er vanligvis snakk om en lang tidsperiode, slik at du kan få tilbake pengene dine.

Har du tidligere opplevd en flyforsinkelse, men er usikker på om du fortsatt kan kreve kompensasjon? Ikke nøl med å kontakte Flyhjelp - vi sitter klare for å hjelpe deg.

Kan jeg også få refundert andre utgifter i forbindelse med flyforsinkelse?

Du kan faktisk ha rett til både kompensasjon og ekstra utgifter i forbindelse med en flyforsinkelse. Dette kan for eksempel gjelde hvis du er utsatt for en lengre forsinkelse, der du derfor kan ha rett til mat, drikke, hotell eller transport i rimelig grad.

Dessverre hjelper ikke Flyhjelp med å få dekket eventuelle ekstra utgifter. Vår erfaring er at flyselskapene i større grad refunderer disse mindre utgiftene til passasjerene når passasjerene henvender seg til flyselskapene. Mens de er mindre villige til å refundere billettutgiftene. Derfor hjelper vi med billetter og ikke andre utgifter.

Vi har gjort det enkelt og oversiktlig å forstå dine rettigheter når det gjelder refusjon av ekstra utgifter ved flyforsinkelse.

Kan jeg få kompensasjon for forsinket bagasje? 

Det er vanligvis din egen reiseforsikring som betaler erstatning for tapt eller forsinket bagasje, også i forbindelse med flyforsinkelse. Hvis du har en reiseforsikring, bør du derfor høre med dem hvordan du får din erstatning.

Hvis du ønsker å lese mer om dine rettigheter i denne situasjonen, kan du lese mer om hvordan du skal håndtere forsinket eller tapt bagasje.

Hvorfor kan flyselskapet mitt redusere erstatningskravet med opptil 50 %?

Hvis flyet ditt blir forsinket eller helt kansellert, og flyselskapet tilbyr deg en ombooking eller alternativ rute til destinasjonen din, der du kommer frem mindre enn 2 timer senere enn planlagt på korte reiser, mindre enn 3 timer senere enn planlagt på mellomlange reiser og mindre enn 4 timer senere enn planlagt på lange reiser, kan flyselskapet ha rett til å redusere erstatningen din med opptil 50 %.

Hva koster det å bruke Flyhjelp i forbindelse med erstatning?

Hos Flyhjelp er vi på din side. Derfor jobber vi også ut fra prinsippet 'ingen seier - ingen betaling' når vi hjelper deg med kompensasjonen din i forbindelse med flyforsinkelse.

Prinsippet vårt betyr at du ikke trenger å betale noe hvis du ikke har rett til kompensasjon eller refusjon etter den forsinkede flyturen din. Dette sikrer den beste opplevelsen for deg. Det betyr at for at vi kan si at saken har blitt vunnet, og dermed kunne kreve betaling, kreves det at vi har mottatt en betaling fra flyselskapet, som vi kan ta en avgift fra. Du trenger derfor aldri å ha penger fra egne lommer, da vi kun tar salær av det vi får innhentet.

Du kan se en samlet liste over våre priser her.

Skal jeg velge kontant kompensasjon eller gavekort ved flyforsinkelse?

Noen ganger velger flyselskapene å tilby gavekort, miles eller poeng som kompensasjon for flyforsinkelsen, og disse kan noen ganger være fristende å takke ja til, spesielt når man er frustrert og trøtt. Du bør imidlertid vurdere dette nøye før du takker ja.

Du bør forsikre deg om at ved å takke ja til et gavekort, mister du ikke retten til senere å kreve den kontante kompensasjonen du har rett til.

Ifølge reglene skal kompensasjonen betales enten kontant eller via bankoverføring, med mindre det velges et gavekort i stedet. Derfor bør du vurdere om du ønsker kompensasjonen for flyforsinkelsen din i kontanter eller som gavekort, før du sier ja eller nei.

Det er ditt eget valg om du ønsker kontant kompensasjon eller gavekort.

Mange mennesker finner det ofte enklere å bare takke ja til et gavekort fremfor å søke kompensasjon selv, men det er nettopp her Flyhjælp kommer inn for å hjelpe deg.

Hva er mine rettigheter som passasjer i henhold til EU-forordning 261/2004?

EU-forordning 261/2004 gjelder for fly som:

  • Letter fra en lufthavn i EU (uavhengig av flyselskap)
  • Lander på en lufthavn i EU med et europeisk flyselskap (det kan imidlertid være unntak for for eksempel sveitsiske og norske flyselskaper)

Flyet må også kunne klassifiseres i en av disse tre gruppene:

  • Flyet er minst 2 timer forsinket på en rute på 1500 km eller mindre
  • Flyet er forsinket i 3 timer eller mer, hvis det er snakk om enten innenriksflyvninger innen EU eller ruter på over 1500 km
  • Flyet er forsinket i 3 timer eller mer og har en rute på mellom 1500 og 3500 km

Som passasjer på et forsinket fly er du heldigvis godt beskyttet i henhold til EU-forordningen.

 

Hvis flyforsinkelsen er innenfor de angitte rammene i lovgivningen, kan du ha rett til følgende:

      • Måltider og forfriskninger som passer til den aktuelle forsinkelsesperioden
      • To telefonanrop eller e-poster
      • Hotellopphold og eventuell transport dit, hvis det er snakk om ventetid på en natt eller flere netter
      • Refusjon av flybilletten/flybillettene
        • Dette gjelder hvis flyforsinkelsen er 5 timer eller mer, og du velger å ikke gjennomføre reisen
        • Dette gjelder også hvis den forsinkede flyavgangen er en del av andre flyvninger som ikke kan nås og dermed er meningsløse
        • Du kan også velge å bytte flybilletten din til en returbillett til reisens opprinnelige avgangslufthavn
      • Kompensasjon, hvis flyforsinkelsen er 3 timer eller mer

Skal Flyhjelp hjelpe deg med å få riktig kompensasjon for en flyforsinkelse? Opprett en sak på bare 3 minutter, og la oss ta oss av resten. 

Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?

Flyhjelp hjelper deg med å få opptil 6 700 kr. i kompensasjon ved forsinket eller kansellert flyreise

 Tusenvis av glade kunder

 Vi vinner 98% av sakene

 Risikofritt – enkelt og raskt