Trustpilot score Trustpilot score

Forsinket Bagasje

Generelt dekker reiseforsikring vanligvis erstatning for forsinket, mistet eller skadet bagasje. Har du reiseforsikring så bør du derfor sjekke med denne om du har rett til erstatning.

Hvis du som passasjer ikke har egen reiseforsikring eller forsikringen ikke dekker slike forhold, så er det mulig å få hjelp fra Forbruker Europa, som kan gi råd til den enkelte passasjer om hvordan du kan få erstatning fra flyselskapet.

Rettigheter ved forsinket eller mistet bagasje

For å være berettiget til erstatning må du som forbruker sende en skriftlig klage til flyselskapet innen 21 dager etter at du har fått bagasjen din. Her må du kreve erstatning for utgifter du har hatt i forbindelse med forsinkelsen og / eller skade på bagasjen din.

Når du sender inn kravet ditt om erstatning til flyselskapet, så bør du legge ved dokumentasjon på rimelige utgifter og så langt som mulig fremskaffe PIR (Property Irregularity Report) rapporten fra flyplassen, som bevis på bagasjen har blitt skadet / forsinket / tapt. Denne PIR rapport kan vanligvis fås fra flyselskapets skranke i ankomstterminalen.

Erstatningskjøp ved tapt eller forsinket bagasje

Flypassasjerer har rett til å kjøpe rimelige nødvendigheter når bagasjen har blitt forsinket eller tapt. Rimelige nødvendigheter inkluderer undertøy, t-skjorter, medisin og lader til mobil eller datamaskin. I definisjonen av rimelige nødvendigheter bør du ta omstendighetene rundt reisen din med i betraktning. Har du for eksempel et forretningsmøte, bryllup eller begravelse kan leie av en dress også være akseptabelt.

Det er viktig å ikke gjøre for store erstatningskjøp og derfor holde seg til det som det er behov for. Rimelige utgifter til erstatningskjøp kan alltid kreves dekket av reiseforsikring eller flyselskap. Hvor mye du som passasjer har rett til å bruke på erstatningskjøp, avhenger av hvor lenge bagasjen har vært borte og hvor du har reist. Foruten å få dekket erstatningskjøpene kan passasjerene også be om erstatning på opp til kr 10 000 for bagasje som ikke har kommet frem.

Selv om bagasje til tider aldri kommer frem eller blir forsinket, så viser rapporter fra luftfartsinformasjonsselskapet SITA at det i 2015 kun var 7,3 bagasjeproblemer per 1.000 flypassasjer (tilsvarende 0,73 %). Flyselskapene har lært av de mange erstatningskrav på grunn av uregelmessigheter med bagasjen. Derfor er det i dag mer unntaket enn regelen at flyselskapene gjør feil med passasjerenes bagasje.

Gode råd ved forsinket eller skadet bagasje:

  • Få alltid en PIR-rapport på flyplassen som dokumenterer at bagasjen har blitt forsinket eller borte.
  • Unngå å foreta dyre erstatningskjøp (kjøp hva som er rimelig og nødvendig).
  • Ta vare på kvitteringene for utgiftene dine, slik at du senere kan kreve dem refundert.
  • Undersøk alltid om reiseforsikringen din dekker tapet før du sender krav til flyselskapet.

Beregn din kompensasjon!

Ta testen og finn ut hvor stor erstatning du har krav på. Om du har krav på erstatning, kan vi kreve inn pengene for deg - raskt, enkelt og profesjonelt.

Klikk på knappen og svar på spørsmålene. Det tar kun 3 minutter.

Fortsett

Følg oss på Facebook

Kontaktinformasjon

Dronningensgade 66, 1420 København

+47 21 98 88 89

hello@flyhjelp.no

facebook.com/flyhjaelp

Åpningstider

Om Flyhjelp

Vi hjelper passasjerer med å sikre økonomisk kompensasjon for forsinkelser, kanselleringer og bestillinger. Vi er eksperter på loven og er ansvarlig for kommunikasjon med flyselskapene.

   
    Om oss     Stillinger     FAQ    
    Yrke     Reisebyråer     Fullmakt