Hvis du allerede har opprettet en sak hos Flyhjelp og vil holde deg oppdatert, kan du nedenfor få tilsendt en link hvor du kan følge saken din. Du kan også bruke linken til å laste opp nye dokumenter i saken eller for å korrigere opplysningene dine.
Finn ut hvordan du får kompensasjon for forsinkede og innstilte flyvninger med Finnair - vi hjelper deg med å forstå rettighetene dine.
I 2024 gjennomførte Finnair i underkant av 113 000 flyvninger. Av disse var 226 forsinket med mer enn tre timer, og 1220 flyvninger ble innstilt.
Opprett en sak vedrørende:
Har du opplevd en forsinkelse eller innstilling med Finnair? Du kan ha rett på opp til 7000 NOK i kompensasjon hvis flyvningen din har blitt forsinket, innstilt eller overbooket.
Vi er eksperter på flypassasjerrettigheter med 10 års erfaring og en suksessrate på 95 % i rettssaker. Du kan være trygg på at saken din er i de beste hendene.
Vi har hjulpet mer enn 410 000 passasjerer med å kreve kompensasjon fra flyselskaper som Finnair.
Du kan lese tusenvis av gode anmeldelser av oss på Flyhjelp sin profil på Trustpilot.
La oss hjelpe deg med å få det du har krav på.
Finnair må tilby sine passasjerer økonomisk kompensasjon ved forsinkelser, kanselleringer eller overbookinger i henhold til EU-forordning 261/2004. Denne lovgivningen beskytter flypassasjerers rettigheter og sikrer at flyselskapene er ansvarlige når feilene deres fører til ulemper for passasjerene.
I henhold til EU-forordning 261/2004 har passasjerer rett til kompensasjon for forsinkelser og innstillinger som skyldes ikke-ekstraordinære omstendigheter. Dette gjelder også Finnairs flyvninger.
Hvis flyreisen din ble innstilt mindre enn 14 dager før avreise kan du ha rett til kompensasjon. Kompensasjonen beregnes ut fra distansen på flyvningen og hvor mye forsinket du ankom destinasjonen.
Husk at hvis Finnair har informert deg om avlysningen mer enn 14 dager før avreise kan du dessverre ikke kreve kompensasjon - men du har likevel rett til full refusjon av billetten.
Du kan kreve kompensasjon hvis Finnair-flyet ditt er mer enn tre timer forsinket ved ankomst.
For å være berettiget til kompensasjon kreves det imidlertid at forsinkelsen var innenfor Finnairs kontroll og dermed ikke skyldtes ekstraordinære omstendigheter, som ekstremt dårlig vær, terrortrusler og lignende.
Kompensasjonsbeløpet avhenger av forsinkelsens lengde og flyreisens distanse. For å gjøre det enklere å forstå har vi laget en tabell som gir en oversikt over reglene i EU 261/2004 for kompensasjonsbeløpet:
Årsak | Forsinket ankomsttid | Flyvninger under 1 500 km | Flyvninger 1 501 - 3 500 km | Flyvninger over 3 500 km mellom EU-land | Flyvninger over 3 500 km til/fra EU-land |
---|---|---|---|---|---|
Avlyst* | 2 – 3 timer | 2900 kr. | 2300 kr. | 2300 kr. | 3500 kr. |
Avlyst/Forsinket | 3 – 4 timer | 2900 kr. | 4700 kr. | 4700 kr. | 3500 kr. |
Avlyst/Forsinket | Mer enn 4 timer** | 2900 kr. | 4700 kr. | 4700 kr. | 7000 kr. |
Overbooket | 2900 kr. | 4700 kr. | 4700 kr. | 7000 kr. |
* Hvis avlysningen skjer mindre enn 7 dager før planlagt avgang.
** Hvis avlysningen skjer mellom 14-7 dager før planlagt avgang.
Finnair er det største flyselskapet i Finland og et av de eldste flyselskapene i Europa. Siden grunnleggelsen i 1923 har Finnair utviklet seg til å bli en ledende aktør innen luftfart og transport, med en flåte på mer enn 80 fly som flyr til over 100 destinasjoner over hele verden.
Flyselskapet prioriterer sikkerhet, komfort og effektivitet, og dette gjenspeiles i kundetilfredsheten. Finnair har vunnet en rekke priser for sin service og kundetilfredshet, blant annet Skytrax World Airline Award for beste flyselskap i Nord-Europa i 2017. Men selv de beste flyselskapene har flyvninger som er forsinket eller innstilt, og Finnair er ikke noe unntak.
Det kan være flere grunner til at Finnair avslår et krav. Noen av de vanligste årsakene er dårlig vær eller streik blant flyplasspersonalet. Slike situasjoner er åpenbart utenfor Finnairs kontroll, men det kan være vanskelig å vurdere om forsinkelsen eller kanselleringen faktisk kunne vært unngått.
Hvis du er usikker på om du har rett til erstatning selv om du har fått avslag på kravet ditt, kan du alltid sende inn en sak til oss, så vurderer vi om det er grunnlag for avslaget eller om du har rett til erstatning.
Ja, alle passasjerer med eget sete og egen billett, inkludert barn, har rett til kompensasjon.
Hvis Finnair avviser saken din, vurderer vi om det er grunnlag for å ta den videre til retten. Vi håndterer alt uten økonomisk risiko for deg.
Vi jobber etter "No Cure No Pay"-prinsippet, noe som betyr at det ikke koster deg noe å åpne en sak hos oss, og hvis det ikke kommer en utbetaling på saken din, tar vi ikke betalt for arbeidet vårt.
Hvis det derimot kommer en utbetaling på saken din tar vi et honorar fra gevinsten.
Du finner prislisten vår her.
Flyet må være mer enn 3 timer forsinket ved ankomst.
Du kan kontakte Finnair direkte via nettstedet eller telefonnummeret deres. De fleste flyselskaper har en prosedyre for hvordan du kontakter dem angående kompensasjon. Du bør imidlertid være klar over at det ofte kan være vanskelig å få tak i noen hos flyselskapet og få svar på saken din. Derfor anbefaler vi alltid å bruke et profesjonelt selskap som vårt til å hjelpe deg med saken din og sikre at du får den kompensasjonen du har krav på.
Krev kompensasjon/refusjon. Forsinket eller kansellert fly?
Tusenvis av glade kunder
Vi vinner 98% av sakene
Risikofritt – enkelt og raskt