Flyhjelp-logo-2.png

Oslo Lufthavn Gardermoen

January 2019

Seneste post

Dette er kredittkortene med best reiseforsikring

February 2024

Oslo Lufthavn Gardermoen

Hva gjør du hvis du opplever flyforsinkelse eller et kansellert fly på Oslo Lufthavn?

Les dette innlegget om Oslo Lufthavn og finn ut hva du kan gjøre dersom du har krav på økonomisk kompensasjon.

 

Fra militæranlegg til charterhub

Gardermoen Lufthavn i Oslo ble bygd av nazistene under andre verdenskrig på en gammel norsk militærbase. Etter 2. verdenskrig og etter at Norge ble fritt igjen, fortsatte Norges militære å bruke flyplassen.

I etterkrigstiden og fram til 1998 ble flyplassen hovedsakelig brukt av Norges militære, og fungerte også som en sekundær flyplass for den såkalte "Fornebu Lufthavn". Gardermoen Lufthavn mottok mye trafikk, da rullebanen på Fornebu Lufthavn begrenset hvilket fly som kunne lande og lette derfra. Dette innebar at interkontinentale flyreiser fant sted over Gardermoen Lufthavn frem til 1952, da Fornebu flyplass ble utvidet.

I 1998 flyttet all trafikk fra Fornebu Lufthavn til Gardermoen Lufthavn, og siden da har den vært Oslos Lufthavn.

I dag opererer Oslo Lufthavn som et knutepunkt for Norwegian Air Shuttle, SAS, Air Norway og Widerøe. Med sine 28,5 millioner passasjerer i 2018 ble Oslo Lufthavn Nordens nest største flyplass, bare overgått av Københavns Lufthavn, som i 2018 hadde 30,3 millioner passasjerer.

 

Luftfart – en industri i vekst

Det går uten tvil bra i flybransjen og det har vært et godt år for flyplasser rundt om i hele verden. Flyselskaper fortsetter å motta flere og flere passasjerer hvert år. Men mens flyselskapene er i hard konkurranse for å gi den beste opplevelsen til den minste prisen, finnes det nesten ingen konkurranse mellom flyplassene. Kunder er vanligvis villige til å betale litt ekstra for å kunne fly fra deres nærmeste flyplass.

Fly der letter Gardermoen lufthavn

Dette kan også ses på Oslo Lufthavn (Oslo Lufthavn Gardermoen - OSL), hvor de i 2018 hadde nesten en million flere passasjerer enn året før. Dette tallet har økt jevnt siden 1998, da flyplassen ble åpnet for chartertrafikk og det ser ut til å fortsette å øke i 2019.

Selv om denne utviklingen er god for flyplassene, gir den en ny type utfordring. Mange av flyplassene har ikke kapasitet til å håndtere så mange passasjerer. Dette betyr at det blir mindre tid til få hvert fly klart og få dem i luften.

Kortere intervaller mellom flyreiser betyr, at det er mindre tid til å rette feil, som igjen går utover punktligheten til flyet. Disse sammenhengene kan man tydelig se når det gjelder Oslo Lufthavn. Punktligheten har falt, i takt med at antall passasjerer, som reiser gjennom flyplassen, har økt.

 

Rettigheter på Oslo lufthavn

Det blir mer og mer nødvendig å vite hva du skal gjøre hvis flyet ditt er forsinket, og ikke minst på Oslo Lufthavn. Europeisk forordning 261/2004 gir forbrukerne en rekke rettigheter i tilfelle flyforsinkelse eller kansellerte flyreiser. Denne forskriften gjelder også i Norge, siden Norge er en del av EØS, og dermed gjelder loven også. Rettighetene gitt av EF 261/2004 kan settes opp i følgende punkt:

Rett til kompensasjon

Du har rett til å motta kompensasjon dersom flyet ditt er mer enn 3 timer forsinket, eller hvis flyet ditt er kansellert, og du har ikke fått beskjed om dette innen 14 dager før avreise. For at du skal kunne få erstatning, må forsinkelsen være av riktig type. Dette betyr at forsinkelser utenfor flyselskapenes kontroll ikke gir deg rett til kompensasjon. For eksempel betraktes en forsinkelse forårsaket av dårlige værforhold som en eksepsjonell omstendighet og gir ikke kompensasjon.

Hvis du er kvalifisert, kan beløpet du har rett til variere mellom EUR 250 og EUR 600 per person, avhengig av hvor langt du har reist. Dette kan settes opp i følgende grupper:

Under 1.500 km

250 EUR

1.500 km - 3.500 km

400 EUR

Over 3.500 km

600 EUR

Du kan beregne hvor mye kompensasjon du har krav på ved å bruke vår kompensasjonsberegner her.

Du kan lese mer om når du har rett til å motta kompensasjon for flyforsinkelse og hvor mye du har krav på i Flyhjelps beskrivelse av dine rettigheter ved forsinkelse.

Rett til å endre reisen

Du som passasjer har rett til å få turen din endret dersom flyet ditt blir kansellert. Alternativt, hvis flyselskapet ikke tilbyr deg en ny tur, kan du velge å refundere reisens beløp, eller du kan kjøpe en ny tur og kreve at flyselskapet betaler dette.

Ovennevnte kan faktisk gi noen juridiske komplikasjoner, så sørg for å få alt skriftlig eller få juridisk råd fra en juridisk tjeneste som for eksempel Flyhjelp.

Rett til ivaretakelse

Iløpet av forsinkelsen, har du rett til å bli tatt vare på av flyselskapene. Det vil si hvis du er forsinket i mer enn 2 timer, har du rett til mat og drikke på flyselskapets regning i en størrelse som svarer til varigheten av forsinkelsen.

Hvis forsinkelsen din er betydelig lengre, kan du også være kvalifisert for hotellopphold og transport mellom flyplass og hotell på flyselskapets regning. Du kan gjøre dette gjennom flyselskapet, eller legge ut selv og få erstatning av flyselskapet senere. Dersom du tar saken på egenhånd kan du også her få noen juridiske komplikasjoner. Vi anbefaler at du enten får alt skriftlig eller at du bruker en juridisk tjeneste for å gi deg råd.

Hvis du har opplevd en forsinkelse eller har flere spørsmål om dine rettigheter, vennligst kontakt Flyhjelp via e-post: [email protected]

Av Melik Karatas