Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
Har du opplevd en forsinkelse eller kansellering med SAS? Du kan ha rett på til opp til 7000 kr. I kompensasjon | Sjekk saken din her enkelt i dag!
Opprett en sak vedrørende:
Har du opplevd en forsinkelse eller kansellering med SAS? Hvis flyet ditt blir forsinket, innstilt eller overbooket, kan du ha rett på opp til 7000 norske kroner i kompensasjon. I henhold til EU-forordning 261/2004 har du som flypassasjer rettigheter som garanterer deg kompensasjon i slike tilfeller - og Flyhjelp kan hjelpe deg med å få det du har krav på.
Bruk vårt gratis SAS-kompensasjonsskjema for raskt å finne ut om du er berettiget til kompensasjon.
Vi har hjulpet tusenvis av kunder med å få kompensasjon fra SAS for forsinkede og innstilte flyvninger. |
I 2024 gjennomførte SAS totalt 210 000 flyvninger.
388 av de 210 000 flyvningene var mer enn tre timer forsinket, og passasjerene kan ha rett til kompensasjon for forsinkelsen.
1484 SAS-flyvninger ble kansellert, og de berørte har krav på refusjon og eventuell kompensasjon. |
Hvis SAS-flyvningen din har blitt innstilt eller forsinket i løpet av de siste tre årene, kan du ha rett til kompensasjon i henhold til EU-forordning 261/2004.
Hvis SAS-flyvningen din ble innstilt og du ankom destinasjonen mer enn tre timer etter planlagt ankomsttid, har du som regel rett til kompensasjon.
Hvis du ble informert om avlysningen mindre enn 7 dager før flyreisen, er reglene litt annerledes. Her har du rett til kompensasjon når du ankommer den endelige destinasjonen bare to timer senere enn opprinnelig planlagt.
Hvis SAS innstiller flyvningen din, er de forpliktet til å tilby deg en billett på neste tilgjengelige fly, enten det er deres eget fly eller et annet flyselskap. Ofte vil det neste tilgjengelige flyet ankomme noen timer senere enn det opprinnelige flyet ditt skulle ha ankommet, og kompensasjonen beregnes derfor ut fra differansen mellom når du skulle ha ankommet og når du faktisk ankom.
Merk: Hvis SAS kansellerte flyvningen din mer enn 14 dager før avreise, har du dessverre ikke rett til kompensasjon, men husk at du fortsatt har rett til full refusjon av billetten din uansett når kanselleringen skjedde.
Du har som regel rett til økonomisk kompensasjon hvis SAS-flyet ditt er mer enn tre timer forsinket ved ankomst. Kompensasjonsbeløpet avhenger både av forsinkelsens lengde og flyreisens lengde. Du kan få en oversikt over hvor mye du kan ha rett til i kompensasjon i oversikten nedenfor.
Hvis du blir mer enn to timer forsinket, har du også rett til å få måltider og forfriskninger betalt av SAS, innenfor rimelig grense. Husk å ta vare på kvitteringer for det du kjøper på flyplassen.
Årsak | Forsinket ankomsttid | Flyvninger under 1 500 km | Flyvninger 1 501 - 3 500 km | Flyvninger over 3 500 km mellom EU-land | Flyvninger over 3 500 km til/fra EU-land |
---|---|---|---|---|---|
Avlyst* | 2 – 3 timer | 2900 kr. | 2300 kr. | 2300 kr. | 3500 kr. |
Avlyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 2900 kr. | 4700 kr. | 4700 kr. | 3500 kr. |
Avlyst/Forsinket | Mer enn 4 timer** | 2900 kr. | 4700 kr. | 4700 kr. | 7000 kr. |
Overbooket | 2900 kr. | 4700 kr. | 4700 kr. | 7000 kr. |
* Hvis avlysningen skjer mindre enn 7 dager før planlagt avgang.
