Trustpilot score Trustpilot score

Gikk du glipp av neste fly?

Dersom passasjeren ikke rekker neste fly på grunn av en forsinkelse fra avreise flyplassen, har han rett til erstatning etter de ordinære satsene. Forskjellen mellom det opprinnelige ankomsttidspunkt og det faktiske ankomsttidspunktet til det endelige bestemmelsesstedet må være over 3 timer, fordi du mistet flyet ved mellomlandingen. Er dette tilfellet, har flypassasjeren rett til en erstatning på henholdsvis 250 euro, 400 euro eller 600 euro, avhengig av distansen.

Hvis du ønsker å vite om du har krav på erstatning fordi du mistet flyet på grunn av mellomlandingen samt hvor mye du er berettiget til, så kan du skrive inn dine opplysninger i vår erstatningskalkulator. Du finner den på nettsiden vår.

Måltider ved mistet fly ved mellomlanding

Passasjerer har også rett til måltider om den totale forsinkelsen er på mer enn 2 timer. Hvis du som passasjer har hatt utgifter til mat, drikke, transport mellom flyplassen og hotellet eller telefonsamtaler, så har du rett til å få disse dekket av flyselskapet dersom du har kvitteringer på utgiftene.

Mistet du neste fly ved en mellomlanding sent på kvelden eller på natta, så har du rett til overnatting på flyselskapets regning om neste flyavgang er mye senere. Har du gått glipp av neste fly ved en mellomlanding og har du blitt tilbudt en ny avgang 3 timer senere, kan du ikke kreve en overnatting. Hvis neste flyavgang ikke er mulig før neste dag, så kan du ha rett til det.

Husk å ta vare på kvitteringer på alt du kjøper. Vi kan hjelpe med å få flyselskapet til å refundere de utgifter du har hatt, som er rimelige i forhold til lengden på forsinkelsen. Vær oppmerksom på at utgiftene må være innenfor det som kan forventes å være rimelig. Du bør derfor ikke overnatte på et 5-stjerners hotell om det er 3-stjerners hotell i umiddelbar nærhet og du kan kanskje nøye deg med en sandwich fremfor en stor middag. I slike tilfeller vil du vanligvis kun få refundert en del av utgiftene.

Særlige omstendigheter i forbindelse med mellomlandingen

I henhold til EU-forskriften har du ikke rett til erstatning etter de vanlige satsene dersom årsaken til forsinkelsen fra avreiseflyplassen er "særlige omstendigheter".

Slike eksepsjonelle omstendigheter er:

  • Streiker (varslet såvel som spontane)
  • Uvanlige værforhold (vær som reduserer sikten og utgjør en sikkerhetsrisiko)
  • Terror / militærkupp (forhold som utgjør en trussel mot offentlig orden)
  • Utgangsforbud/flyforbud (Air Traffic Control)
  • Passasjerers akutte sykdom eller illebefinnende

Her finner du en liste over omstendigheter som ikke anses for ”uvanlige omstendigheter":

  • Tekniske problemer
  • Mangel på mannskap
  • Bird strikes

Hvis du som flypassasjer mister ditt neste fly ved en mellomlanding på grunn av en forsinkelse, kan du selvsagt få endret din reise slik at du kommer frem til ditt endelige bestemmelsessted ved første anledning. Alternativt kan du kjøpe nye flybilletter med et annet flyselskap. I slike tilfeller har du krav på å få dekket prisforskjellen mellom de opprinnelige flybillettene og de nye.

Trenger du hjelp med din sak er du velkommen til å ringe oss på tel. +47 2198 8889 eller skrive til kundeservice på hello@flyhjelp.no.

Beregn din kompensasjon!

Ta testen og finn ut hvor stor erstatning du har krav på. Om du har krav på erstatning, kan vi kreve inn pengene for deg - raskt, enkelt og profesjonelt.

Klikk på knappen og svar på spørsmålene. Det tar kun 3 minutter.

Fortsett

Følg oss på Facebook

Kontaktinformasjon

Dronningensgade 66, 1420 København

+47 21 98 88 89

hello@flyhjelp.no

facebook.com/flyhjaelp

Åpningstider

Om Flyhjelp

Vi hjelper passasjerer med å sikre økonomisk kompensasjon for forsinkelser, kanselleringer og bestillinger. Vi er eksperter på loven og er ansvarlig for kommunikasjon med flyselskapene.

   
    Om oss     Stillinger     FAQ    
    Yrke     Reisebyråer     Fullmakt