** Hvis avlysningen skjer mellom 14-7 dager før planlagt avgang.
For å oppsummere:
Du kan kreve kompensasjon hvis:
✅ Flyet ditt var forsinket med mer enn 3 timer ved ankomst
✅ Flyreisen din ble innstilt mindre enn 14 dager før avreise
✅ Du ble nektet ombordstigning på grunn av overbooking
Ovennevnte regler om kompensasjon gjelder kun i tilfeller der forsinkelsen/innstillingen skyldes ikke-ekstraordinære omstendigheter og ligger innenfor flyselskapets kontroll.
- Tekniske problemer hos SAS (på flyet, i interne systemer osv.)
- Personalmangel (gjelder også ved streik blant flyselskapets egne ansatte)
- Alvorlige værforhold
- Terrorhandlinger, militærkupp eller politisk uro dersom det utgjør en sikkerhetsrisiko
- Restriksjoner fra flytrafikkontrollen
- Akutt sykdom eller nødstilfeller hos passasjerer
- Streik blant flygeledere
Når en flyvning blir forsinket eller innstilt, er det ikke alltid passasjerene blir informert om den spesifikke årsaken. Hvis årsaken for eksempel er "dårlig vær" - når har været vært dårlig nok til å klassifiseres som en ekstraordinær omstendighet? Som passasjer kan det være vanskelig å finne ut av når du har rett til kompensasjon, men heldigvis kan vi hjelpe deg!
SAS (Scandinavian Airlines) er et av Skandinavias største flyselskaper med base i Stockholm, København og Oslo. SAS har en flåte på rundt 133 fly og flyr til over 100 destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia (kilde: SAS' offisielle nettside). SAS ble grunnlagt i 1946 og eies i dag av de skandinaviske landene Danmark, Norge og Sverige. Flyselskapet tilbyr både innenlands- og utenlandsflyvninger samt reiseopplevelser med hotell, leiebil og mye mer.
Selv om SAS har rykte på seg for å være pålitelig og ha god kundeservice, kan det likevel oppstå problemer med flyvningene - på grunn av det høye antallet daglige avganger opplever SAS jevnlig forsinkelser og kanselleringer, noe som rammer mange passasjerer. Hvis du har opplevd en forsinkelse eller kansellering med SAS, kan du ha rett til opptil 7000 NOK i kompensasjon.
Har du blitt rammet av en forsinkelse eller kansellering med SAS?
Hovedregelen er at flyet må være forsinket i tre timer for at en passasjer skal ha rett til kompensasjon. I noen tilfeller kan du imidlertid kreve kompensasjon for en forsinkelse på 2 timer. Du finner en oversikt over reglene for kompensasjon lenger opp på siden.
Det er mulig å ta direkte kontakt med SAS for å søke erstatning. I noen tilfeller er dette imidlertid en krevende prosess. Hvis du vil unngå å legge mye energi i prosessen, kan du selvfølgelig bare la oss gjøre jobben.
I Norge har du tre år på deg til å klage på en flyforsinkelse og søke om kompensasjon.
Ja, du kan fortsatt være berettiget til kompensasjon selv om du bestilte via et reisebyrå. Det er SAS som er ansvarlig for kompensasjonen - ikke reisebyrået.
Hvis hele reisen din er én og samme bestilling, og den endelige destinasjonen påvirkes av en kvalifisert forsinkelse eller kansellering, kan du være berettiget til kompensasjon - også for mellomlandinger.
Hvis SAS avviser saken din vil vi vurdere om det er grunnlag for å ta saken til retten. Vi har muligheten til å ta saken hele veien hvis du ønsker det - uten økonomisk risiko for deg.
Ja, det får de! Barn som har eget sete (og dermed egen billett), har også rett til kompensasjon - uansett alder.
Ja, EU 261/2004 gjelder for alle flyvninger med utgangspunkt i EØS/EU - også innenriksflyvninger i Norge med SAS.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt